Hlavní obsah

Výkladní skříň BMW je hi-tech muzeum plné krásných veteránů

Foto: Jan Majurník

Budovu muzea BMW si díky specifickým tvarům nelze splést

Moderna a historické věci k sobě nejdou většinou dohromady, nicméně v mnichovském muzeu automobilky BMW našli ten správný recept, jak postavit technicky vyspělou budovu a pak do ní umístit krásné staré stroje. Vyrazte s námi do Německa a objevte bohaté dědictví jedné z nejúspěšnějších značek světa.

Článek

Víte, co je nejlepší na cestě do Německa? Neomezená rychlost na vybraných úsecích dálnic. Ten pocit svobody, kdy tachometr ukazuje trojcifernou hodnotu začínající dvojkou a nikde v zákoutí nečíhá zašitý strážník s radarem, je opravdu k nezaplacení.

Do výkladní skříně BMW dorazíte z Prahy asi za čtyři hodiny, zaparkujete v podzemních garážích za 2,5 euro (75 Kč) na hodinu a přejdete most. Poté se vám otevřou brány velmi moderního muzea, kde za vstup zaplatíte 10 euro (250 Kč) a budete moci objevovat ty největší skvosty značky.

Všechny expozice jsou umístěny v několika patrech, která spojuje páteřní chodba. Té se držte a pozorně sledujte levou i pravou stranu, jelikož tam najdete různé odbočky do jednotlivých odvětví.

Průřez historií

Kupříkladu hned v úvodu ohromí začátky samotné výroby motocyklů, prezentované na modelu BMW R 32, který měl kardanovou hřídel a motor typu boxer, čímž udal produkci směr po několik dekád.

Foto: Jan Majurník

Motorka BMW R32 udala v roce 1924 směr výroby po několik dekád

Znáte první auto mnichovské automobilky? Jde o model BMW 3/15 PS, který vznikal v letech 1929 až 1931 v karosářské variantě sedan nebo limuzína a disponoval čtyřválcovým motorem o objemu 0,75 litru a výkonu 15 koní.

Foto: Jan Majurník

BMW 3/15 PS DA Limousine je jedním z prvních bavoráků na čtyřech kolech

Až budete proplouvat hlavní chodbou, nezapomeňte navštívit sekci věnovanou karoseriím, závodním seriálům, motorům i letecké technice.

Foto: Jan Majurník

Lehká karoserie vyrobená z různých materiálů patří BMW M6

Milovníci „trojkových“ bavoráků budou jako v sedmém nebi, protože tu objeví celou velkou místnost věnovanou právě modelům BMW řady 3, a to od roku 1966 do roku 2006. Jde o krásné vozy v originálním stavu. Už dlouho jste neviděli sériovou E36 bez zběsilého tuningu? Tak tady najdete rovnou dva prvotřídní kusy.

Foto: Jan Majurník

Sál, který patří výhradně modelům řady 3

Prohlídka není uspořádaná chronologicky, proto za pár kroků narazíte na místo, kde je prezentován vznik vozů. Samozřejmě víte, že zrod auta začíná nejprve návrhem a končí sériovým kusem, ovšem cesta až na konec výrobní linky je dlouhá a obsahuje několik fází. Jednou z nich je maketa z jílu nebo koncept interiéru plný samolepek.

Foto: Jan Majurník

Interiér nové řady 3 se rodil postupně. Takhle vypadal v jedné z fází vývoje

Koutek pro petrolheady

Spodní část sálu patří klasickým sportovním roadsterům značky, takže si tu naživo prohlédnete modely Z1, Z4, Z8 nebo veterány BMW 507 z roku 1956 či BMW 328 z roku 1936.

