Hlavní obsah

Vtipná reklama na Amarok V6 neproklouzla sítem zákazů

Foto: Volkswagen

Auto skákající přes otevřený terén? Tak to by vážně nešlo!

Televizní reklamy na auta musí být dost cool, aby upoutaly diváky a nalákaly zákazníky do showroomů. Jenže zase nesmí být moc cool, aby je nezakázaly komise pro kontrolu televizního obsahu pro svádění diváků k nezodpovědnému chování. A balancovat na téhle hraně je většinou extrémně těžké.

Článek

Žijeme v politicky hyperkorektní době a některé věci, na rozdíl od minulosti, už dnes na obrazovku prostě nesmějí. Žádné rasistické vtípky, žádné znevažování žen, žádné děti pokuřující na školních záchodech, žádné opice šňupající kokain. Nuda. Tenhle přístup „hlavně nikoho neurazit“ se promítl i do automobilových reklam, které nesmějí obsahovat ukázky nezodpovědného řízení. Nezákonná rychlost na veřejné silnici? Smyk na kruhovém objezdu? Pivo za volantem? ZBLÁZNILI JSTE SE?! Diváci by to určitě hned chtěli zopakovat se svým autem a vznikla by z toho globální apokalypsa. A to si takhle před Vánocemi nemůžeme dovolit!

Výsledkem je soubor pravidel, kterým se musí tvůrci reklam řídit. Občas se jim ale stejně podaří neúmyslně překročit tenkou linii korektnosti a spadnou do jámy absolutně neakceptovatelného obsahu. Tedy z pohledu prudérních komisí kontrolujících televizní vysílání. A to nejen u nás nebo v Americe, ale dokonce i v Austrálii. Tam třeba v reklamě nesmíte ukázat věci jako divoké smyky, skákání auta v terénu nebo jízdu do kopce proti valícím se kamenům. Tvůrci nové reklamy pro Volkswagen Amarok V6 TDI si mysleli, že na to kreativně vyzrají a nic z toho neukážou přímo, jen s pomrknutím naznačí. Jenže udělali jednu zásadní chybu. Podívejte se na video – uhodnete jakou?

Jo, šlo o to předjíždění předjíždějícího náklaďáku. Austrálie je obrovská země a kvůli zefektivnění nákladní logistiky se tam z obyčejných tiráků stávají silniční vlaky (tahač táhne hned několik návěsů). A když jeden takový pomalý silniční vlak začne předjíždět jiný, o chlup pomalejší silniční vlak, to poslední, co byste měli dělat, je dát je oba jízdou v terénu vedle silnice, když můžete hodinku, dvě počkat, až manévr dokončí. Jenže něco podobného se objevilo v reklamě, i když jen matně naznačeno. Kdepak, nesmí se ani naznačovat. Prý to bylo za hranou a reklama musela být upravena a přestříhána, aby se vůbec mohla objevit v televizi. Uf, jsme zachráněni, ale tentokrát to bylo těsně! Teď je svět zase zcela v pořádku. Co bychom si bez ochránců morálky počali…

Načítám