Článek
Kdysi dával čtyřválec pod kapotu Amaroka i Volkswagen, ale nepotkalo se to s velkým úspěchem. A podobné je to i u Mercedesu. Velká část zákazníků čeká, až na trh dorazí šestiválec. Rozhodně udělali dobře. Čtyřválec nevynikal zrovna skvělou spotřebou a při naloženém autě se o nějaké velké dynamice mluvit rozhodně nedalo. Ani jeho projev se nedá s motorem o dva válce větším srovnat.
Nový a vrcholný Mercedes X 350d má třílitrový naftový šestiválec naladěný na 258 koní a 550 Nm točivého momentu. Dynamika celého auta je oproti čtyřválcům někde jinde. Nejde o to, že byste s „Xkem“ chtěli závodit, ale čtyřválec se sem prostě nehodí. Šestiválcová verze je ve všem lepší. Je kultivovanější, má charakter a ani spotřeba nebude o tolik vyšší než s menším motorem. A hlavně si za jeho volantem vůbec nepřipadáte tak, že sedíte za volantem pick-upu. Jak umí být „Xko" pohodlné, mě velmi překvapilo. Skvěle zvládá nerovnosti a taky díky vyšší hmotnosti tolik neodskakuje. Své si odpracuje specifické zavěšení zadních kol, kde se o tuhou nápravu starají nikoliv listová pera, ale klasické vinuté pružiny.
Výkon jde přes sedmistupňovou převodovku 7G-Tronic plus na všechna čtyři kola. Mercedes X disponuje pohonem 4MATIC. Jedná se o permanentní pohon všech kol v poměru 40:60 procent ve prospěch zadní nápravy. Marně přemýšlím, co by mělo být důvodem, abyste sáhli po čtyřválci. Na sněhu se umí „Xko" i hezky sklouznout, ale to s velkou pravděpodobností nebude jeho denním chlebem. Volkswagen Amarok tak dostává od Mercedesu tvrdou ránu. Minimálně po stránce komfortu je Mercedes o kus dále.
Interiér navazuje na osobní modely s logem Mercedesu. Můžete mít kožené sedačky, a to včetně vyhřívání. Až si tak říkám, že do dobře nakonfigurovaného interiéru nechcete nastupovat v mokrých a špinavých botách, jako jsme to dělali my při testování na horských silnicích. Na druhou stranu právě v interiéru nejvíce poznáte, že Mercedes X vychází z Nissanu Navara. Konkrétně třeba vyhřívaní je umístěno poněkud ergonomicky na stranách sedadla směrem k řidiči.
Vysedám z modelu X a beru si ještě větší auto – v ruce mi přistává klíček od Mercedesu Sprinter 4x4. Vyladím si v něm sedačku, pak se kochám krásným interiérem, a především novým infotainmentem. Grafiku má podobnou, jako je v nové třídě A. Jde o MBUX systém (Mercedes-Benz User Experience), který můžete mít jak na sedmipalcovém, tak 10,25 palcovém dotykovém displeji. Ihned mě napadá, že po této stránce se musí třída X stydět. Se Sprinterem jsem měl tu čest nemnoho minut, a to jak se čtyřválcem, tak šestiválcem. Čtyřválec jsem měl k dispozici se skříní, kde bylo naložené pletivo a nějaká kovová forma. Pár kilogramů to dohromady jistě udělalo, ale dojem na mě čtyřválec moc velký neudělal. Ano, jezdilo se na sněhu, do kopce, a právě to byl možná kámen úrazu. Auto s pedálem na podlaze nejelo prakticky více než 80 km/h, stabilizace neustále zasahovala a to i ve chvíli, kdy jsem ji „vypnul“. I po vypnutí vám však do všeho mluví.
Čtyřválec můžete mít o výkonu 143 koní nebo 163 koní. Všechny motorizace pracují se sedmistupňovou automatickou převodovkou. I se silnějším motorem auto pojede, ale opět zda platí to, co u Mercedesu třídy X. Šestiválec i ze Sprintera dělá úplné jiné auto. Čtyřválec byl velmi nečitelný, chyběla mu dynamika, a tak nějak jsem autu ve sněhových podmínkách moc nevěřil. To šestiválec byl zcela jiný příběh. Auto dávalo mnohem více zpětné vazby. O větší dynamice a především charizmatičtějším projevu ani nemluvím. Pravda, že šestiválec jsem si vyzkoušel ve variantě, kam jsem mohl posadit osm lidí, tedy i rozložení hmotnosti bylo trochu jiné. Auto mělo také mnohem lepší trakci. Výkon šestiválce je 190 koní a 440 Nm.
Shrnuto a podtrženo, pokud si to můžete dovolit, berte šestiválec, ať už do Sprintera nebo „Xka“. Ten totiž dává největší smysl.