Článek
Volva s věkem nestárnou, ale zrají. Vezměte si třeba první XC90 – na trhu se udržela neuvěřitelných 13 let a i na sklonku svého života se prodávala lépe než mnohé konkurenční novinky. Vděčila za to průběžnému vylepšování, chytré cenové politice, a především své nenahraditelnosti. XC90 bylo první evropské sedmimístné prémiové SUV promyšlené tak, že na něj jeho majitelé prostě nedali dopustit. Třeba jistý Jeremy Clarkson (možná jste o něm už někdy slyšeli…) vlastnil postupně hned tři, protože miloval jejich praktičnost a rodinnou přátelskost.
Druhá generace XC90, která se na trh dostala v roce 2015, tak před sebou měla nelehký úkol navázat na oblíbeného předchůdce – a zvládla to bravurně! Byl to první model z nové vlny produktů Volva (nový design s uhlazenými hranami, nový minimalistický koncept architektury interiéru) a zákaznicí mu zcela propadli. Hlavně proto, že si i přes kompletní přepracování a radikální inovace zachoval původní vlastnosti, které mu přinesly slávu.
V první řadě elegantní design, který i přes to, že jde o velké SUV, nepůsobí nadřazeně. Má povedené proporce a spoustu krásných detailů, ale nemá zapotřebí mávat na všechny strany a hulákat do světa „Tady jsem!“, jako to dělají některé německé prémiovky. Jen prostě vyzařuje klid a jistotu.
A bezpečí – to je typická devíza vozů Volvo. První XC90 to potvrdila nejen plným hodnocením v nárazových testech Euro NCAP, ale blýskla se i nečekaně působivým výsledkem v zámořských zkouškách IIHS s malým přesahem, které jsou pro evropská auta navržená podle místních norem většinou kritické. Nová XC90 v tomto trendu úspěšně pokračuje, přičemž ještě notně rozšířila nabídku systémů pasivní i aktivní bezpečnosti odpovídající současnému standardu třídy.
Za volantem se díky nepřetržitému dozoru všech těch elektronických andělů strážných cítíte o trochu klidněji, na dálnici si dokonce můžete zapnout Pilot Assist (adaptivní tempomat + udržování jízdy v pruhu) a při dlouhých a nudných přesunech trochu relaxovat. Tomu ostatně napomáhá i nenáročné řízení a pohodlný podvozek (je méně houpavý než v ostatních modelech Volvo, protože musí krotit vysokou karoserii a uvézt až 7 pasažérů, na poměry třídy je ale stále výborný), hladce řadící automat a kultivovaný i silný motor.
My jsme sáhli po dvoulitrovém turbobenzinu v ladění T5, který posouvá kultivovanost ještě o level výš – motor je totiž naprosto jemný a prakticky bezhlučný. Uslyšíte o něm, až když ho pořádně pobídnete plynem, to příjemně zavrčí, ale většinu času si vystačíte s vlnou krouťáku 350 Nm dostupnou už v 1 800 otáčkách. Jenže i s lehkou nohou a prázdným autem se nedostanete pod devět litrů, což není úplně málo na rodinné auto…
Není proto divu, že většina prodaných XC90 má pod kapotou diesel – dvoulitrový čtyřválec B5 (tedy přejmenovaný D5 nově vybavený 48V mild-hybridním ústrojím = posílený startér/generátor rekuperující energii při brzdění a pomáhající při akceleraci) svým klapotem atmosféru v kabině určitě moc nekazí, přitom nabídne zátah až 480 Nm (+40 Nm z hybridu do 2 250 otáček), bude jezdit minimálně o litr úsporněji a ještě stojí o 50 tisíc méně než benzinový T5. Tady vůbec není o čem přemýšlet. Snad možná o plug-in hybridní T8 Twin Engine, pokud můžete často dobíjet nebo parkujete v Praze…
Ať už si ale vyberete jakoukoliv verzi, XC90 vás nezklame. Průběžná vylepšení (přeladěný podvozek pro větší pohodlí, lepší odhlučnění, integrace nejnovější verze infotainmentu a dalších jízdních asistentů) prohlubují jeho charakter úžasně příjemného a přátelského auta. Řídí se uspokojivě, jezdí výborně (pokud nespěcháte), je úžasně prostorné a praktické (nabízí se ve variantách pro 5, 6 i 7 cestujících, sedadla ve druhé řadě lze posouvat i sklápět), našlapané technikou, která se nevnucuje, a především nemá arogantní image, jako jiná velká prémiová SUV. Vy i vaše rodina si ho jistě zamilujete.
Volvo XC90 T5 začíná na cenovce 1 729 900 Kč, za silnější T6 (+ 60 koní, + 50 Nm) připlatíte rozumných 70 tisíc. Jenže nejrozumnější volbou bude diesel s mild-hybridním pohonem B5, který začíná již na 1 679 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 184 kW (250 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 350 Nm při 1 800 - 4 800 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 rychlostí |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 136 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 215 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 950/2 008/1 776 mm |
Rozvor | 2 984 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 721 l |