Hlavní obsah

Vyzkoušel jsem všechny tři motory nového Jaguaru F-Type

Foto: Jaguar

Je klidné středeční odpoledne. Přes vodní plochu sleduji molo lisabonské promenády, na němž stojí vystavený Jaguar F-Type. Každých pár sekund se někdo zastaví, vůz si prohlédne, podívá se i okénkem dovnitř, auto si vyfotí nebo se nechá vyfotit s ním. Není divu, F-Type je prostě jedno z nejkrásnějších nových aut, které můžete v současné době koupit.

Článek

Silueta kočičího kupé je neuvěřitelně uhrančivá. Popravdě si z hlavy nevybavím auto, které by vypadalo tak dobře se střechou i bez ní. Nízká ladná linie s dlouhou kapotou, plynule padající zádí a vysokým profilem kol plně ctí odkaz původního E-Typu (o kterém Enzo Ferrari prohlásil, že se jedná o nejkrásnější auto na světě) i proporce, které by mělo špičkové kupé mít.

Jak dravý pohled preferujete?

A co ten facelift, díky kterému jsem měl tu možnost strávit s F-Typem dva dny na nejkrásnějších silnicích Portugalska? Hubenějších zadních světel s jiným profilem spodní části si povšimnou hlavně znalci, každého však trkne příď, která je oproti předešlému vzezření „zahlazenější“.

Foto: Martin Jánský

Stará příď se starými světly. Jestli vypadala lépe, nebo hůře, to už je na každém

Vertikálně orientovaná světla předešlé generace se posunula níže a změnila se na úzké štěrbiny vyplněné LED diodami. Někdo řekne, že je nová příď až příliš uklizená a vyhlazená, jenže vyvstává otázka, kolika lidem se zdál předešlý F-Type naopak až příliš dravý a vulgární. Ať už se vám nový výraz F-Typu líbí, nebo ne, do celkového obrazu auta pořád krásně zapadá. Neboť, jak už bylo naznačeno, auto těchto proporcí se snad ani pokazit nedá.

Foto: Jaguar

Nová světla přední partii auta celkově uklidila

V interiéru už změny nejsou ani tak kosmetické, jako hlavně technologické. Ono na útulném dvoumístném prostoru, který doslova dýchá prémiovou atmosférou, není moc co řešit. Proto se mezi řidiče a spolujezdce pouze nastěhovala nejnovější verze dotykového infotainmentu s navigací a přístrojový štít se dvěma tubusy analogových přístrojů byl nahrazen velkým barevným displejem. Opravdové analogové ručičky na něm sice nenajdete, ale zase si můžete vybrat, jak mají být budíky uspořádané. Takže vlastně proč ne.

Foto: Jaguar

Starý interiér s novou technologií nabídne třeba jeden velký otáčkoměr před řidiče

Ztráta šestiválce trochu mrzí, ale je nám opravdu důstojně vynahrazena

Asi jen málokdo, kdo zaznamenal příchod faceliftu, přehlédl jednu zásadní změnu, která se odehrála v nabídce motorů. Zmizel odtud kompresorem přeplňovaný vidlicový šestiválec.

Právě šestiválec, stojící mezi základním čtyřválcem a vrcholnými osmiválci, byl přitom ve světě F-Typu vnímán jako jakýsi zlatý střed. Šestiválcový F-Type měl ideální výkon (podle naladění uměl 340, 380 nebo ve speciální edici 400 koní), nejlepší zvuk, byl nejlépe vyvážený a celkově působil tak nějak nejuceleněji. V nové nabídce zůstal coby základ třísetkoňový turbo čtyřválec a potom větší pětilitrový osmiválec s kompresorem, podladěný na 450 koní. Coby vrchol slouží ten samý osmiválec ve verzi R, ale naladěný na 575 koní.

Foto: Jaguar

Dopředu otevíraná kapota toho z motoru moc nepoodhalí. Podobný kryt naleznete na každém z nových Jaguarů

Dost ale čísel. Jak to všechno jezdí, působí a hlavně – bude šestiválce opravdu taková škoda? Abych to zjistil, usedám do bílého kabrioletu se základním osmiválcem o 450 koních. A vydávám se na cestu. Stačí pár kilometrů, aby mi byl počet válců pod kapotou naprosto lhostejný. Nový „střední“ F-Type je totiž úchvatná záležitost.

450 koní a 580 Nm, přenášených skrz osmistupňový automat na zadní kola, je samozřejmě obrovský výkon, ale F-Type ho podává s takovou delikátností a samozřejmostí, že nepůsobí nijak přehnaně. A ten zvuk! Pod plynem, zejména se staženou střechou, která prostě musela dolů i přes nevalné teploty panující v únorovém Portugalsku, doléhá ke mně od výfuků rachot, který evokuje valící se kamení.

