Článek
Alpine A110. Francouzská legenda, která se vyráběla v letech 1962 – 1977. Pro ideál sportovního auta měla vynikající předpoklady: zadní pohon, motor uprostřed, nízké těžiště a nízkou hmotnost. Na svou dobu navíc disponovala slušným výkonem až 130 koní a vážila muších 700 kg. Proslavila se hlavně díky úspěchům v rallye – důkazem budiž první místo v šampionátu 1971, pak i v roce 1973 (tehdy už seriál nesl název WRC), a aby toho nebylo málo, tak ten samý rok přidala ještě první tří místa na Rallye Monte Carlo. Její nadvládu ukončila až Lancia Stratos, která na rozdíl od „Alpiny“ nebyla postavena na základech silničního vozu.
A teď, více než padesát let od uvedení originálu, tu máme konečně duchovního nástupce. Víme o něm to, že váží na dnešní dobu skvělých 1 100 kg a že 1,8l přeplňovaný čtyřválec posílá na zadní kola 250 koní. A taky, že jde o povedené auto. Věděli jste, že si jedno nedávno koupil i James May?
Pokud jste o Alpine A110 uvažovali, ale jste jedni z těch remcalů, kteří „by tomu dali aspoň tři sta koní“, vaše remcání bylo právě vyslyšeno. Britský úpravce Litchfield si dal tu práci a francouzský sporťák trochu přiostřil. Za úpravu si účtuje necelých tisíc liber, přičemž jde převážně jen o zásah do elektroniky. Jestli to stačí? Jak by se vám líbilo 50 koní navíc ve vaší Octavii? Fajn, že? A teď si představte to samé v 1100 kg vážícím autě.
Standardní A110 dělá stovku za 4,5 s, tady můžeme počítat s časem atakujícím metu čtyř sekund, nicméně v Litchfieldu zatím neprováděli žádné výkonnostní testy. K věci přistoupili zodpovědně a nešli jen cestou jednorázového zvýšení výkonu – dali si záležet i na odladění plynového pedálu, aby vyvážení a odladění auta zůstalo nenarušeno, stejně tak cit v pedálu. Úprava je navíc plně vratná, to pro případ, že by někdo měl s autem investiční úmysly. K mání je taky pokročilejší úprava tzv. Stage 2, která zvyšuje výkon až na 315 koní, má laděný výfuk a sportovní katalyzátor. Vsadíme se, že v ceně bude i pořádný randál z výfuku.
Litchfield Motors je firma působící už 21 let a v jejich řadách pracují technici vyškolení přímo od výrobců jako Audi, Nissan, Mercedes a Subaru. Zákazníkům poskytují taky kompletní servis. A co už mají všechno za sebou? No, ze Subaru BRZ udělali díky kompresorovému kitu konečně pořádný kus auta, v jejich portfoliu jsou ale i Focus RS, Mercedes-AMG A45, dokonce i Nissan GT-R. Nicméně troufnou si také na Ferrari a Porsche, takže rozhodně vědí, co dělají.