Hlavní obsah

Vysokorychlostní okruh Nardo se dočkal rekonstrukce

Foto: Nardo

Vysokorychlostní okruh Nardo se nachází na jihu Itálie, lze tady jezdit celý rok, klidně i 24 hodin denně

Všichni znají okruhy jako Nürburgring, Monza nebo Spa. Opravdoví fandové se na nich možná i svezli. Ale okruh Nardo v Itálii je tajemné místo, kam se jen tak nepodíváte. Zdejší areál v majetku Porsche patří k přísně střeženým testovacím lokacím, je ale zajímavé, že ho uvidíte z místa, na které byste si nejspíš ani nepomysleli...

Článek

Na obří kruhové dráze o délce 12,6 km padají pravidelně rychlostní rekordy. Přestože celý testovací areál vlastní německé Porsche, testují tady i konkurenční automobilky a nejbohatší závodní týmy. Aby taky ne, kde jinde můžete jet konstantní rychlostí 400 km/h klidně i několik minut (pak vám dojde benzín).

Epizoda Top Gearu, ve kterém se celý tým vypravil na vysokorychlostní okruh Nardo do Itálie, ukázala okruh Nardo celému světu. A všichni byli překvapeni, že i když se tady jezdí tak pekelně rychle, nejedná se o trať s povrchem jako zrcadlo. To se ale změnilo – Porsche investovalo do obnovy areálu 950 milionů korun a spolu s novým asfaltem instalovalo mimo jiné i nová svodidla, která mají ještě lépe vyhovět v případě ztráty kontroly nad vozem.

Jestli si myslíte, že v rychlostech přes 300 km/h se vždy jedná o smrtelnou záležitost, vězte, že Nardo neproslavil jen Top Gear, ale taky Bugatti. Při testování Veyronu tady totiž došlo k nehodě v rychlosti blížící se hranici 400 km/h. „Dostal jsem úkol, abych objel dvě kola na plný plyn, šlo o test převodovky,“ vzpomínal po letech testovací jezdec Loris Bicocchi. „Jenže než jsem se na těch 400 km/h dostal, praskla mně pravá zadní pneumatika. Uletěl mi blatník, přední kapota rozbila čelní okno, a když jsem narazil do svodidel, bouchla i pravá zadní pneumatika. Udržel jsem ale auto u těch svodidel, což bylo štěstí, protože bylo poškozené i zavěšení a brzdový systém. Zpomaloval jsem tedy o ta svodidla a modlil se, ať už se to zastaví, protože začal hořet olej…“ Prototyp byl nenávratně zničen a Bicocchimu se nic nestalo, ale dost možná se o něj o pár měsíců později pokusil infarkt – to když mu přišla faktura za 1,8 km poškozených svodidel. Ty nakonec zaplatilo Bugatti.

Foto: Bugatti

Bugatti Veyron Super Sport v plném nasazení

Technické centrum Nardo, které provozuje Porsche od roku 2012, má více než dvacet možných tras a testovacích ploch na ploše více než 700 hektarů. Původně klopenou dráhu postavil Fiat v roce 1975 v italské Apulii, tedy v oblasti se stálým počasím, a od začátku ji pronajímal i ostatním automobilkám, stejně jako to dělá nyní Porsche. Zatímco samotná trať o délce 12,6 km a šířce 16 m procházela jen průběžnými opravami, uvnitř se několikrát přestavovalo a spolu s technickým zázemím zde nechybí ani klasický okruh o délce 6,2 km s 16 zatáčkami.

„Aktuálně máme smlouvy na testování s asi devadesáti různými subjekty a mimo rychlostních rekordů se soustředíme i na autonomní řízení, asistenční systémy nebo na testování elektromobilů,“ pochlubil se Antonio Gratis, výkonný ředitel technického centra Nardo.

Foto: Nardo

Nardo lze snadno identifikovat i z hodně velké vzdálenosti... Astronauti o tom ví svoje

A v neposlední řadě ještě jedna zajímavost, která dává okruhu Nardo punc jedinečnosti… Napadlo by vás, že je vysokorychlostní ovál vidět z vesmíru?

Načítám