Článek
Porsche 911 Turbo S poslední generace 991 je po čertech rychlým strojem. S paketem Sport Chrono řechtá v útrobách motoru o objemu 3,8 litru 580 koní a díky sedmistupňové převodovce PDK je schopno dosáhnout rychlosti z 0 na 100 km/h za necelé 3 sekundy (přesně za 2,9 s). Přestože v nabídce Porsche najdeme rychlejší a výkonnější deriváty slavného modelu 911, tak právě Turbo S je tou nejrychlejší čtyřkolkou.
V hierarchii modelu 911 stojí provedení Turbo S hodně vysoko, ale stále je to standardní model. Oproti tomu byl model 959 v druhé polovině 80. let jistým ekvivalentem vesmírné lodi z daleké budoucnosti.
Tvary 959 vznikaly v aerodynamickém tunelu. Karoserie byla ocelová, aerodynamické prvky byly z aramidu, přední kapota a dveře byly hliníkové, střecha a podlaha byly vyztužené Nomexem. Vše bylo podřízeno funkčnosti, pevnosti a zároveň nízké hmotnosti.
Jednalo se o první sériový model s pohonem všech kol, který už tehdy uměl rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Asi tušíte, že vedle karoserie byl perličkou právě podvozek a motor. Na každém kole byly dvojité adaptivní (!) tlumiče s možností změny světlé výšky vozu. Kola byla uchycená centrální maticí po vzoru závodních vozů. Šestiválcový boxer 2,8 litru měl původ v závodních motorech určených pro skupinu C. Hlavy motoru byly chlazené vodou, zatímco válce vzduchem. O řízení vstřikování se starala jednotka Bosch Motronic a unikátní bylo i přeplňování pomocí dvou turbodmychadel KKK.
Ptáte se, proč tolik vychytávek v sériovém autě? Záměrem Porsche bylo nasadit 959 do závodů, ale s náhlým zrušením skupiny B nezbylo pro tohle auto na poli motoristického sportu místo. Sériová výroba z důvodu homologace však nutná byla a díky ní tak mohlo světlo světa spatřit nejrychlejší auto té doby.
Výkon 450 koní se přenášel na všechna kola skrze šestistupňovou (!) manuální převodovku. Stovku z místa zvládala 959 za neuvěřitelných 3,9 sekundy. Rychlosti 200 km/h bylo dosaženo za 13,3 sekundy, což je přesně o 4 sekundy déle, než to umí současné 911 Turbo S Sport Chrono. V otázce maximální rychlosti se 959 nemá za co stydět – umí 317 km/h, současný vyzyvatel sice dosáhne na 330 km/h, ale berme v potaz to, jak obrovský pokrok udělaly za třicet let pneumatiky a aerodynamika. Výkony ve všech směrech šly sice nahoru, ale bohužel s nimi rostla také hmotnost aut a tak zatímco legendární 959 váží 1450 kilogramů, současné Turbo S nakynulo na 1600 kilogramů.
Ti šťastnější z nás, kteří měli možnost usednout za volant 959, vám potvrdí, že jízdní komfort a dynamika tohoto veterána je plně srovnatelná se současnými vozy.