Článek
Ve skutečnosti to zase taková záhada není. Tuhle nádhernou Alfu Romeo Giulietta SZ z roku 1962 v modrém laku Blu Chiaro Meetallizato vlastnil mechanik, který ji ve sklepě svého domu v italském Turíně parkoval. Jenže pak přišel den, kdy s ní kvůli rozbitému výtahu nedokázal vyjet zpátky na silnici. Opravováním výtahu se v italském stylu asi nikdo nechtěl obtěžovat, tak nebohá Alfa zůstala ve sklepě neuvěřitelných 35 let!
Naštěstí ji loňského listopadu objevili a pomocí jeřábu vyzvedli na denní světlo, aby zjistili, že je skoro v perfektním stavu – žádná rez, žádný kurník v kabině… sklep byl pro Alfu skvělou hibernační komorou. A to je skvělé, protože jde o hodně výjimečné auto. Verze Sprint Zagato je nejrychlejší verzí Giulietty – má ručně vyráběnou hliníkovou karoserii postavenou na kratším a lehčím šasi verze Sprint Speciale, díky tomu váží skromných 785 kilo (další kila pomohla ušetřit perspexová okna a oholený interiér), se kterými si 100koňová čtyřválcová třináctistovka snadno poradí. Giulietta SZ tak pelášila přes 200 km/h – rychleji, než auta s mnohem silnějšími motory. Není divu, že řada Giuliett SZ úspěšně závodila ve 24h Le Mans, na Targa Florio nebo Nürburgringu.
Proto se jich do dnešních dnů z už tak dost omezeného původního počtu 200 vyrobených kusů moc nedochovalo. Najít mimořádně zachovalý exemplář tak připomíná spíš zázrak než obyčejnou náhodu. Původní majitel již zemřel a nenechal po sobě poslední vůli, vzácná Alfa tak byla na konci ledna prodána v aukci – nový (velmi šťastný majitel) za ni dal přes 14 milionů korun (567 tisíc euro), ale lehká renovace její cenu ještě zvýší. Hlavně, že už tahle vzácná Alfa Romeo nebude muset trávit další roky zapomenutá ve sklepě…