Článek
„Chtěli jsme trojku vrátit ke kořenům, proto je sportovnější“
Na tu generaci trojky, která právě zmizela z ceníků, slyšelo BMW pár nářků. Ozývalo se, že se z ní stala limuzína, že je příliš vyměklá a už nemá onoho sportovního ducha, jenž byl přisuzován starším trojkám – jmenovitě třeba té z opěvované generace E46. A tak se v BMW při navrhování úplně nového auta rozhodli, že se vrátí ke kořenům. Koneckonců třeba ta diskutovaná přední světla se spodní „vlnkou“ mají na E46 přímo navazovat.
Nová řada 3 má tužší karoserii, ale i tužší naladění podvozku jako takového. Těžiště putovalo o kousek blíže k zemi a mezi širšími nápravami je hmotnost auta rozprostřena v ideálním poměru. Zároveň ale celé auto rostlo. Rozvor se natáhl o 41 mm na 2 851 mm, délka jako taková dokonce o 76 mm na 4 709 mm. Na kompaktní sedan celkem dost, ale takový už je trend a auta rostou všude a všechna. O hmotnost se však není třeba bát. V závislosti na provedení a výbavě spadla až o 55 kilogramů.
Hmotností se tedy šetřilo, zato technologiemi je nová trojka vyloženě nabitá. Jak velí moderní doba, nešetřilo se na jízdních asistentech, a třeba takovou pomalou jízdu na zaplněné dálnici už umí auto zcela bez přičinění řidiče – byť u nás to legislativa zatím nedovoluje.
Z těch důležitějších věcí jsou tu ale novinky týkající se motorů. Pohonné jednotky obecně ztratily pár kilo, jsou silnější a taky lépe odhlučněné od interiéru. Tak třeba benzinový dvoulitrový čtyřválec v modelu 330i dostal díky novému turbodmychadlu celých 50 Nm navíc, takže teď tlačí do sedadel 400 Nm, zatímco výkon činí 258 koní. Vrcholný třílitrový šestiválec ve verzi M340i xDrive (dostupný bude v létě) si potom masivně polepšil na 374 koní a 500 Nm. Je jen trochu škoda, že šestiválec už nebude k dispozici s pohonem pouze zadních kol a s manuální převodovkou. Holt, jak říká samo BMW: „Budeme manuální převodovky rádi nabízet, když je bude někdo kupovat…“
Na první svezení jsem zvolil o něco běžnější variantu, a sice manažerskou klasiku v podobě dieselové 320d. A nutno uznat, že i tahle motorizace, kterou by šlo označit za jednu z „nejnudnějších“ v nabídce, jezdí v nové generaci na výbornou. Z celého auta je znát přidaná tuhost, přesto si však podvozek umí s běžnými nerovnostmi poradit s lehkostí, a hlavně v příkladné tichosti, což mají ve velké míře na svědomí nové hydraulické dorazy tlumičů.
I ve městě se tedy jedná o naprosto komfortní auto, ovšem ten pravý koncert čeká teprve při výjezdu z města. Nová trojka má zpátky svůj sportovní šmrnc, je agilní a nechá se příjemně vodit zatáčkovitou okreskou. Dvoulitrový turbodiesel má při 190 koních dost páry na svižnější jízdu a osmistupňový automat s ním umí perfektně pracovat, takže řazení probíhá absolutně hladce a logicky.
Mám-li krátkou první jízdu s novou trojkou nějak shrnout, pak snad tím, že etalon sportovního sedanu je zpátky ve výborné formě. Už teď se těšíme na důkladný týdenní test, kdy vyzkoušíme novou trojku pořádně a ve všech směrech.
„Při testech se zjistilo, že Z4 je na Norschleife rychlejší než standardní M2“
Novou trojkou ovšem testovací den nekončí. Krasojízda pokračuje další úplnou novinkou, a sice roadsterem Z4. Počasí je jízdě bez střechy nakloněno, takže ta stiskem tlačítka putuje dolů, a stiskem druhého tlačítka uvádím do chodu třílitrový šestiválec o výkonu 340 koní. Protože tohle je rovnou nejvýkonnější motorizace M40i. Tedy ta, která umí obkroužit Nürburgring za 7:55 a nakopat tak zadek kupé M2.
