Článek
Tři ze šesti
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je sice supervýkonný sedan naladěný na 510 koňských sil, ale také umí pracovat celkem úsporně. V rámci přepínání jízdních profilů se můžete dostat i do režimu „a“, ve kterém umí vůz vypnout tři ze šesti válců a omezit distribuovaný točivý moment na zadní nápravu. Tuto funkci doporučujeme aktivovat především v zimě a na sněhu, kde nechtěný nával síly dokáže poměrně snadno roztancovat už tak rozverný zadek.
Akce „čisté ruce“
Tažné zařízení hyzdí většinu aut – u nějakého off-roadu nebo staré Fabie vám to bude pravděpodobně jedno, ale co u nové „leštěnky“ typu Land Rover Discovery s ceníkovou cenou nad milion korun? Existují samozřejmě odnímatelná zařízení, ale komu se s tím chce dělat a špinit si ruce, že? Výrobci tak už nějaký čas nabízejí elektricky sklopný „tažák“ a asistenty pro jízdu nebo couvání s přívěsem. V praxi stačí pak stisknout jediný knoflík, počkat až servomotorky vysunou kouli a připojit vozík.
Cesta k úspoře
Jste majitelem novějšího hybridního nebo plug-in hybridního vozu? Pak se zaměřte na tlačítko EV, které vůz dočasně přepne do plně elektrického režimu. V závislosti na kapacitě akumulátoru se pak pohybuje reálný dojezd vozu – klasické hybridy od Toyoty ujedou na elektřinu jen pár set metrů, a to omezenou rychlostí, zatímco s takovým Mitsubishi Outlander do zásuvky zvládnete přibližně 40 ekologických kilometrů. Díky elektropohonu jste schopni dosáhnout na první pohled nereálných „papírových“ spotřeb.
Nos nahoru
Znáte to, máte nízké auto, tudíž nízkou světlou výšku, a před vámi se pyšně tyčí retardér. Jde sice o nesmyslný bezpečnostní sen byrokratického úředníka, nicméně většinu řidičů zastavěná překážka spíše obtěžuje. Majitele sportovně laděných vozů dokáže umělý zpomalovač dokonce zastavit, ovšem na to při vývoji mysleli důvtipní inženýři. Například nový Chevrolet Corvette disponuje systémem zdvihnutí předku – podívejte se sami, jak chytrá technologie funguje.
Motorová pohádka
Umělé zvuky v autech jejich řidiči buď nevnímají nebo je spíše obtěžují, nicméně jde o techniku, která se objevuje v čím dál více modelech. Podívejte se na „ostré“ škodovky se znaky RS – Škoda Octavia i Škoda Kodiaq hrdě vyhrávají světu svůj virtuální motorový projev. A jak se s tím poprali v Japonsku?
Hybridní sportovní kupé Lexus RC 300h s atmosférickým motorem o objemu 2,5 litru a převodovkou e-CVT nabídne přepínač aktivní zvukové podpory. V běžném jízdním režimu se na přání přehrává zvuk do kabiny, ovšem ve sportovním módu se umělé tóny linou i k uším okolního světa. Naštěstí jde zatím o vypínatelnou hlukovou pohádku.
Aktivní rámus
Máte rádi, když z výfuku lítají všichni čerti? Tuhle kratochvíli si stále můžete dopřát i v době emisní normy Euro6D-TEMP, a to díky aktivním výfukovým klapkám. Co ale v případě, když máte nevrlé spolubydlící nebo přijíždíte domů pozdě večer uřvaným Mercedesem? Stačí zmáčknout dedikovaný vypínač a aktivovat režim „hodný soused“ – tehdy se klapky uzavřou a vůz přestane „rámusit“, budit děti a provokovat psy.
Mávání
Ovládání tlačítky nebo dotykem pomalu vytlačují nové technologie. Hlasové moduly se postupem času zlepšují, takže zadat adresu do navigace je otázkou pár vteřin a zřetelné artikulace. Kolikrát však chcete pohodlně přepnout obrazovku, snížit hlasitost nebo přeskočit na další skladbu. Kdo by mačkal tlačítko na volantu, když můžete jen mávnout rukou před obrazovkou. Zkuste si to v nějakém novém Volkswagenu.
Virtuální kartograf
Digitalizace posunuje kupředu také automobilové komponenty, proto se i do běžných modelů dostávají vychytávky známé spíše z aut vyšších tříd. Jednou z nich je také digitální přístrojový štít, který si můžete pořídit i do obyčejné Škody Karoq. Výhodou displejových „budíků“ je komplexnější zobrazení dat, několik grafických režimů a možnost zrcadlení navigační mapy. Díky tomu nemusíte odvracet zrak na středový panel, ale jen letmo zacílit na řidičovu přístrojovou kapličku.
Zavři a jeď!
Jestliže vaše SUV disponuje pohonem všech kol, neznamená to, že vyjedete úplně kamkoli. Bez samosvorného diferenciálu nebo elektronické uzávěrky se vaše šance na zdolání kluzkých povrchů podstatně snižují, nicméně zamčení čtyřkolky nenabízí úplně všichni. Pokud nespoléháte na techniku luxusních značek, ale jezdíte nějakým běžným vozem, nezoufejte – i tady se dá najít kouzelný pomocník do terénu. Možností uzávěrky pohonu 4 × 4 disponuje například (mimo jiné) rumunská Dacia Duster nebo jihokorejská Kia Sportage.
Teplo za krkem
Taky milujete jízdu s otevřeným nebem nad hlavou, ale počasí vám nepřeje? Na to máme vyhřívané sedačky nebo volant, ale co dělat s nepříjemným větrem? V BMW na to šli od lesa a do hlavových opěrek zastavěli aktivní ventilátor, který posádku pomocí teplého vzduchu příjemně hřeje za krkem. Díky tomu zvládnete delší trasy nebo chladné dny tak, jak máte rádi – tedy bez střechy. Chcete to vyzkoušet? Osedlejte kabriolet BMW řady 4 nebo řady 8.