Hlavní obsah

Výkon 1000 koní a dojezd 650 km, je tohle elektromobil snů?

Foto: Archiv Garáž.cz

Lucid Motors na nás rukuje s téměř dokonalým klonem Tesly Model S. Obří kapacita baterek, mocný výkon a krásný design. Necháte se opít pár sliby a hezkými rendery nebo je to podle vás jenom blamáž?

Článek

V případě podobných elektrických slibotechen je třeba vždycky pátrat trochu víc do hloubky. Samozřejmě nikomu nebereme snahu ukousnout si svůj kus koláče v elektrické revoluci, zvlášť pokud chce stavět podobně ambiciózní auto. Lucid Motors (lucid = jasný, srozumitelný) slibuje obří papírový výkon a především baterku o kapacitě až 130 kwH (nejsilnější Tesla má "jen" 100), která by měla zajistit vozu zrychlení z nuly na sto za 2,5 sekundy, ale především onen fascinující dojezd 643 km - to už skutečně srovnává krok s úspornými spalovacími motory, pokud nebereme v úvahu dieselové parníky s velkou nádrží. Problém je ale v tom, že jsou to zatím jen hezky naleštěné sliby.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lucid Motors chce chrlit sériové vozy už v roce 2018, ale je to s ní podobné jako s čínským startupem LeEco, který nakonec nedokázal předvést ani autosalonový koncept nebo s fanfarónským Faraday Future, jež sliboval továrny za miliardy a se zamaskovaným SUV ve virálních videích předjíždí hypersporty. Hrát si s prototypy a rozjet sériovou výrobu jsou ale dvě naprosto odlišné věci - stačí se podívat na Muskovy problémy a každému musí být jasné, že stavět dnes automobilku od nuly je běh do hodně strmého kopce, možná dokonce po kolmé stěně, namazané sádlem od konkurence.

Foto: Archiv Garáž.cz

Proto možná vychladnete, když zjistíte, že za Lucid Motors stojí do značné míry stejní investoři jako za LeEco a Faraday Future. Čínským byznysmenům lze určitě fandit a peníze jistě mají, ale jejich ambice jsou často větší než jejich možnosti a u Faraday Future aktuálně můžeme sledovat, jak rychle aktiva mizí a investoři si začínají uvědomovat, že konkurovat zaběhlým hráčům možná nebyl tak úplně nejlepší nápad. Tyhle projekty, jakkoliv vzrušující, prostě stojí na vratkých finančních pobídkách, které se mohou rozplynout lusknutím prstů. Stačí, aby se někdo špatně vyspal, nebo konkurence přišla s něčím převratným a investoři půjdou jinam, protože jim primárně nejde o dobro lidstva, ale jen o zhodnocení jejich peněz. A na tomhle modelu se asi převratu ve vývoji elektromobilů nedočkáme, protože zasponzorovat stavbu továren a infrastruktury, to je běh na dlouhou a pořádně drahou trať.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sen o kultivovaném a silném elektromobilu s obřím dojezdem se vám pravděpodobně brzy splní, ale skoro bychom si vsadili, že u toho bude buď Musk nebo některá z německých automobilek. Čína jen chrlí rendery a neotesané makety - to je zatím příliš málo, než aby dohnala rozjetý vlak.

Načítám