Článek
Výroba auta je složitý a nákladný proces, který se však automobilkám daří díky neuvěřitelně detailní optimalizaci a vysokému podílu strojové práce neustále zkracovat. Ještě v 80. letech trvala výroba jednoho auta kolem 30 hodin, dnes se ta jednodušší dají stihnout za jednu osmihodinovou směnu. Tlak na výkonnost je vysoký, obrovské továrny masových značek vychrlí jedno hotové auto každou minutu…
Jenže u výrobců těch nejlepších aut je tempo docela jiné. Takové Bentley Bentayga Speed, luxusní superrychlé SUV, se v továrně v britském Crewe vyrábí celých 127 hodin, tedy skoro 16 pracovních dnů (ne, u Bentley vážně nejedou třísměnný provoz). Ale není to proto, že by se zaměstnanci v práci flákali – pracují taky v plném nasazení. Jenže zatímco masoví výrobci musí auto rychle spíchnout, tady se s ním mohou víc pomazlit.
Třeba jen samotné lakování několika vrstvami kvalitního laku, jeho tvrzení v pecích a zasychání trvá celých 24 hodin! Výroba nádherných dřevěných dekorů zabere 10 hodin, dalších 8 hodin padne na výrobu čalounění a dekorů. Stavba jednoho motoru je proces na 13 hodin a spojení šasi s motorem a pohonem, karoserie a vestavění interiéru zabere 19 hodin. Dalších 53 hodin pak trvá kontrolní proces sledující kvalitu zpracování, otestování vozu a konečné schválení dodání zákazníkovi.
Teď už možná zase o trochu lépe chápete, proč si Bentley řekne za svá auta o tak ohromné peníze (Bentayga Speed stojí nějakých 6 milionů) – není to jen pozlátko a slavný znáček na kapotě, ale především obrovská výrobní náročnost s vysokým podílem precizní lidské práce. A jakkoliv má možná právě Bentayga profil nesmyslně drahého auta pro zhýralé boháče, z technického a produkčního hlediska je to pořád umělecké dílo.