Nejprve však taky trocha z dlouhého výčtu specifikací a zajímavostí. Podobně jako u trojky, i u nové generace Z4, přicházející po krátké absenci, bylo hlavním tématem vývoje získávání sportovního ducha. Podvozek se rozšířil a má o kousek kratší rozvor, což má přidat šasi na hravosti. Rozložení hmotnosti se podařilo udržet na ideálním poměru 50 : 50 mezi přední a zadní nápravou, a právě z důvodu těžiště byla hliníková skládací střecha předešlé generace nahrazena lehčí střechou plátěnou.
Koncepce je samozřejmě zachovaná ta jediná správná – benzinový motor vpředu pohání výhradně zadní kola, takže čtyřkolka, natož pak třeba diesel, nepřipadá v úvahu. Spousta z vás má pochopitelně připravený dotaz na převodovky. Ano, všechny verze Z4 vstupující na trh mezi prvními, tedy jak čtyřválce 20i a 30i, tak šestiválec M40i, budou z počátku k mání výhradně s automatem. Manuál ovšem skutečně přijde v průběhu roku, ale nejásejte – půjde výhradně o nejlevnější variantu 20i. Holt u manuálních převodovek pro Z4 platí totéž, co pro řadu 3. BMW by je nabízelo, kdyby je někdo kupoval. Bohužel poptávka po manuálech u ostatních modelů (mezi nimi i M2 Competition) je tak nízká, že by se výroba silné Z4 s ručně řazenou převodovkou prostě nevyplatila.
Smutek nad mizející řadicí pákou jde však stranou, protože i s automatem jezdí Z4 výborně. Šestiválec se sekvenčním turbodmychadlem má ohromný tah v celém spektru otáček, ale nechybí mu ani pěkná výkonová špička na konci otáčkoměru. Převodovka ve sportovním režimu seká kvalty jeden za druhým a řezavý zvuk, doplněný o občasné odplivnutí do výfuku, je zejména se staženou střechou naprosto parádní. Výkonu má Z4 víc než dost, z nuly na sto se vymrští za 4,5 sekundy, takže ze strany pohonu není o sportovní vyžití nouze.
A pak je tu samozřejmě podvozek. Dokonce i s relativně těžkým šestiválcem v přídi se Z4 vrhá nadšeně za volantem, do oblouku zatáčky se nakloní jen mírně a úžasně reaguje na přenosy hmotnosti. Když potom dojde na výjezd, umí roadster krásně, ale přitom zcela poslušně a čitelně vyhazovat zádí do boku, za což lze vděčit aktivnímu samosvornému diferenciálu z dílen M divize.
Z4 se tedy jeví jako hravý a delikátně odladěný sporťák, nikoliv však příliš ortodoxní na to, aby se za jeho volantem nedal strávit klidně každý den. I tady si ale počkejte na plnohodnotný test, který přineseme brzy!
Ceny novinek
Obě auta už lze objednávat, takže jsou pochopitelně k dispozici i ceny. Základní řada 3 vychází na 921 700 korun, a tady dostanete nejslabší naftový agregát 18d o výkonu 150 koní, kombinovaný s manuální převodovkou. Základní benzinové provedení 320i je za 978 900 korun (v ceně už je zde automat), a momentálně nejdražší trojka je šestiválcový diesel 330d se základní cenou 1 203 800 korun. Dražší bude až zmiňovaný benzinový šestiválec M340i, dostupný v půlce roku.
Ceník Z4 je pochopitelně o dost kratší, ale s vyššími částkami. Základní čtyřválec 20i (197 koní) s automatem vyjde na 1 032 200 korun, silnější čtyřválec 30i (258 koní) je za 1 233 700 korun a šestiválec M40i je logicky nejdražší s cenou 1 579 500 korun. Jakmile ovšem přijde ještě vstupní provedení 20i s manuální převodovkou, spadne základní cena pod milion korun.