Hlavní obsah

Vzácná verze Lancie Delta je na prodej. Odhadnete její cenu?

Foto: RM Sotheby's

Přestože posléze Lancia Delta vyhrála v rallye i rekordní šestý titul, rozhodli se v Lancii oslavit svých dosavadních pět titulů speciální verzí slavné Delty – a tou byla právě HF Integrale Evoluzione Martini

Rallye vozy z 80. let, spadající do neblaze proslulé Skupiny B, byla nemilosrdná monstra, která uměla kousnout. Vlastně spíš rovnou trhala na kusy, proto se po několika tragických haváriích nakonec FIA rozhodla Skupinu B zrušit. Ještě než se tak stalo, výrobci však stihli vyrobit stovky homologačních verzí pro běžný provoz. Včetně „výběhových“ verzí, jako je v případě Lancie tato Delta HF Integrale Evoluzione ze speciální edice „Martini 5“, ve které se vyrobilo pouze 400 kusů této rallye legendy.

Článek

O výstavě klasik v Essenu už jste se tu mohli dočíst. Techno Classica Essen, probíhající od 10. do 14. dubna, bude hostit takové množství vzácných exponátů a pojízdných artefaktů, že by to vydalo na desítky, ne-li stovky článků. My se tedy snažíme vybrat alespoň ty nejzajímavější kousky, které se zároveň budou nejen vystavovat, ale také dražit.

Foto: RM Sotheby's

Výkon 210 koní už dnes není cifra, ze které byste se posadili na zadek. Před 25 lety to ale bylo dost, a díky pohonu všech kol je Delta umí využít na jakémkoli povrchu a za jakéhokoliv počasí

Po zániku skupiny B, na konci 80. let, se zrodila Skupina A, jejíž vozy de facto vycházely ze svých silničních ekvivalentů. Výhodou bylo, že silniční vůz se od toho soutěžního lišil jen málo. V tomto období se také zrodila Lancia Delta HF Integrale, která kompletně převzala pohon všech kol od své předchůdkyně – oheň plivající Delty S4. A která se také stala nejúspěšnějším rallye vozem, a to díky šesti po sobě jdoucích titulech v Mistrovství světa v rallye v letech 1987 až 1992.

Ultimátní verzí silniční „Integrály“ se stala právě verze Evoluzione, vyráběná v letech 1991 až 1992, a která měla přeplňovaný 16ventilový čtyřválec naladěný na 210 koní. Přestože v devadesátém druhém vyhrála Delta úžasný šestý titul ve WRC v rukou soukromníků, tovární tým Lancie se rozhodl ze soutěže stáhnout a odejít takříkajíc na vrcholu. A úspěch se výrobce rozhodl oslavit tou nejlepší, nejultimativnější silniční verzí Delty, kterou vidíte na těchto fotografiích. A protože jejím dlouhodobým sponzorem bylo Martini Racing, rozhodli se této výběhové sérii, omezené na 400 kusů, dát přídomek „Martini 5“.

Tento kus se sériovým číslem 111 byl vyroben v únoru 1992, ačkoliv byl přihlášen do provozu až 11. září téhož roku. Jeho první majitel, Alvaro Nanni, vlastnil dotyčnou Deltu celých 20 let; shodou okolností byli dosud všichni její majitelé Italové. Ten současný jí v roce 2015 dopřál velký servis, včetně nových rozvodů a repase turbodmychadla.

I po více než 25 letech existence je auto ve vynikajícím, a hlavně originálním stavu, a díky svojí surovosti a bezprostřednosti dokáže na silnici ještě dnes vzbudit respekt. K autu jsou i původní manuály a vybavení, nechybí ani Certifikát identity, který potvrzuje pravost auta. Člověka pak ani příliš nepřekvapí odhadovaná cena 120 až 140 tisíc eur, tedy v přepočtu něco mezi 3 a 3,6 milionu korun.

Načítám