Hlavní obsah

Výroční edice Audi TT RS: Retro vzhled a šílená cenovka

Foto: Audi

Audi TT RS v edici „40 Years of Quattro“ – pro sběratele pecka, pro fanoušky však kvůli cenovce pouze sen

Výkon, zrychlení a zvuk zvuk supersportu za zhruba poloviční cenu, tak by se dalo popsat velmi stručně Audi TT RS. 400 koní tohoto kompaktního sporťáku totiž v kombinaci s poměrně nízkou hmotností a schopností skvěle využít svůj výkon jízdním projevem opravdu připomíná „dospělé“ supersporty – vždyť i zrychlení z nuly na stovku za 3,7 vteřiny bylo ještě před patnácti lety vyhrazeno výhradně těm těm nejlepším supersportům.

Článek

TT RS za to samozřejmě z drtivé části vděčí vychytanému pohonu všech kol Quattro, který už má dnes slušný rodokmen. Vlastně je to už 40 let, kdy bylo představeno první Audi Quattro, které se posléze stalo legendou Mistrovství světa v rallye. To tehdy, i když s jednou výjimkou, vykázalo ze šampionátu všechny „dvoukolky“, a navždy tak přepsalo pravidla hry.

Foto: Audi

Audi TT RS 40 s přídomkem „Years of Quattro“ odkazuje na čtyřicetiletou tradici pohonu všech kol Quattro

A přesně proto vzniklo tohle Audi TT RS v edici „40 Years of Quattro“, oslavující právě tento milník v historii automobilky. A jak byste podle retro zbarvení možná mohli odhadovat, půjde o opravdu exkluzivní záležitost – vznikne poměrně logicky výhradně ve variantě kupé, ale co víc, pouze ve čtyřiceti exemplářích. A k mání bude pouze v Německu. Takže jde o auto jako stvořené pro spekulace.

Nabízejí se tedy snad jen dvě varianty osudu těchto vozů: Buďto jej někdo po dodání zaparkuje do garáže a „vytáhne“ až po pětadvaceti letech, nebo je obratem se ziskem prodá do zahraničí. Zda se najde pár nadšenců, kteří by s nimi relativně pravidelně jezdili, to těžko říct. Je však jisté, že jich bude velmi málo.

Ale není to škoda? Barvy jsou ve velkém inspirovány zbarvením dnes už legendárního Audi Sport Quattro S1, které triumfovalo na nebezpečném vrchařském závodu Pikes Peak, kdy za volantem neseděl nikdo jiný než legendární jezdec Walter Röhrl. To znamená čistě bílý lak Alpine White, respektive „Alpinweiss“ a černo-červené polepy na blatnících a na celé horní části auta, táhnoucí se od kapoty až po zadní spoiler.

Foto: Audi

Kola v barvě auta, rudé brzdové třmeny, retro polepy a černě lakované doplňky – speciální verze TT RS se od originálu neliší nikterak zásadně

Auto kupodivu sedí na původních 20palcových litých kolech, tentokrát nalakovaných v barvě auta, což v tomto případě vypadá překvapivě šik, skrz ně potom prosvítají rudé brzdové třmeny. Aerodynamické prvky jako křidélka v předním nárazníku, boční prahy, elementy zadního nárazníku nebo samotný difuzor jsou pak v kontrastním černém lesku. Totéž platí pro typické logo čtyř kruhů a emblém označení vozu „TT RS“.

Pro edici TT RS 40 Years of Quattro je také možnost nahradit zadní sedadla karbonovou výztuhou, a udělat z vozu tak striktní dvousedadlovku – ne, že by někdy TT RS nebo TT jako takové bylo zrovna rodinné auto. Tato vzpěra nejenže zásadně podporuje torzní tuhost auta a tím i jeho agilitu, ale ušetří také užitečných 16 kilogramů hmotnosti, a tak se dá očekávat, že se pro tento „prvek výbavy“ rozhodne pravděpodobně většina majitelů.

Kromě toho se pak ale výroční TT RS ve srovnání s klasickou TT RS příliš neliší. Je tu jiný design sportovních sedadel, nové obložení středového tunelu, nová páka voliče automatické převodovky s plaketou označující konkrétní kus z dané série… a to je vlastně suma sumárum všechno. Dokonce i pod kapotou je vše při starém – stále je tu přeplňovaný 2,5l pětiválec o výkonu 400 koní, který výkon posílá přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku samozřejmě na všechna čtyři kola.

Ruku na srdce, je nám jasné, že speciální edice TT RS bude mít i „speciální“ cenovku. Ale že bude až tak speciální, to by tedy čekal málokdo. Ačkoliv normálně TT RS cenově začíná velmi těsně pod dvěma miliony korun, edice k oslavě čtyřicátého výročí vzniku technologie Quattro bude vycházet zhruba na 3,1 milionu korun, neboť běžně TT RS stojí „jen“ 66 500 eur, u edice 40 Years of Quattro výrobce oznámil cenu strhujících 114 tisíc eur.

V řeči čísel to znamená, že za ty peníze už byste měli klidně výchozí Porsche 911 s pohonem všech kol, tedy Carreru 4. Dokonce i velký bratr Audi RS6 vychází doslova jen o pár tisíc eur dráž. Ovšem je evidentní, že i tak se po těchto krasavcích jen zapráší, pokud už se tak nestalo…

Související témata:
Načítám