Článek
Na evropském automobilovém trhu začíná bezprecedentní zemětřesení, které málokterému milovníkovi automobilů udělá radost. Vedle mnohokrát komentovaného konce Škody Fabia Combi se osekávají nabídky motorizací a končí i přímo řazené převodovky. Ty od Volkswagenu to prý mají spočítané v roce 2030, píše německý Auto Motor und Sport.
V roce 2023 to odskáče model Passat, který je vyvíjen společně s mladoboleslavskou Škodou. Je tedy vysoce pravděpodobné, že ani k nové generaci Superbu si přímo řazenou převodovku neobjednáte. To samé bude platit pro další koncernové značky Audi a Seat. Za dva roky ale VW stále pár modelů s manuálem mít bude. Na konci dekády už ne.
Ani Golf, ani žádný jiný malý model. Celkem šílená představa. Ovšem pokud členské státy EU odsouhlasí ambiciózní plán s přechodem na ryzí elektromobilitu nejpozději v roce 2035, spalovací motor si tak jako tak nekoupíte.
Drobnou náplastí budiž fakt, že i elektromobil lze kombinovat s manuální převodovkou, jakkoliv to je neobvyklé řešení. Ale technicky možné to je, jak ukázal například Ford s elektrickým modelem Mustang Lithium.
Podle analýzy společnosti Jato je v současné době v Německu v nabídce z 5 838 nových modelů vozidel pouze 1 870 s manuální převodovkou. Znamená to mimo jiné, že na tři modely s automatem připadá jeden s klasickou převodovkou. Do roku 2030 by tak zřejmě i bez plánovaného omezení zůstal manuál jen u těch nejlevnějších modelů. Jestli vůbec.
Jak to máte vy, chcete mít ve svém příštím autě přímo řazenou převodovku, nebo máte raději automat? Napište nám do diskuse!