Hlavní obsah

Vyrazili jsme na pravý NASCAR. Pozdravit přišel i sám Trump

Foto: Tomáš Hyan

Připravené závodní vozy před startem největšího závodu na 500 mil v Daytoně 2020

Minulý měsíc jsme si udělali pořádný výlet. Vydali jsme se za Atlantik, kde slaví opravdový svátek všichni milovníci spáleného benzinu. Na mistrovství NASCAR jsme zažili snad všechno. Odložení závodu kvůli dešti, ale i bouračky. Za zmínku možná stojí i neplánovaná návštěva Donalda Trumpa.

Článek

Sportovní komplex Daytona International Speedway pojme přes sto tisíc diváků. Před ohromným publikem se tam jede závod s názvem 500 mil Daytony, což je nejen největší závod takzvaných stock cars, ale také otevírací závod mistrovství NASCAR Cup Series, nesmírně populární první ligy, jejíž počátky sahají do čtyřicátých let.

Foto: Tomáš Hyan

Dvojnásobné vítězství v Daytoně 2019 a 2020 dobyl Denny Hamlin s vozem Toyota Camry

Organizace NASCAR vznikla proto, aby legalizovala dřívější divoké závody ze třicátých let, jejichž závodníci se často rekrutovali z rychlých jezdců, kteří rozváželi nelegálně pálenou whisky! Ostatně tato praxe přežila až do padesátých let, jak se můžete přesvědčit při zhlédnutí filmu The Last American Hero z roku 1973

Z pašeráka whisky profesionálním jezdcem

Jednou z nejdůležitějších postav těchto závodů je muž s přezdívkou „Junior Johnson“, celým jménem Robert Glenn Johnson Jr., který zemřel minulý rok jako vážený muž. Býval to závodník, ale také majitel týmu NASCAR. Na kontě má neuvěřitelných padesát vítězství. Zmíněný film vychází z Juniorova životního příběhu. Rychlost za volantem získal při distribuci whisky z ilegální palírny svého otce v Severní Karolíně.

Když otce zavřeli, začal závodit, aby vydělal peníze na jeho podporu. Byl dobrý, nikdy ho za volantem nechytili, ale spravedlnosti přesto neušel, jeho prohřešky mu prominul až prezident Ronald Reagan. Junior byl jedním z vítězů 500 mil Daytony (už v roce 1960) a jako majitel týmu se dočkal trojice mistrovských titulů. Stal se jednou z legend, které psaly historii organizace NASCAR. Díky němu tak závody lákají dodnes statisíce diváků...

Za všechno může Bill France...

Floridská Daytona Beach je kolébkou amerických závodů upravených cestovních vozů. Právě zde se píše příběh další postavy našeho příběhu. Bill France Sr. byl jedním z úspěšných jezdců, když v prosinci 1947 založil NASCAR, organizaci pro jejich oficiální pořádání. Ta postupně sloučila jednotlivé projekty do celonárodního amerického mistrovství, které se pod vedením dalších členů rodiny France pořádá dodnes, ostatně NASCAR je zkratkou National Association for Stock Car Auto Racing.

Foto: Tomáš Hyan

Po startu v Daytoně, kde jsme zažili vše, odložený závod na pondělí pro déšť, návštěvu amerického prezidenta, dramatické havárie a souboj do posledního 209. kola!

Nová organizace uspořádala první závod v únoru 1948 na pláži v Daytona Beach, většinu startujících vozů tvořily Fordy a Chevrolety běžných typů, jaké se prodávaly zákazníkům. První oficiální mistrovství bylo vypsáno na sezonu 1949 pro automobily odvozené ze sériové produkce (Strictly Stock), jelo se osm mistrovských závodů, Red Byron tehdy vyhrál hned dva, a stal se tak prvním mistrem. Druhý byl Lee Petty, zakladatel úspěšné dynastie závodníků, jenž ještě o deset let později triumfoval v 500 mil Daytony se svým Oldsmobile!

V roce 1964 tam už vítězil jeho legendární syn Richard Petty (ročník 1937), který v 500 mil Daytony dosáhl rekordního počtu sedmi vítězství, ale celkem vyhrál přesně 200 závodů NASCAR, než se v roce 1992 rozloučil se závodní kariérou, byť dodnes pokračuje coby šéf vlastního týmu. Tito jezdci a mnozí další až jsou hrdiny, kteří stále přitahují statisíce diváků na americké ovály...

Po šedesáti letech jedou speciály

Přestože závody NASCAR jsou nadále vypsány pro stock cars (tedy sériové typy), jde už o závodní speciály s nesmírně odolným trubkovými rámy. Ty nesou siluetu karoserie sériových modelů, jakými jsou třeba Ford Mustang a Fusion, Chevrolet SS (Super Sport) a Camaro, Toyota Camry a Supra. Pořadatelé přitom usilují o rozšíření o další značky, zejména poté, co po sezoně 2012 vypadl Dodge (Chrysler). Buick, Oldsmobile, Pontiac, Mercury, Plymouth, Hudson a další přitom už také dávno patří historii.

