Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme si jeden den v autorizovaném servisu

Foto: Škoda Auto

Dnešní servis moderních aut už není jen hever a šroubovák. Vlastně je to pěkná věda. Automobilky jdou s dobou, a tak i servisní služby jsou čím dál víc automatizované a digitalizované. Zní to moderně, ale málokdo si dokáže představit, co to v praxi znamená. Tak jsme se vydali do autorizovaného servisu nejprodávanější značky automobilů u nás a vyzkoušeli si takový servis doslova na vlastní kůži.

Článek

Na jeden den jsme mohli nakouknout pod pokličku servisu jednoho z největších dealerství značky Škoda Auto na českém trhu. V plzeňském Autocentru Jan Šmucler jsme si vyzkoušeli, jak probíhá příjem aut do servisu pomocí moderních technologií, ale i reálnou práci na dílně.

Tím bezesporu nejzajímavějším z celého dne byla právě možnost vyzkoušet si práci přímo na dílně. Pro mě, a nejspíš i pro většinu přítomných kolegů, to byla úplně nová zkušenost. Navlékáme na sebe montérky a vyrážíme vstříc manuální práci. Kdo mě zná, ví, že jde do tuhého.

Kompletujeme a bez nápovědy to nepůjde

Po krátké prohlídce prostor autoservisu jsme rozděleni na dvě skupiny po čtyřech „mechanicích”. Obě skupiny čeká totožný úkol – před námi je zčásti odstrojená Škoda Scala po fingované drobné čelní nehodě a naším úkolem je kompletace vozu. K dispozici dostáváme náhradní díly, potřebné nářadí a dílenskou příručku, tedy jakýsi návod pro mechaniky. Listuji příručkou a v duchu si říkám: „To je v pohodě, když zvládnu skříňku podle návodu z Ikea, tak zvládnu i tohle.” Tak jednoduché to ale není.

Ačkoliv jsme v každém týmu na kompletaci hned čtyři, trvá nám sestavení vozu lehce přes dvě hodiny intenzivní práce, tedy přibližně stejnou dobu, za jakou stejný úkol splní jeden profesionální mechanik. Některé části jsou jasné a jdou doslova samy, jindy nám i přes možnost nahlédnutí do dílenské příručky musí poradit odborný dozor. Bez zkušeností se totiž člověk snadno dostane do slepé uličky. Některé díly lze instalovat v libovolném pořadí, jindy ale musíme dodržet přesný postup. A pokud například na kabeláž k parkovacím čidlům v určitou chvíli zapomeneme, čeká nás rozebírání a vracení se o krok (nebo i více) zpět.

Foto: Škoda Auto

Dílenská příručka v lecčems poradí, bez zkušeností ale člověk stejně často tápe

„Světla svítí, stěrače stírají...”

Přibližně po dvou hodinách mají oba týmy hotovo. Nasadili jsme přední dveře, kapotu, nárazník, parkovací čidla, radar, světlomety i podběhy kol. Chladič nám naši školitelé raději nechali záměrně na svém místě. Všechno bylo zapojeno, jak má, přišroubováno, dotaženo, zkontrolováno a vyzkoušeno. Dílnou se nese obligátní „světla svítí, stěrače stírají, klakson troubí” a my si spokojeně sundaváme ušpiněné rukavice.

Ačkoliv byl sousední tým v kompletaci vozu o několik minut rychlejší, našemu týmu se dostalo pochvaly za preciznější práci – vůz byl na závěrečné posouzení lépe vyčištěný a měrka ukázala i přesnější usazení dílů. Ve výsledku jsou tak vítězi všichni zúčastnění.

Příjem vozu jako ze sci-fi

Samotná oprava vozu je ale jen jednou z částí celého chodu autoservisu. Je to ta část, která se za poslední roky takřka nezměnila. Co ale prošlo velkou proměnou, je proces přijímání vozu do servisu. V dnešní moderní době pronikají technologie i do takových odvětví, kde bychom to ani nečekali, a tak moderní technika dnes hraje v poprodejních službách mnohem významnější roli, než by se mohlo na první pohled zdát. Od uvedení modelu Škoda Kodiaq na trh v březnu roku 2017 jsou všechny nové modely Škodovky vybaveny pokročilou konektivitou. Auto tak samo komunikuje se servisem a v případě potřeby (porucha, pravidelný servis) dá vědět nejen majiteli vozu, ale dopředu i předem vybranému servisu, kde se na servisní úkon mohou připravit a sami majitele vozu pozvou k návštěvě. Zdá se vám to trochu jako sci-fi? Ne ne, to je realita 21. století.

