Článek
Porsche Boxster nepatří k těm nejrychlejším či největším, a popravdě dnes není ani nejvýdělečnějším vozem automobilky Porsche. Nicméně v historii automobilky má svoje nevyvratitelné postavení, ba co víc – jde o důležité postavení. V devadesátých letech se totiž Porsche zrovna dvakrát nedařilo. Tak dobrá, nebudeme chodit kolem horké kaše – bylo v podstatě na pokraji bankrotu.
Jenže v roce 1993 na Auto Show v Detroitu přišlo Porsche s konceptem kompaktního, a hlavně poměrně (na poměry značky) dostupného sporťáku, který sklidil tolik kýžený ohlas. A v roce 1996 výroba konečně odstartovala. Pravda, poté přišel dokonce ještě výdělečnější model Cayenne – ale první a nejdůležitější krok ze dna pro německou automobilku udělal právě Boxster. Prodával se tehdy s uprostřed uloženým 2,5l plochým atmosférickým šestiválcem o výkonu 200 koní.
V Porsche jsou si pochopitelně vědomi odkazu, který model Boxster symbolizuje, a rozhodli se to oslavit limitovanou edicí nazvanou jednoduše „Boxster 25“. Oproti standardu jde sice převážně o kosmetické změny, jde ale zároveň o pěknou připomínku původního konceptu z roku 1993, který jste si mohli prohlédnout v úvodu.
Málokoho tedy překvapí detaily v „bronzovém“ laku, jmenovitě jde o boční průduchy vzduchu, označení modelu a hlavně ráfky, jejichž límce zůstaly stříbrné. Stříbrná je i karoserie samotná – tedy přesně jako u konceptu. Bližší pohled pak odhalí další detaily jako hliníkový kryt víka nádrže, lakované koncovky výfuků a černě lakovaný rám čelního okna. V případě, že by vám nesedla stříbrná barva, můžete si objednat ještě černou nebo bílou.
V interiéru potom asi nejvíce upoutá pozornost červená kůže Bordeaux, v červené je i látková skládací střecha, doplněná o velmi decentní označení „Boxster 25“. Červené kůži sekunduje obložení z broušeného hliníku spolu s dalšími označeními limitované edice na budících nebo dveřních panelech. Označení je potom i na samotném hliníkovém obložení před spolujezdcem, aby ani ten nezapomněl, že jde o výroční verzi Boxsteru.
Kolik jich vyrobí? Jestli jste se obávali stejně jako my, že tato skvělá retro verze vznikne jen v 25 exemplářích, tak vás uklidníme – nicméně i přesto nevznikne více než 1 250 Boxsterů 25, což z něj i tak udělá poměrně velkou raritu. Co do toho budou dávat za motor? Tady nás čeká opět poměrně příjemné překvapení – specifikací půjde prakticky o Boxster GTS 4.0, takže pod kapotou Boxsteru 25 bude bručet charismatický atmosférický šestiválec o výkonu necelých 400 koní, třikrát sláva.
S tím jdou ruku v ruce jisté technologické finesy, které jsou běžné i pro ostatní Boxstery 4.0. Patří k nim zejména adaptivní podvozek Porsche Active Suspension Management, tedy PASM, případně vektorování točivého momentu mezi zadními koly. Když je řeč o zadních kolech – na ta bude oněch 400 koní přenášet buďto manuální šestikvalt, nebo sedmistupňová dvouspojka.
Porsche už teď přijímá první objednávky, takže pokud jen trochu můžete, neváhali bychom. Cena by měla začínat těsně nad dvěma miliony korun. Nicméně je vysoká pravděpodobnost, že tohle auto si ji zároveň do budoucna udrží.