Článek
Na rodinných rychlících je něco neobyčejně svůdného. Hravě do nich naložíte celou rodinu a spoustu bagáže a můžete je pohodlně vozit všude, kam vám zavelí, přitom ale taky můžete po točitých okreskách prohánět pravověrné sporťáky a šokovat jejich nic netušící řidiče, protože tahle auta i přes svůj výkonový potenciál umí být neuvěřitelně nenápadná. Třeba jako tohle plug-in hybridní Volvo XC60 T8 Polestar…
Zvenku totiž vypadá jako kterákoliv jiná XC60 (zvlášť v tomto šedém laku Osmium Grey Metallic) – podezření budí jen 21palcová kovaná kola a žluté brzdiče za nimi, kterých si však všimnou jen znalci. Ani v kabině nebudí nic velkou pozornost, snad jen ty žluté bezpečností pásy u anatomicky vybraných sedadel cosi naznačují. Ale jistotu budete mít až ve chvíli, kdy poprvé naplno prošlápnete plyn…
Pod kapotou tohoto nenápadného SUV se totiž ukrývá početné stádo 405 plnokrevníků vyšlechtěných stájí Polestar (dnes je to sub-brand Volva pro elektrifikaci, ale z minulosti mají bohaté závodní zkušenosti), která spojila dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec s elektromotorem a jejich společná síla roztáčí všechna čtyři kola. Díky tomu XC60 od Polestar vystřelí na stovku za pouhé 5,4 sekundy, dychtivě reaguje na každý povel plynu a všechny rovinky spořádá na posezení.
Když pak přijde zatáčka, zjistíte, že kúra od Polestar se netýká jen vzhledu a výkonu. Sportovní brzdy Akebono mají vpředu šestipístové třmeny a 20palcové odvětrávané kotouče a zvládnou 2,2 tuny těžké SUV drtivě zpomalit, čumák s předním zavěšením zpevněným rozpěrou se po zatočení volantem nadšeně vrhá do zatáčky, stavitelné tlumiče Öhlins (ale pozor, nastavují se pouze ručně a musíte kvůli tomu do servisu, takže si nejspíš po pár návštěvách najdete svůj ideál a už na ně nesáhnete) se sportovními pružinami drží pohyby karoserie pevně pod kontrolou, 21palcové nízkoprofilové pneumatiky jsou zakousnuté do asfaltu, XC60 se drží čisté stopy a jakmile na výjezdu dostane pokyn vaší pravou nohou, okamžitě akceleruje a peláší na další rovinku.
Nenechte se zmást, XC60 od Polestar není žádný nekompromisní okreskový brus, jen opravdu kompetentní, efektivní a rychlé řidičské auto. Tak rychlé, že vás budou proklínat všichni samozvaní okreskoví válečníci, kteří vás budou mít plné zpětné zrcátko – a také vaše rodina na palubě, které se ze svižného tempa může dělat poněkud nevolno. Když tedy pod nátlakem svých nejbližších zpomalíte, ukáže XC60 Polestar svou druhou, přívětivější tvář.
Celé auto se zklidní, spalovací motor okamžitě utichne a vy si budete tiše plout pouze na elektřinu. Plné nabití baterie (což trvá necelé tři hodinky) ukryté ve středovém tunelu a pod zadními sedadly (takže nijak neomezuje vnitřní prostor, a navíc snižuje těžiště) zajistí 30–40 kilometrů čistě elektrického dojezdu, což mnoha majitelům pokryje větší část každodenního popojíždění. Když pak elektřina dojde úplně, můžete dál jezdit se zvýšenou efektivitou hybridního ústrojí a spotřebou mezi sedmi a osmi litry na sto, což na čtyřsetkoňové SUV docela ujde. Kdo říká, že sportovní auta nemohou být rozumná?
Volvo XC60 Polestar Engineered zvládá velmi kompetentně obě polohy – dokáže být velmi kompetentním a svižným okreskovým stíhačem, ale i uvolněným a přívětivým rodinným kočárem, to vše v plném pohodlí a luxusu typickém pro Volvo. Hlavně je to auto, které vás bude bavit řídit rychle, kdy si budete užívat přetížení na rovinkách a ovladatelnost v zatáčkách, ale také pomalu, zatímco si budete vychutnávat chytrou práci plug-in hybridního ústrojí. XC60 vyladěná od Polestar je prostě radost, kterou by byla škoda si v životě nedopřát.
Vrcholné Volvo XC60 Polestar Engineered je nejvýkonnější, nejrychlejší a technicky nejpropracovanější verzí nabídky, proto je také nejdražší – základní cena činí 2 039 900 Kč. Vynahrazuje to ale rozsáhlou základní výbavou, Volvo vám také přihodí 8letou (nebo 160 000 km) záruku na baterie. Mohlo by vás ale mrzet, že s vysokým výkonem (a vyššími emisemi) přijdete o výhodu elektrické SPZ – naštěstí pořád můžete mít slabší verze XC60 T6 a T8 Recharge, které jsou ovšem řidičsky i uživatelsky neméně uspokojivé.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, kompresor+turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 233 kW (318 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 430 Nm při 2 200 – 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 87 k a 240 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 405 koní a 670 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 225 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,4 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 3,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kapacita baterie | 11,6 kWh |
Elektrický dojezd | 36 km |
Nabíjení | AC až 3,7 kW |
Kola a pneumatiky | 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 688/1 902/1 658 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 468 l |