Černá skříňka v autě? Že ji stále nemáte?

Všechno začíná už při samém prodeji vozidla. Trvá to sice o něco déle, než bývalo běžné, získané služby ale za ten čas stojí. Prodejce se zákazníkem všechno nastaví, zvolí preferovaný servis, s nímž bude vozidlo komunikovat, a zákazníkovi vše vysvětlí. Majitel vozu pak může využívat všech služeb, které mu konektivita nabízí. Kromě zmiňovaného upozorňování na potřebu servisu je k dispozici například tísňové volání, podpora operátora v případě nehody (auto samo pomocí čidel zaznamená nehodu a automaticky vytáčí operátora, který před sebou na displeji už vidí rozsah poškození, počet vystřelených airbagů i GPS polohu vozu) nebo vzdálený přístup k některým funkcím automobilu přes mobilní aplikaci či webové rozhraní.

Vybavenost vozů konektivitou se samozřejmě liší napříč modelovým spektrem. Vlajkové modely značky, tedy modely Superb a Kodiaq, mají konektivitu v základní výbavě, u ostatních modelů záleží na zvoleném výbavovém stupni. V autě se nachází zabudovaná SIM karta s datovým tarifem, mikrofon a reproduktor pro komunikaci s operátorem, ale i obdoba černé skříňky. V Česku je dle posledních informací prodaných již na 50 tisíc takto vybavených škodovek.

Zkouška spojení

Ale zpátky do servisu. Fakta a čísla jsou sice pěkná věc, ale není nad to si vše vyzkoušet na vlastní kůži. Opravdu auto aktivně komunikuje s vybraným servisem, jak nám to je odprezentováno v teple zasedací místnosti? Chceme to vidět. Venku před autosalonem proto u jednoho z vozů odmontujeme zadní světlo. Po nastartování se nám na přístrojové desce pochopitelně rozsvítí kontrolka světel. Upozornění vidí majitel vozu v tu chvíli také ve své aplikaci či webovém rozhraní Škoda Connect.

Foto: Škoda Auto

Po přihlášení do Škoda Connect vidí majitel vozu veškerá chybová hlášení, která vůz indikuje. V našem případě problém se světly

Přesouváme se zpátky do tepla kanceláře. Než dojdeme od auta k počítači, auto už hlásí závadu do servisu. V interním systému vyskočí notifikace a pracovník servisu ihned vidí, o jaké auto se jedná, jaké problémy hlásí, nechybí samozřejmě ani jméno majitele a kontakt na něj. K dispozici jsou také informace o stavu nádrže, dojezdu vozu, celkovém počtu kilometrů, poslední servisní prohlídce či počtu kilometrů do další plánované návštěvy servisu. Diagnostika závady sice není v systému tak podrobná, aby podle ní mohli v servisu například dopředu objednávat náhradní díly, přesto mají alespoň představu, o jak závažnou závadu se jedná a kolik času bude přibližně potřeba na její opravu.

Z konektivity těží všichni

Pracovník servisu má na zpracování hlášky od vozidla 24 pracovních hodin (3 pracovní dny). Podle zástupců automobilky Škoda přišlo za letošek do autorizovaných servisních míst na 3 500 takových automatických ohlášení, v loňském roce to bylo zhruba dva a půl tisíce. Očekává se samozřejmě, že v budoucnu bude ruku v ruce s prodejem nových vozů tento počet nadále růst.

Foto: Škoda Auto

Pohled do interního servisního systému. O autě se zde pracovník servisu dozví vše potřebné a následně může majiteli vozu zavolat a nabídnout mu termín opravy

Kromě výhod, které z automatického odesílání dat do servisu má zákazník, těží z této funkcionality i servis. Řada zákazníků totiž ignoruje rozsvícené kontrolky na palubní desce klidně i dlouhé týdny a pak do servisu přivezou poničený vůz s tím, že se kontrolka rozsvítila v ten den. Tomu konektivní systém komunikace auta se servisem účinně zabraňuje a pro neposlušné zákazníky tak již není prostor pro výmluvy.

Za jeden den jsme měli možnost nahlédnout do velké části zákulisí servisu vozů. Je to mnohem komplexnější proces, než by se mohlo při pohledu zvenčí zdát. Podle Jana Šmuclera, majitele plzeňského autosalonu, je servis vytížen na několik týdnů dopředu, a tak je správné načasování a koordinace práce mechaniků nezbytností. A právě tomu pomáhá proaktivní konektivní servis, díky kterému o závadě na voze vědí v servisu dříve, než se jim zjeví zákazník ve dveřích.

Načítám