Článek
Po technické stránce je zdokumentované, že většina vypouštěných olejů z převodovek je silně přepálená a hodně černá. Přitom nový olej bývá většinou průhledný, nebo lehce nazelenalý, ale vždy čistý, bez usazenin a spálenin. Proto je vhodné měnit olej v převodovce pravidelně, abyste předešli poruchám. Navíc je důležité vyměnit i filtr oleje automatické převodovky, na to se také často zapomíná. Olej převodovky se má měnit ideálně každých 60 000 km. Cena výměny oleje v převodovce se pohybuje dle množství a typu oleje i filtru obvykle od 6 000 do 12 000 korun.
Servis automatických převodovek
Nevýhodou je, že výměna oleje v automatu je poměrně složitý úkon, který většina běžných servisů nezvládne, protože je k tomu potřeba speciální vybavení. Hlavně strojová automatická plnička a letité know-how, které si lidé od převodovek drží mezi sebou. Rozhodně nedoporučujeme svěřit výměnu oleje převodovky někomu v garáži. Specializované servisy na převodovky už jsou snadno dostupné. V Praze jsou například dva velké servisy, které se specializují na tyto opravy a výměna oleje v automatické převodovce je pro ně denní rutinou.
Ke každé výměně navíc dostanete videozáznam, ze kterého je zřejmé, jak vše probíhalo včetně míry znečištění starého oleje. Autoservis Garant má dvě provozovny plně vybavené pro servis automatů na Praze 3 Jarově a Praze 10 Strašnicích. Denně zde dělají všechny typy převodovek, nejčastěji ovšem koncernové DSG převodovky (Škoda, Volkswagen, Audi, Seat), alternativně Multitronic, Stronic, ZF převodovky (BMW, Land Rover, Jaguar), Ford Power Shift atd.
Proplach převodovky
Součástí správné výměny oleje v převodovce je takzvaný proplach převodovky, což je nejdůležitější část při výměně oleje. Automatická plnička totiž dokáže ze systému vytlačit všechen starý olej a pak nadávkovat nový. Zatímco bez plničky nikdy nevytlačíte celou olejovou náplň a při pouhém vypuštění přes výpustný šroub olejové vany vyteče maximálně polovina náplně, zbytek zůstane v měniči, chladiči a zbytku systému.
Taková výměna obvykle nepomůže a případný problém s řazením nevyřeší. Toto potvrzuje i vedoucí servisu převodovek Aleš Kaiser z firmy Autoservis Garant: „Hodně klientů přijede, až když pocítí problémy s řazením. Většinou převodovka škube nebo neřadí rychlosti. Drtivou většinu takových závad vyřešíme proplachem automatické převodovky, výměnou oleje v převodovce a samozřejmě i filtru. Bohužel často i po jiných servisech výměny předěláváme, protože s tím nemají zkušenosti a proplach buď vůbec neprovedou, nebo ho provedou špatně, dají jiný olej, špatné množství oleje, nevymění filtr atd.“
Servis auta
Převodovka bývá společně s diferenciály a rozvodovkami asi nejčastěji opomíjeným prvkem v autě. Obvykle se řeší, až když začne vykazovat poruchy. O to dražší pak bývají opravy. Takto opomíjených věcí je ale hodně. Často se zapomíná při výměně brzd na brzdovou kapalinu, stejně tak se nemění nemrznoucí směs motoru, servokapalina, zapomíná se na plnění klimatizace, seřízení geometrie atd. Proto doporučujeme dodržovat předepsaný servis a jezdit na pravidelné garanční prohlídky, aby vaše auto bylo v pořádku.
Děkujeme za konzultace a spolupráci firmě Autoservis Praha - Garant.