Závody se jezdí po celých USA, vozy jsou příslušně upraveny podle délky tratě, na čtyřkilometrových Superspeedways (2,5 míle) mají snížený výkon i aerodynamické restrikce, přesto jejich rychlost převyšuje 300 km/h. Bezpečnost je ovšem na vysoké úrovni. Klec rámu je natolik pevná, že uchrání jezdce i při pořádném karambolu! Přesvědčil se o tom Ryan Newman v posledním kole letošních 500 mil Daytony, když v závěru závodu začalo kolizí přibývat. Po 199. kole z 200 vypsaných havaroval Ross Chastain na čtvrtém místě a vzal s sebou do hrazení dalších sedm soupeřů!

Jede se dál

Podle předpisů NASCAR nemůže závod skončit ve žluté fázi při zpomalení po nehodě, to by přece bylo nesportovní! V letošní Daytoně se tedy začalo nastavovat nejprve na 205, pak až na 209 kol, největší šanci na triumf měli Ryan Newman (Ford) a Denny Hamlin (Toyota). Ve 209. kole po kontaktu s Ryanem Blaneyem ale byl Newman vystřelen do hrazení, jeho vůz se zvedl a udělal několik přemetů přímo před naší tribunou!

Foto: Tomáš Hyan

Bubba Wallace (Chevrolet) jede v týmu Richarda Pettyho a převzal jeho proslulé startovní číslo 43

Skončil na střeše, záchranáři tam byli hned, zvítězil Hamlin před Blaneyem, Newman byl klasifikován devátý a po dvou dnech propuštěn z nemocnice, když utrpěl jen otřes mozku. Byla to Daytona 500 s druhým nejmenším rozdílem v cíli (o čtrnáct tisícin sekundy), ale vzhledem k devíti zpomalením (po kolizích a odklízení trosek) s průměrnou rychlostí „pouze“ 227,046 km/h. Devětatřicetiletý Denny Hamlin z Virginie vyhrál podruhé za sebou a celkově potřetí.

Závody jsou prostě o obrovských zkušenostech jezdců, rozhoduje totiž aerodynamika při jízdě ve skupině, která závodníkům buď pomůže, anebo je zpomalí. Není to jednoduché. Jak řekl jednou Juan-Pablo Montoya: „To auto by mohla řídit i moje babička, ale jen v případě, že by byla na trati sama!“

NASCAR se stále vyvíjí

Během dlouhých let procházel NASCAR vývojem, a dnes tak tvoří systém závodů v několika stupních, který zahrnuje také evropskou NASCAR Whelen Euro Series (letos se pojede podruhé u nás v Mostě – zřejmě od 19. do 20. června). Za mořem však funguje zcela přirozený postup jezdců od regionálních šampionátů do vyšších tříd, jež vrcholí první (Cup) a druhou (Xfinity) ligou NASCAR.

V sezoně 2012 došlo k velké změně, tradiční osmiválce přišly o svůj čtyřhrdlový karburátor Holley a konečně dostaly elektronické vstřikování paliva! Stock Cars se tak přiblížily dnešní automobilové konstrukci, nicméně elektronika je nadále omezena (žádné ABS ani stabilizace) a u motorů zůstává dvouventilový rozvod OHV, vzadu je ještě tuhá hnací náprava.

Na nejrychlejších tratích, k nimž patří Daytona a Talladega, musí být motory 5,9 litru V8 omezeny restriktory, aby největší rychlost příliš nepřesáhla 300 km/h! Výkon se tak sníží na 550 koní (404 kW) pro oválné Superspeedways, pro krátké a silniční trati je k dispozici až 750 koní (550 kW); bez omezování ovšem dávají motory téměř 900 koní (660 kW)! Převodovka je jen čtyřstupňová, ale musí mít zpátečku.

Debut českého jezdce Martina Doubka

V únoru se poprvé objevil na amerických oválech stock cars český závodník! Pětadvacetiletý Martin Doubek z Litomyšle už pět let jezdí evropskou sérii NASCAR, ale chtěl okusit pravé americké ovály! Skinnerův tým mu půjčil jeden ze svých vozů pro regionální divizi Pro Late Model (tedy starší osmiválce) na tradiční New Smyrna Speedway - půlmílový okruhu vzdálený jen dvacet kilometrů od Daytony.

Foto: Tomáš Hyan

Martin Doubek z Litomyšle v únoru slavil americkou premiéru na oválu New Smyrna Speedway

Martin se zúčastnil tří závodů této divize. Vždy dojel a nejlépe skončil desátý v nejdelším závodě na 100 kol. Jak sám říká, bylo to náročné, vozy jsou rychlejší než evropské verze, konkurence větší a tratě obtížnější. Závody se jezdí večer, aby i zaměstnaní diváci mohli přijít! Byl totiž vypsán Speedweek (Týden rychlosti), a tak se závodilo v různých kategoriích více než celý týden!

Součástí byla ARCA Menards Series, jakási čtvrtá liga NASCAR, kde jezdí i začínající závodníci, mnozí ještě teenageři! Kdo chce v USA závodit, má opravdu mnoho možností, a to i finančně nenáročných. Začínají už děti v tzv. čtvrtinových midgetech!

A abychom se ještě pochlubili. Kromě rodáka z Litomyšle jsme na závodech potkali další celebritu. Neplánovaně se zde totiž objevil americký prezident Donald Trump se svou ženou, ale i se svojí Bestií. Všichni tři si pak užili jedno kolo na okruhu.

Načítám