Článek
NTM pořádá kromě stálé expozice v dopravní hale i další, tematické výstavy vozidel. Fenomén Jawa je jednou z těch nejnáročnějších i nejzajímavějších, přišla ale bohužel do doby uzávěr muzeí a výstav, do zákazu shromažďování osob. Dlouho připravovaná náročná výstava byla zahájena v době, která podobným akcím nepřála. Po otevření muzeí na jaře 2021 byla naštěstí už poněkolikáté prodloužena a opravdu si to zaslouží. Její konec je nyní nově posunut až do 15. srpna, a tak je ještě stále možné si tuto úžasnou výstavu v hlavním českém svatostánku historické techniky prohlédnout.
Výstava Fenomén Jawa nabízí zcela jinou úroveň informací oproti srazům historických vozidel i motocyklovým muzeím. Připomíná 90 let činnosti našeho nejvýznamnějšího motocyklového výrobce, který výrazně ovlivnil daný obor i ve světovém měřítku. Představeny jsou především dosud nevystavované či málo známé exponáty spojené se značkou Jawa, doplněné výběrově o související výrobky cizí, které buď ovlivnily náš domácí vývoj, nebo naopak vznikly jako reakce na něj.
Se značkou Jawa spojila své osudy celá řada výjimečných osobností, některé z nich jsou výstavou rovněž připomenuty. Vystaveno je na pět desítek motocyklů, ale i automobil, trofeje ze závodů či jezdecké výstroje, a to vše převážně ze soukromých, veřejnosti jinak nepřístupných sbírek.
Vystavené motocykly je zhruba možné rozdělit do dvou kategorií: motocykly sportovní – tovární speciály určené pro závody – a pak prototypy cestovních motocyklů, které se nedočkaly sériové výroby. Pro všechny zájemce o historii našeho největšího výrobce motocyklů je určitě největším lákadlem řada cestovních prototypů, vzniklých v období od konce druhé světové války až po ekonomický pád značky po rozpadu SSSR, odběratele většiny produkce továrny Jawa.
Je však jisté, že i ten, jehož zájem jinak nebývá směrován ke strojům sportovním, musí být až ohromen parametry závodních speciálů. Jak je možné, že už v průběhu německé okupace za druhé světové války byly zkonstruovány motory, které disponovaly ještě dnes ohromujícím výkonem? Některé z navržených čtyřdobých motorů konstruktéra Vincence Sklenáře v kubaturách 250 až 600 cm3 byly tajně vyrobeny už za okupace, aby se pak v prvních poválečných letech představily na závodních tratích. Všechno se ale vždy nepodařilo, a tak se například plochodrážní Jawa 500 DOHC s motorem přeplňovaným dmychadlem neosvědčila, protože byla přemotorovaná! S výkonem 75 koní si totiž nedovedl poradit její tehdejší podvozek.
Motocykly vystavené nyní v NTM opravdu nikde jinde nepotkáte, jejich majitelé je uchovávají podobně jako sběratelé uměleckých děl, dají se označit za trezorové kusy.
Výstava Fenomén Jawa se navíc časově sešla s vydáním časopisu občasníku Motoxpress, jehož vydání č. 30, které je nyní v prodeji do 19. července, je kromě nových indických motocyklů Jawa zaměřeno právě především na cestovní prototypy Jawa. Kromě detailnějších vyobrazení a popisů některých strojů vystavených v NTM si můžete přečíst například o vývoji skútrových motocyklů a skútrů Jawa, včetně testu skútru Jawa 125/175 z roku 1963, který byl autorem článku pak také zapůjčen na výstavu do NTM. Informace, kde se dá časopis koupit, najdete na Motoxpress.cz.
Výstava bude otevřena až do 15. 8. 2021, co se vstupného týče, do Národního technického muzea stojí jednorázová dospělá vstupenka 250 Kč, snížené vstupné činí 130 Kč a a rodinné 470 Kč.
Pro fanoušky té méně známé historie Jawy je tedy nyní připraveno velmi výživné sousto. Výstava Fenomén Jawa v Národním technickém muzeu se velmi liší od procházky kolem řady červených předních blatníků, která bývá obvyklá na výstavách a v muzeích, orientovaných na našeho největšího výrobce motocyklů.
Víc informací o výstavě Fenomén Jawa se dočtete zde!