Foto: Jaguar

Prázdná silnice a hřmící osmiválec vnímaný přes otevřenou střechu...

Motor má neskutečný a okamžitý nástup, neutahatelnou sílu, radostně graduje, a celému stroji tak propůjčuje charakter, který by se dal krájet. V každé zatáčce se navíc auto živelně vrhá za rychlým řízením, přísně a bez náklonu se drží stopy, aby se pak v lehkém náznaku přetáčivosti nechalo masivním přívalem točivého momentu vypálit ven. Je to brutální, ale přitom intuitivní, čitelné a zacílené na řidiče s těmi nejlepšími úmysly.

Co když chcete něco víc?

Nedělám si iluze, jsou tu tací, kterým perfektní odladěnost základního osmiválce nebude po chuti a kteří potřebují „víc“. A všechno, co nabízí střední verze, jen posunuté o něco výš, skutečně poskytne varianta s příznačným písmenem „R“ v názvu. Osmiválec je tu naladěný na 575 koní a 700 Nm a tahle strašlivá porce se přenáší na všechna čtyři kola, neboť jinak už by to ani nešlo.

Foto: Jaguar

Vlivem 575 koní se F-Type promění v bestii

Tentokrát usedám do žlutého kupé, a ačkoliv se zdá na první pohled vše při starém, po mohutnějším přišlápnutí plynu se věci odehrávají v poněkud jiném gardu. Valící se kamení se proměnilo v sílící bouři a osmiválec pod kapotou působí ještě výbušnějším, agresivnějším a ostřejším dojmem než u slabšího naladění. Najednou je to jízda na střele, určená pro milovníky strašlivosti. Naladění motoru pochází z předfaceliftové verze SVR a ukazuje tu nejzlejší stranu F-Typu.

Samozřejmě, že díky čtyřkolce zůstává ovladatelnost a celková odladěnost auta pořád na vynikající úrovni, ale ta řidičská povaha slabšího osmiválce se zadokolkou je zastrčena kamsi do pozadí. Tohle je prostě nejsilnější a nejtřaskavější verze, jejíž plný potenciál rozbalíte jenom na pořádně velkém okruhu.

Základ s polovičním motorem rozhodně není k smíchu!

Dojmy z osmiválců jsou opravdu silné. Ještě teď slyším tu bestiální sonátu, linoucí se ze čtyř výfuků. Teprve až na konec usedám do základní verze, která má pod kapotou turbem přeplňovaný čtyřválec, odladěný na 300 koní a 400 Nm. Ptám se sám sebe, co po osmiválcových zážitcích vlastně od polovičního motoru očekávám. Trochu se bojím, že čtyřválec už ve mně žádnou velkou stopu nezanechá.

Foto: Jaguar

Čtyřválec poznáte podle jediné koncovky v zádi

Jaký omyl a jaké překvapení! Byť je čtyřválcový F-Type nejslabší a postrádá ukrutný charakter lépe zaopatřených sourozenců, určitě se nemá za co stydět. Vůbec není pomalý, motor působí naprosto dostatečně, a naopak nemá onen punc „nadbytečnosti“.

Dvoulitr můžu na portugalských okreskách zvesela ždímat, aniž bych měl pocit, že něco přeháním. To s osmiválci, a zejména pak tím silnějším, jsem se musel významně krotit – jak už padlo, potenciál velkých motorů přijde ke slovu až na velkém okruhu. Na normální okresku s utaženými vlásenkami má čtyřválec síly tak akorát, a ještě se tu projeví nejnižší hmotnost, takže působí mrštným a hravým dojmem.

Kdybych si měl ale vybrat jeden z nabízených motorů, měl bych jasno. Vcelku nepřekvapivě by to byl slabší z osmiválců, který má všechno namixované v tom správném poměru. F-Type v inovovaném provedení je radost řídit a je radost vnímat jeho ohromující charakter. A to je skvělá zpráva. Protože v době, kdy jsou auta s opravdovým charakterem stále vzácnější, je pozice těchto klenotů, mezi které se F-Type jednoznačně řadí, v našem světě pořád důležitější.

Není žádným překvapením, že překrásné kupé od Jaguaru není z nijak levného kraje. Na základní provedení se čtyřválcem si připravte minimálně 1 706 826 korun s daní, na slabší osmiválec 2 463 681 a chcete-li vrchol, pak to máte za 3 347 949 korun.

Související témata:
Načítám