Článek
Během posledních let se výrazně zvětšily „A“ sloupky, a to v důsledku zvyšování pasivní bezpečnosti i kvůli požadavkům na pevnost vozu při převrácení nebo během stále přísnějších nárazových testů. Tento trend představuje rostoucí riziko pro chodce a další zranitelné účastníky silničního provozu, které může řidič kvůli mohutným sloupkům přehlédnout. Ale vypadá to, že Continental vymyslel, jak nutnost stále větších sloupků obejít a dopřát řidičům dobrý výhled z auta.
Tím řešením je takzvaný Virtuální A sloupek, který pracuje s flexibilními displeji na bázi technologie OLED. Využívá faktu, že jsou řidiči při jízdě zvyklí zlepšit si výhled šikmo vpřed nakloněním hlavy. Virtuální A sloupek dokáže tyto pohyby sledovat s pomocí kamery umístěné v interiéru přímo nad volantem. Ve stejný okamžik kamera systému, která je zabudovaná zvnějšku na voze, přenáší živý obraz před vozem na OLED displeje vestavěné do předních sloupků. Sledováním pohybů hlavy řidiče a současným živým snímáním obrazu před vozem dokáže chytrý sloupek vytvořit reálnou perspektivu, jako kdyby se řidič díval skrz spojené čelní a boční okno. Tato technologie umožňuje řidiči spatřit chodce a vozidla přijíždějící zleva i zprava, které by jinak mohl snadno přehlédnout právě kvůli A sloupku.
Continental ale není první, který s tímto nápadem přišel. Už před časem ho představila například Toyota nebo značka Jaguar. Toyota na to jde ovšem trochu jinak a ke zprůhlednění sloupků nepotřebuje žádné kamery. Představila systém soustavy zrcadel, která odráží světlo kolem sloupku tak, aby byl vidět obraz situace za ním. Řidič tak vlastně nevidí přímo skrz sloupky, nýbrž kolem nich. Jde o mnohem levnější řešení než o umisťování dalších kamer a displejů do vozu. Ačkoliv si tento nápad značka zaregistrovala u amerického patentového úřadu, jeho zařazení do běžného života asi zatím neplánuje.
Naopak systém podobný tomu od Continentalu už asi před 4 lety představila značka Jaguar Land Rover. Jejich návrh průhledného A sloupku je dobře ukázán ve videu, které máte umístěno níže. Jeho systém pracuje s tím, že sloupky mají na sobě malé obrazovky, na něž je automaticky přenášen obraz z kamer umístěných na vozidle, které pokrývají možné mrtvé úhly řidiče. Kombinace kamer, obrazovek a inteligentního head-up displeje pak umí přesně monitorovat pohyb chodců, jiných aut nebo i cyklistů a řidiče na ně upozornit. Systém také snímá pohyby hlavy řidiče a zprůhlední mu právě ten sloupek, na který se podívá.
Všechny tyto systémy mají něco do sebe a jistě by pomohly bezpečnosti na silnicích. Ovšem důvod, proč je ještě nikdo nezařadil do běžného provozu, bude nejspíš v ceně. Všechny ty kamery, čidla a displeje nejsou levné položky a je otázka, jestli jsou zákazníci připraveni si za nové auto pořádně připlatit jen proto, aby viděli skrz sloupky. Doufáme, že dříve nebo později budou. Vždyť bezpečnost by měla být na první místě pro nás všechny.