Článek
Lamborghini Miura SV bylo v podstatě poslední evolucí veleúspěšného projektu P400, poprvé bylo světu představeno v dubnu 1971 na autosalonu v Ženevě, ačkoliv nikoliv od automobilky samotné, ale na stánku karosárny Bertone. Tehdy už byl ukázán i zbrusu nový projekt LP500, tedy první verze budoucího typu Countach. Miura SV měla původně pouze doplnit typ Miura S, ale vzhledem k úspěchu aktuálnější verze ji nakonec zcela nahradila.
Dnes patří Miura SV mezi sběrateli k nejvyhledávanějším Lamborghini, neboť je považována za nejlepší verzi Miury vůbec. Giampaolo Dallara a Paolo Stanzani, dva hlavní inženýři Lamborghini v té době, jasně ukázali, že Miura SV bohatě těží z tehdy už pětiletého výrobního cyklu.
Motor ve verzi SV pochopitelně dával vyšší výkon – na tehdejší dobu krásných 385 koní, a to až v 7 850 ot. / min díky čtyřem karburátorům Weber. Zcela nejzásadnější změnou však bylo mazání zvlášť pro motor a zvlášť převodovku, což byla věc, která na povrch vidět není, ale přinášela velké změny a hlavně řadu konstrukčních výhod.
Dnes už takřka magický symbol SV symbolizuje sousloví Sprinto Veloce, tedy „Super rychlý“, a v Lamborghini to nechtěli stvrdit jen silnějším motorem – Miura SV měla oproti typům P400 a P400 S tužší šasi, upravené zadní zavěšení s novými rameny, ba co víc, rozchod byl širší o celých 130 milimetrů, což je obrovská výhoda z hlediska stability. Zadní kola pak byla širší o dva palce, tedy zhruba pět centimetrů.
Bylo by však vůči majitelům nefér, kdyby se jedno z nejdražších sportovních aut té doby nelišilo od původních verzí také esteticky. Do věci se tedy vložil opět Marcello Gandini, autor původního projektu, a vozu dal širší boky, pardon, blatníky. Mimochodem – věděli jste, že siluetu auta původně navrhoval podle siluety krásné ženy ležící na boku na pláži? K dalším změnám patřila nová zadní světla a jiný tvar kapoty.
A je tu další paralela s jedním z vůbec nejkrásnějších božích výtvorů – původní Miury také měly okolo předních světel „řasy“, avšak typ SV už o ně přišel. Nemělo to žádný technicky podklad, Ferruccio Lamborghini tím chtěl zkrátit výrobní proces. Ačkoliv na své vlastní Miuře SV si tento prvek kupodivu ponechal, šlo tedy o jedinou Miuru SV s „řasami“. V interiéru potom nedošlo na zásadní změny, jen prošel mírnou modernizací.
Miura SV na svou dobu disponovala špičkovou dynamikou – teoretická maximální rychlost byla 290 km/h a kilometr s pevným startem urazila za 24 vteřin. Ve své době něco takového nemělo obdoby. Do roku 1973 se stačilo vyrobit 150 kusů typu SV, ačkoliv v roce 1975 vznikla ještě jedna speciální na popud rakouského obchodníka žijícího v Kanadě, jistého Waltera Wolfa.
Je to zvláštní, ale bylo to naposledy, kdy design nejrychlejších vozů na světě diktovaly křivky – na Miuru pak plynule navázal Countach, který, jak víme, byl navrhován v podstatě podle pravítka. I přesto, nebo možná právě proto, je Miura dodnes považována za jeden z nejkrásnějších produkčních vozů světa.