Hlavní obsah

Vypadá pořád stejně a měla by být ještě lepší. Nějaké obavy?

Foto: Porsche

Přestože je nová, již osmá, generace větší, klasické linie se nezměnily

Dámy a pánové, tohle je nové Porsche 911! Větší, delší, o trochu těžší, digitálnější… Fandové se zmítají v křečích, ostatně jako při každém představení novinky z Zuffenhausenu. Bude to dobré? Udrží si osobitost? Nepřijde o charakter? Stane se autem pro každého řidiče? Tenhle článek není jen pouhým představením nového Porsche 911, protože to by stačilo jen lehce upravit tiskovou zprávu. Tohle je hodně osobní...

Článek

Projel jsem, a troufnu si říct, že i důvěrně poznal, všech sedm předchozích generací, a to i v jejich různých obměnách. A pak jsem se taky zadlužil a jednu 911 si i koupil. Mám tohle auto prostě rád. A pokaždé, stejně jako všichni fanouškové téhle ikony, tak trochu trnu, jestli bude nová generace 911 tou správnou 911, nebo jestli náhodou nepřijde o to nejdůležitější... O duši.

Pravda je taková, že Porsche nikdy nedělá revoluci, ale jen evoluci. Obrousí hrany, nenápadně přidá na velikosti, zvýší výkon, doplní asistenční systémy... Doba si to žádá. A poslední roky dělá Porsche to nejlepší co může, rozšiřuje nabídku modelů tak, aby si vybral opravdu každý. Obyčejné modely pro ty, kteří prostě jen chtějí jezdit v 911, speciální modely pro ty, co chtějí 911 s něčím navíc... No, a pak je tady široká řada s označením GT, jejíž modely jsou určeny řidičům, kteří ještě pořád umí trochu řídit.

Foto: Porsche

Právě se zadkem auta mají někteří fandové problém – přijde jim moc vysoký. Svůj podíl na tom mají i tenké lampy a masivní dvojice výfuků umístěných blíže ke středu

Nově představený model s generačním označením 992 si zachovává typické proporce karoserie, tedy klenutou střechu, splývavou záď a svalnaté boky. Wow faktor se nekoná, lidé v Porsche ví, že jistá estestická umírněnost nese z dlouhodobého hlediska největší ovoce – jen se podívejte na úspěch GT3 Touring! Přesto tady změny jsou. A velké! Kvůli ochraně chodců musel být prodloužen přední převis, což znamenalo mírné zvětšení celého auta a úpravy rozložení váhy. Celá karoserie je z hliníku, aby se příliš nezvětšila váha vozu. Porsche ale zatím nezveřejnilo přesné údaje o velikosti a jestli si to pamatuji správně, váha auta se zvětšila o nějakých pětadvacet kilo, což je vlastně docela úspěch. Už jen proto, že je nová generace o 45 milimetrů širší… A má takové věcičky, jako jsou třeba zapuštěné a elektricky vysouvatelné kliky dveří.

Motory a převodovky

S čím se ale Porsche pochlubilo, to jsou motory. Nová generace přeplňovaných šestiválcových motorů boxer byla zdokonalena (čti upravena tak, aby plnila emisní limity) a výkon je vyšší než by mě napadlo – u verze S je rozdíl s předchozím modelem celých 30 koní, výkon 450 koní řadí novou 911 na úroveň aktuálního modelu GTS! Obě verze modelu 911 zůstávají při zrychlení z nuly na 100 km/h pod hranicí čtyř sekund: kupé s pohonem zadních kol zvládne sprint za 3,7 sekundy a 911 Carrera 4S s pohonem všech kol za 3,6 sekundy. Oba modely jsou tak o 0,4 sekundy rychlejší než příslušné verze předchůdce. S paketem Sport Chrono se náskok zvýší o další 0,2 sekundy… Je to výsledek upraveného přeplňování, nového sání a vstřikování. Jsem zvědavý hlavně na reakce motoru, protože ani nová 911 se již neobejde bez filtru pevných částic. Hnací síla je pak přenášena nově vyvinutou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Začátkem příštího roku se dočkáme i verze se sedmistupňovým manuálem.

Foto: Porsche

Všimněte si zajímavého designérského prvku... I toho, jak Porsche hlásí do světa, s kým že máte tu čest

Osobně je pro mě maximálně důležitých pár řádků z britského časopisu Autocar, který už novinku vyzkoušel, byť ve fázi prototypu a jen na sedadle spolujezdce. „Masivní točivý moment a vynikající reakce motoru, když jsme zrychlili z jednoho semaforu na druhý,“ píše Yoshi Kimura. „Při klidné jízdě převodovka řadí hodně brzo a drží co nejvyšší převodový stupeň. Ale ve sportovním režimu, nebo když prostě jen šlápnete na plyn, nezdráhá se motor držet až do červeného pole otáčkoměru. Převodovka řadí horlivěji a rychleji, auto zrychluje opravdu zběsile. Přitom nemáte pocit, že by byl jeho šestiválec přeplňovaný – zásluhu na tom mají i inženýři přes zvuk, protože v kabině zní auto jako starší vzduchem chlazené modely, a to jak ve městě, tak při jízdě po otevřených silnicích.“