Foto: Jan Majurník

BMW 328 z roku 1936 a v pozadí ikonický roadster BMW Z1

Expozice muzea se celkem často mění, nicméně jedna věc zůstává statická a pevná jako skála. Jde o sál BMW Motorsport, který dostane úplně každého, komu voní benzin. Ty nejsilnější a nejvyladěnější bavoráky všech dob stojí na černém koberci a hned za nimi se blyští jejich motory. Jestli milujete BMW M1, M3, M5 nebo M Roadster, určitě sem zajděte.

Foto: Jan Majurník

Není co dodat, zkrátka legendární BMW M3 E30 v zářivě rudé barvě

BMW, která píší dějiny

Bavoráky nebyly vždy jen válečné mašinerie nebo benzin polykající molochy. Důkazem je maličká Isetta, jejíž licenci na výrobu koupili Němci od Italů. Tohle autíčko stvořilo jeden z nejdojemnějších příběhů automobilových dějin a ten je také kousek opodál promítán. Můžete se tedy pohodlně usadit a na obrazovce sledovat cestu za svobodou.

Foto: Jan Majurník

Malička Isetta byla strůjcem velkého příběhu

Poslední část muzea tvoří kulatá věž, k jejímuž vrcholu stoupáte po zakroucené cestě. Stěny a mezipatra lemují informace o alternativní mobilitě i snižování emisní stopy. Zájemce o techniku potěší rozmanitá data o prvních elektromobilech nebo rovnou opravdový model BMW E1.

Foto: Jan Majurník

Elektromobil BMW E1 zde můžete vidět dokonce naživo

Vyznavači bzučících vozítek nebudou ochuzeni o základní kostru elektrické i3 či o samotný koncept moderního elektromobilu, který se od sériového kusu zase tolik neliší.

Foto: Jan Majurník

BMW i3 se skládá ze dvou modulů: „životního“ z karbonu a pohonného z hliníku

Vrcholem expozice jsou supermoderní a bohužel končící sporťáky BMW i8 a podrobné ukázky všech pěti stupňů autonomního řízení. Následně vás ukazatele navedou až k eskalátorům, které jedou z vrcholu věže zpátky ke vstupu. Myslíte, že jde o konec zábavy? Ani náhodou!

Foto: Jan Majurník

Vrcholové hybridní BMW i8 jde do důchodu a jeho nástupce bude už jen elektrický

Moderna v plné síle

Obří budova hned vedle muzea se jmenuje BMW Welt a tam najdete všechny současné automobily, motocykly i koncepty značek BMW, Rolls-Royce a Mini. Welt je vlastně takový monstrózní showroom všeho, co BMW Group momentálně nabízí.

Foto: Jan Majurník

Rolls-Royce Phantom je vrcholem luxusu a aristokracie

Pokud se vám líbí produkty současné divize Motorsport, můžete tu obhlédnout takřka všechna moderní „emka“ a najdete tu i odkaz věnovaný fiktivnímu městečku M-Town, které je známé z reklamních spotů.

Foto: Jan Majurník

Odkaz na fiktivní M-Town

Jako bonus můžete nakoupit v butiku značky Mini nebo si zkusit virtuálně zazávodit na herním simulátoru. Na místě se nachází i restaurace nabízející originální currywurst podávaný s hranolkami.

Foto: Jan Majurník

V Německu oblíbený currywurst se často podává s hranolky

Vstup do samotného BMW Welt je zdarma, platí se pouze komentované prohlídky a další volitelné služby. Projití obou budov zabere zhruba dvě až tři hodiny a z výkladní skříně moderny se také dostanete snadno na parkoviště, odkud můžete se svým plechovým ořem vyrazit vstříc dalším dobrodružstvím.

Nutno dodat, že místo leží na okraji nízkoemisní zóny, proto nepotřebujete barevnou identifikační plaketu, a připomínáme, že německé dálnice jsou ještě pořád bez poplatků.

Takže jestli se chcete projet trochu rychleji a zároveň poznat kus úchvatné historie, pak by muzeum BMW nemělo chybět ve vašem diáři.

Načítám