Článek
Vývoj nových aut vyžaduje spoustu času a obrovské investice, zejména pokud mluvíme o novém vlajkovém modelu automobilky vyrábějící rychlé sportovní vozy, jakou je Porsche. Když Porsche v 80. letech představilo dnes už legendární model 959, bylo jedním z průkopníků ve výrobě technicky pokročilých supersportů s pohonem všech kol schopným upravovat rozložení točivého momentu v závislosti na jízdních podmínkách.
Ve Stuttgartu zahájili vývoj supersportu 959 začátkem 80. let, když se odhodlali vrhnout do konkurenčního boje v monstrózní rally skupině B, která však zanikla dříve, než byl vůz připraven závodit. Soutěžení na rychlostních zkouškách by bylo nejlepším způsobem otestování nové sofistikované čtyřkolky, ale po skončení skupiny B Porsche využilo stávající vývoj a vypustilo 959 na svět jako silniční supersport konkurující ikonickému Ferrari F40.
Během vývoje Porsche 959 bylo postaveno 12 testovacích prototypů, známých jako prototypy série F, jež předcházely předprodukčním a pilotním produkčním vozidlům. Všechny tyto prototypy byly navzájem snadno rozpoznatelné a jeden ze vzácných přeživších exemplářů je nyní na prodej.
Sedmé vyrobené Porsche 959 je jedním z prototypů v odstínu Ruby Red a má karoserii, která se příliš neodlišuje od sériové 959. Cílem vzniku tohoto konkrétního vozu bylo testování elektrických systému a testování fungování vozu v horkých klimatických podmínkách na jihu Evropy a na západním pobřeží Spojených států amerických. Během zkoušek v něm bylo několik různých konfigurací interiéru, včetně jedné s různými sedadly.
Po zahájení sériové výroby Porsche 959 byla většina z dvanácti prototypů série F zničena, ale tento konkrétní byl ve druhé polovině 80. let převezen do USA a vystaven v sídle importéra a prodejce Porsche Vaška Poláka, českého rodáka, automobilového závodníka, sběratele aut a majitele závodního týmu. Následně byl vůz odeslán na propagační aktivity do Japonska a poté prodán do Belgie a Spojeného království.
Jestli hledáte rozdíly mezi tímto prototypem a standardním Porsche 959, usnadníme vám to – prototypu chybí posilovač řízení, víčko palivové nádrže, nastavení světlé výšky podvozku, opěradla zadních sedadel, vnější zrcátko na straně spolujezdce, alarm, ostřikovač čelního skla a další výbava. Historii vozu jako testovacího prototypu pak potvrzují zbytky elektroinstalace měřicích zařízení pod sedadlem spolujezdce.
V současnosti je tento exkluzivní prototyp Porsche 959 v Německu, kde jej prodává společnost Mechatronik s přibližným nájezdem 26 520 kilometrů. Zajímá vás cena? Tu prodejce sděluje pouze vážným zájemcům na vyžádání.