Řízení a podvozek

Říkejte si co chcete, ale 991 s elektrickým posilovačem řízení přišla o tu interakci, o spojení s řidičem, kdy se zkrátka přistihnete, že řídíte konečky prstů jen proto, že cítíte ten tok datových informací. Nejvíc to poznáte, když přesednete do ještě starší generace. Inženýři slibují, že nová 992 má mít řízení upravené. Tak jo, těším se na to. A vlastně mi ani nevadí, že má řízenou zadní nápravu, protože to je bezva věc. Spíš jsem zvědav, jak se na řízení auta podepíšou 20palcové a vzadu dokonce 21palcové ráfky. I když… „Aktivní podvozek Porsche byl dále upraven, aby odpružení bylo ještě lepší,“ píše Yoshi Kimura. „Jeli jsme jak ve městě, tak na horské silnici a ani na náročném povrchu nebyla 911 uskákaná. Přitom v zatáčkách působila pevně a nijak se nenakláněla, širší přední náprava pak podle všeho potlačuje nedotáčivost v nájezdu do oblouku.“

Interiér

Dejte zlatou medaili tomu, kdo prosadil, že Porsche 911 má dál analogový otáčkoměr! Vedle něj jsou i displeje, na nichž si můžete nakonfigurovat požadované údaje, ale klasika dál zůstává. Ani nevíte, jak MOC jsem za to vděčný. A bral bych i model, který by se obešel taky bez nového 10,9“ centrálního displeje systému Porsche Communication Management (PCM). Na druhou stranu je skvělé, že je pod ním ovládací panel s pěti tlačítky pro přímý přístup k důležitým funkcím vozidla. A samozřejmě, že je tady trvalé připojení na internet, konektivita… Blá, blá, blá. Zajímá tohle vůbec někoho?

Foto: Porsche

Kratičká řadicí páka automatické převodovky, nová pádla pod volantem, velký displej a otočný ovladač... Ale taky analogový otáčkoměr!

Technologie

V závodních autech je to běžná záležitost, potkáte se s tím i na motorkách. V každé nové 911 teď najdete režim Wet Mode, což je speciální program pro jízdu na vodě, který ovlivňuje chování podvozku, brzd i motoru a převodovky. V podstatě je to věc, která vám umožní řídit na vodě i výkonné auto. Není všemocná, ale funguje. Sériově dodávaný výstražný a brzdný asistent pak kamerou rozpoznává nebezpečí kolize s pohybujícími se objekty a v případě potřeby zahájí nouzové brzdění. Poprvé je pro model 911 na přání nabízen i asistent nočního vidění s termovizní infračervenou kamerou. Jo, pro jízdu v noci je tohle perfektní věc! A jsem hodně zvědavý, jak se Porsche popasovalo u 911 s automatickým nouzovým brzděním, protože s tímhle autem se přece jen jezdí trochu jinak…

Nechápu moc funkci „Porsche 360+“, což je „osobní lifestylový asistent“, který je zákazníkovi nepřetržitě k dispozici. Jeho úkolem je usnadňovat každodenní život a umožňovat exkluzivní zážitky. Jen krčím rameny. Líbí se mi ale „Porsche Road Trip“ – tahle vychytávka motoristy podporuje při plánování, organizaci a navigaci nevšedních jízd. Rozšířené návrhy tras zahrnují i tipy na hotely a restaurace, pamětihodnosti a vyhlídky podél vytyčené cesty, takže se i z obyčejné cesty nazdařbůh může stát super výlet, i když trochu přicházíte o moment překvapení.

Hybridní pohon?

Ano, bude. Ale až někdy. Nová 911 je prý připravena, ale zatím ho ještě nemá, protože Porsche prý není spokojeno s kapacitou baterií, které by velikostně a váhově odpovídaly charakteru „devětsetjedenáctky“.

Závěr

Počkám si, až se s ní svezu. To je jasné. Odcházející generace mně v základním provedení, i když to bylo třeba Carrera S, přišla snad až příliš obyčejná; nechtěla po vás při řízení vůbec nic, což ale může být pro některé „řidiče“ přednost. A platilo to i pro GTS. Ale když jsem se pak svezl s GT3 a následně i s GT3 RS, skákal jsem nadšením dva metry do vzduchu a přemýšlel o tom, jak si je koupit. GT2 RS jsem neřídil. Naštěstí. Bohužel. Zatím. Domnívám se, že Porsche půjde dál tímto směrem. Jedno auto, několik různých světů. Je to fungující obchodní model a já proti němu vlastně nic nemám, když si pořád můžeme vybrat. Bojím se, jestli mi generace 992 nepřijde snad až příliš velká, jsem taky zvědavý na základní nastavení podvozku. Ale Porsche  „devětsetjedenáctku“ nikdy nepohřbilo. Tak není důvod se bát. Vlastně…

PS: Může mi někdo vysvětlit, co je to za šílenou blbost jmeném Porsche Impact?

Má to být kalkulátor emisí, jenž vypočítává finanční příspěvky, které mohou zákazníci Porsche uhradit, aby kompenzovali své emise CO2. Zákazníci si mohou sami vybírat, do jakých mezinárodně certifikovaných projektů na ochranu klimatu chtějí investovat. Projekty jsou realizovány na celém světě a zaměřují se na využívání větrné, vodní a sluneční energie i na ochranu lesů.

To je něco jako dobrovolná daň za to, že jsem někde spálil pár litrů benzínu jen tak, pro radost?

Související témata:
Načítám