Hlavní obsah

VW Golf GTI W12-650: Nejdivočejší z rodu

Foto: Volkswagen

Tento zvláštní Golf GTI měl motor W12 z Bentley, zadní nápravu a brzdy z Lamborghini, přední brzdy z Audi RS4, část zadního rámu z R8… a jezdil jako z pekla!

Automobilové koncepty většinou bývají auta, která prorokují možnou estetiku, případně i techniku připravovaných modelů, každá automobilka má však trochu jinou porci odvahy v tom, do jaké míry se nakonec produkční auto vycházející konceptu tomuto prvotnímu projektu podobá. Je ale fakt, že v posledních letech se většinou poměrně činí. Jsou však i taková auta, kterým je souzeno konceptem už navěky zůstat – třeba jako Volkswagen Golf W12-650. Ale proč?

Článek

Pokud jste jedni z našich věrných čtenářů, pak jistě víte, že existují i koncepty, u kterých si člověk opravdu upřímně posteskne nad tím, že se automobilka neodvážila daný vůz pustit do výroby. A teď si představte, že ve Volkswagenu, v jedné z nejrozumnějších automobilek na světě, někdo o obědové pauze mimo řečí prohodí: „Hej, chlapi! To by byl mazec, kdybychom vzali Golf a nacpali do něj dvanáctiválec z Continentalu, co?“

Foto: Volkswagen

Na první pohled vypadá dost podobně, ale od normálního GTI se liší v celé řadě ohledů. Řekli byste, že jezdil až 325 km/h?

Ve většině případů by této větě nikdo nevěnoval zásadní pozornost, ale nějakou shodou okolností na to někdo z vedení odvětil: „No, proč ne!“. Výsledkem tedy bylo, že jelikož má tento automobilový gigant příležitost se hrabat ve vskutku nepřeberném množství beden s náhradními díly, vzali přeplňovaný W12 z Bentley Continental, zadní nápravu a brzdy z Lamborghini Gallardo zadní pomocný rám z Audi R8 a tohle všechno doslova silou nacpali pod karoserii… ano, Golfu.

To se nepochybně muselo podepsat na rozměrech karoserie. Golf W12 byl o celých 16 centimetrů širší než tehdejší Golf GTI páté generace. Celý spodek auta tedy byl jiný – nárazníky, boční prahy, podběhy i blatníky. Dokonce i kola, na kterých auto jezdilo, byly neskutečně silné „salámy“ – přední pneumatiky byly široké devět palců, tedy téměř 23 centimetrů, a ty zadní měly na šířku dokonce 12 palců, tedy přes třicet centimetrů. Tomu se říká „papuče“!

Ten důvod byl evidentní – nebylo fyzicky možné nacpat dvakrát přeplňovaný W12 z Continentalu pod kapotu hatchbacku nižší střední třídy. Ve Volkswagenu se tedy rozhodli vyhodit zadní sedadla do koše a motor uložit dozadu. Potíž je v tom, že platforma na to nebyla tak úplně uzpůsobena, a tak nebylo úplně snadné správně odladit geometrii apod. Řekněme si to stručně – Golf GTI W12-650 moc dobře nefungoval.

Foto: Volkswagen

Většina ovládacích prvků interiéru nefungovala, místo zadních sedadel se tu usídlil obří motor. Ten však fungoval na výbornou!

Důvodem je, že vůz vznikl primárně pro výstavu v rakouském Wörthersee, kterou mnozí přezdívají „GTI Festival“, a tak vůz měl jednu nebo dvě mouchy – navigace nefungovala, pádla řazení automatické převodovky nebyla vůbec fyzicky spojena s převodovkou, takže byla lidově řečeno na nic. A to jsme ještě slušní.

Fanoušci starého Top Gearu si možná vzpomínají, že se tam právě tato bestie objevila, řídil ji dokonce sám Jeremy Clarkson. Vůz jel i kolo na čas v podání tajemného řidiče Stiga, ale čas tehdy nebyl nikterak závratný, 1.29,6 – což je jen pro orientaci shodou okolností stejný čas, jako měl tehdejší pětiválcový Ford Focus ST, tedy jeden z hlavních rivalů klasického Golfu GTI.

Vinu na tom měl zejména fakt, že vzhledem k „nedotaženosti“ Golfu W12 si šasi neumělo poradit s velkou hmotou na zadní nápravě, ohromná síla 650 koní navíc putovala výhradně na zadní kola! Výsledkem bylo, že vůz měl velký problém v rychlých zatáčkách, neboť těžký motor vzadu auto „převažoval“, a to i při prudkém brzdění, například před šikanou Hammerhead, takže i Stig měl plné ruce práce. Ovšem na rovinkách vůz předvedl úctyhodný výkon.

Asi nikoho nepřekvapí, že se od projektu nakonec upustilo, protože takový vůz by musel stát pořádný balík peněz, a to by prostě za Golf dal jen málokdo. I když, kdoví, v dnešní době, kdy jsou tolik oblíbené limitované edice, by to mohlo dopadnout jinak. Na jednu stranu to totiž škoda je – tento na první pohled „obyčejný“ Golf zrychloval z nuly na stovku za 3,7 sekundy a uměl se rozburácet až na 325 km/h. Takže ano, řídit ho bylo jako vodit slepou krávu po točitých schodech, ale ať se propadneme, jestli to nezní alespoň trochu lákavě!

Související témata:
Načítám