Dočkáme se v budoucnu Fabie, která bude řídit sama? Budeme mít létající auta a vyhřívání všeho? A neblíží se náhodou doba, kdy bude řízení auta člověkem raději zcela zakázáno?
Článek
Dnes si bez mnoha prvků výbavy nedokážeme auto ani představit. V základní výbavě i těch nejlevnějších aut se tak objevují věci, které ještě před pár lety patřily k drahé příplatkové výbavě luxusních vozů. Výrobci si sice nejmodernější hračky stále schovávají pro katalog nadstandardních příplatků, ale i tak lze v poměrně levném a obyčejném voze získat výbavu, o které se nám před lety ani nesnilo.
Tento trend je vidět i na trhu ojetin, kdy kupující hledají spíše lépe vybavená auta s prvky, bez kterých si život už nedovedou představit. Například bez klimatizace, elektrických oken vpředu a centrálního zamykání je dnes ojeté auto za rozumné peníze neprodejné. A kupci hledají také auta, která mají bohatou bezpečnostní výbavu.
Pojďme si připomenout, jak se výbava běžných a spíše dostupných vozů postupně vyvíjela, a ukážeme si i několik zajímavostí. Uvidíte, že za posledních zhruba dvacet let se v tomto ohledu automobilový průmysl opravdu hodně posunul.
I v nejlevnějším autě je vše, co potřebujete
Rozmazlování zbytečnostmi
Některé prvky výbavy jsou dnes už v autech skoro až zbytečné a máme podezření, že je automobilky cpou do vozů hlavně proto, aby se měly čím pochlubit a trumfnout konkurenci. A také, aby měly čím vyplnit tiskovou zprávu a nemusely moc psát o motorech a technice. Ta ale stejně kupce moc nezajímá.
Od oken na kličku po autonomní řízení
Obrovský posun je vidět také v kategorii nižší střední a střední třídy, kam patří třeba Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat. Tyto na našem trhu velmi oblíbené vozy byly vždy hojně zastoupeny i na trhu ojetin a právě na výbavě prodávaných ojetých aut je vidět, jaký obrovský skok auta udělala.
Je samozřejmé, že oficiální tiskové materiály vždycky ukazují ta nejlépe vybavená auta, ovšem realita, kterou si zákazníci kupují za vlastní peníze, bývá odlišná. Jenže právě výbava ojetin ukazuje, co lidé opravdu kupovali a nyní kupují. Stačí přeskočit pár let a jednotlivá auta jsou hned o poznání lépe vybavená.
Z Mercedesu za dvacet let do Fabie
Vždycky se říkalo, že co má dnes Mercedes, to bude mít za dvacet let v základní výbavě Fabia. A skutečně to tak s tolerancí pár let bylo. Na počátku 80. let byl Mercedes třídy S první auto, které mělo ABS, airbag a později i stabilizační systém. O dvacet let později jsme tyhle prvky našli i ve Fabii. Dnes je situace podobná a v roce 2020 kopírují vozy subkompaktního segmentu výbavu, kterou se před dvaceti lety chlubil vrcholný Mercedes za tři miliony korun.
Budoucnost: Samořízení, nebo návrat ke kořenům?
Samozřejmě to neskončí jen u head-up displejů a hlasového ovládání. Aktuálně se hodně mluví o systémech autonomní, tedy samočinné jízdy. Praxe ale ukazuje, že vývoj jde o poznání pomaleji, než se myslelo. V cestě stojí i právní otázky, především kdo pak za případnou nehodu může. Automobilka Tesla se sice tváří, jak je napřed, ale plno vážných a hlavně medializovaných nehod ukazuje, že se na systém samořízení ještě nedá plně spoléhat. Rozhodně ne ve velmi nepředvídatelném provozu.
Otázkou pak je, jestli stejně nebude existovat dost početná skupina řidičů, která bude chtít především levné a jednoduché auto, které si budou chtít sami řídit. Historie ukazuje, že automobilky to někdy s inovacemi přehánějí a pak se jen zatlačí do kouta. Lidé prostě vždycky budou chtít hlavně spolehlivé a bezpečné auto, kterým včas dojedou tam, kam potřebují.
Také se můžeme bavit o tom, jestli se vší tou bezpečnostní, asistenční a komfortní výbavou nepřestávají auta postrádat svůj prapůvodní smysl, tedy prostředek svobodné individuální dopravy. Vždyť dnes už nás auta nenechají dělat to, co ještě před lety šlo samo sebou. Naštěstí existuje několik způsobů, jak z přetechnizovaného, regulacemi sešněrovaného a překomplikovaného světa moderních aut uniknout.
Postranní panel
Reklama
Reklama
Načítám
Postranní panel
Reklama
Výbava levných aut aneb Co před několika lety nemělo ani BMW - Garáž.cz