Článek
Auto pro vás může znamenat spoustu věcí. Pro většinu lidí jde jen o bezduchý dopravní prostředek, pro nadšené řidiče už ale znamená zábavu, pro dobrodruhy se může stát parťákem na cestách a pro pracanty zase oddaným dělníkem. Pro mě je oázou klidu – rád do něj nasednu, pustím si oblíbenou hudbu a vyrazím nazdařbůh jezdit po okolí bez konkrétní trasy i cíle. Prostě jen tak pro radost kroutím volantem a nechám myšlenky plout, zatímco mi pod koly ubíhají desítky, někdy i stovky kilometrů. Greta by mě nepochválila, ale já fakt neznám lepší relaxaci…
A už dlouho se mi nerelaxovalo tak příjemně jako ve Volvu XC60. Řídí se totiž snadno, jede zcela uvolněně a po silnici přímo pluje, aniž by řidiče čímkoliv obtěžovalo. Hlavně ale umí navodit tu správnou pohodovou atmosféru, abyste si místo obyčejného absolvování cesty mohli jízdu patřičně vychutnávat. Několikrát jsem si říkal, že tady to už otočím a zamířím domů, ale prostě jsem musel ještě pokračovat dál, protože to byl tak příjemný pocit, že jsem nechtěl, aby skončil. Tohle auto má zkrátka pohodu ve svém plechovém srdci.
Nedovedu si představit lepší vizitku pro rodinné SUV – cítíte se v něm bezpečně, je velké a praktické, snadno se ovládá, příjemně se řídí a jezdí báječně pohodlně. Hlavně všem na palubě navozuje pocit neuvěřitelného klidu, který v jiných autech jen tak nezažijete. Dobře, asi bych se obešel bez R Design paketu a jeho tvrdšího podvozku, tmavého interiéru a anatomických sedadel, protože Volvo je pro mě víc o houpavosti a béžovém interiéru s měkkými károvanými křesly, ale proti gustu…
VÍTE, ŽE…
Volvo ke každému nově objednanému vozu do výroby do 31. března přidává zcela zdarma datovou SIM kartu s paušálem na 20 GB dat měsíčně? Díky tomu budete mít v infotainmentu k dispozici automatické updaty mapových podkladů, informace o dopravě, předpověď počasí, vyhledávání pomocí služeb Google nebo streamovanou hudbu ze Spotify. Pro všechny plug-in hybridní modely zase Volvo slibuje proplacení všech nákladů na dobíjení po dobu jednoho roku.
Zato na specifikaci s naftovým motorem B4 můžu pět jenom chválu. Umí být tichá a kultivovaná, skvěle si rozumí s hladce řadícím osmistupňovým automatem. Pro XC60 je motor B4 dostatečně silný, vždyť nabízí velmi solidních 211 koní a 460 Nm. Pokud tedy neživíte rodinu cvalíků, co neumí balit, neplánujete tahat za autem zaoceánskou jachtu nebo přívěs se stádem koní (B4 i tak utáhne na kouli až 2,4 tuny), je připlácení za výkonnější jednotku zcela zbytečné.
Nově je tenhle turbodiesel (stejně jako všechny ostatní v nabídce Volva) vybavený 48V mild hybridním ústrojím, které dokáže uspořit nějakou tu deci paliva navíc, takže budete jezdit se spotřebou pod osm litrů, což je na takhle velké SUV sympatická hodnota. Vedle toho ale také dokáže motor příjemně nakopnout při akceleraci – auto díky elektrickým newtonmetrům ochotně reaguje na povel plynu, nedočkáte se tak žádných rozpaků nebo čekání na zátah. Třešničkou na dortu jsou pak krásně hladké restarty při aktivaci stop/startu, elektrický startér-generátor totiž roztáčí celý motor, a rozjezdy jsou tak naprosto plynulé.
Sympatické je i to, že přestože se do něj vejde celá rodina (obvyklé čtyři kousky s maximálně jedním kočárkem), nepůsobí tak gargantuovsky jako větší XC90. XC60 pořád víc řídíte, než kormidlujete, zatáčky spíš projíždí, než proplouvá, a ve městě ji podstatně snáz zaparkujete. Přitom se za jejím volantem cítíte stejně bezpečně – auto působí v každé situaci naprosto sebejistě, uvnitř máte dobrý přehled o situaci na silnici a dojem masivnosti hmoty kolem sebe. Seznam jízdních asistentů je pak naprosto vyčerpávající: nouzové brzdění, adaptivní tempomat, vedení jízdy v pruhu, sledování mrtvých úhlů a mnoho dalších elektronických andělů strážných bude bdít nad vašimi cestami a šťastnými návraty.
Samozřejmě konkurence v tomto segmentu je široká a našlapaná talentem, takže seženete auta, která mohou být sportovnější nebo prostornější, úspornější, víc nadupaná moderní technikou nebo s prestižnějším znáčkem na kapotě. Ale garantuji vám, že žádné nebude tak přátelské k vám a vaší rodině, s žádným se nebude žít tak snadno a žádné vám za volantem nepřinese takový pocit pohody jako Volvo XC60. A žádné taky nebude bezpečnější, na tom si u Volva taky hodně zakládají. Tak si teď sami rozhodněte, co je pro vás nejdůležitější.
Ceník Volva XC60 začíná na částce 1 158 900 Kč, za které pořídíte naftovou verzi D3 (150 koní) s pohonem předních kol. Testovaná varianta B4 AWD pak začíná na částce 1 350 900 Kč, skvěle vybavené auto byste tak mohli pořídit zhruba za 1,5 milionu. Ale nebojte, v nabídce jsou i silnější motory a spousta lákadel v nabídce výbavy, takže můžete utrácet, jak je libo.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč + 48V mild hybridní systém (MHEV) |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 147 kW (197 k) při 4 000 ot./min. + 14 k MHEV |
Točivý moment | 420 Nm při 1 750 - 2 750 ot./min. + 40 Nm MHEV |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 950 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 71 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 688/1 902/1 658 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 483 l |