Článek
Krása a inteligence jde málokdy ruku v ruce, občas se ale najde výjimka jako třeba Volvo XC40 T5 Recharge. To totiž spojuje přitažlivý zevnějšek městského crossoveru s inovativním plug-in hybridním pohonem.
Základ je stejný jako u jiných plug-in hybridů – menší benzinový motor spojený s elektromotorem zásobovaným energií z kompaktní baterie, kterou lze nabíjet z elektrické sítě – jenže provedení je poněkud odlišné, než je zvykem. Spalovací motor má totiž podobu přeplňovaného řadového tříválce s objemem 1,5 litru a výkonem 180 koní, ten spolu s 82koňovým elektromotorem posílá svou sílu na přední kola (čtyřkolka není v plánu) přes novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Převodovka svými sedmi stupni obsluhuje nejen spalovací motor, ale dvojku a čtyřku dokáže nabídnout i elektromotoru. To znamená, že při spojení síly obou motorů využívá každý jednu převodovou hřídel (spalovací motor má tu s lichými rychlostními stupni, elektromotor tu se sudými), zároveň je tak zajištěna i rekuperace či dobíjení spalovacím motorem. Důležitá výhoda je také to, že je přenos síly elektromotoru zpřevodovaný (vyšší stupeň se řadí zhruba v 85 km/h), takže ve vyšších rychlostech nevysává baterii tolik jako jiné hybridy. Vážně chytré řešení!
Zní to složitě, ale za volantem to žádné komplikace nepřináší, plug-in hybridní XC40 funguje stejně jako jakákoliv jiná XC40 – prostě pohodlně sedíte a vezete se, auto jede klidně a tiše, řídí se přitom snadno a jednoduše. Odlišností si však rozhodně všimnete. Třeba toho úžasného ticha a hbitého odpichu, když jedete čistě na elektromotor. S vozem je zkrátka radost brouzdat městem, ale nezalekne se ani dálničního tempa (až do rychlosti 125 km/h). Jedno plné nabití baterie o kapacitě 10,7 kWh (umístěné ve středovém tunelu) zabere z wallboxu zhruba tři hodiny a ujedete na něj až 44 bezemisních kilometrů (WLTP).
Když vám pak dojde šťáva, převezme hlavní roli spalovací motor. Nemějte strach, že jde o tříválec – Volvo si totiž dalo velkou práci a pořádně ho vychovalo, takže se zbavil typických neduhů. Žádné dunění v nízkých otáčkách, žádné ramplování v těch vysokých, žádné vibrace, a dokonce ani turbolagu se nedočkáte, protože ho pomáhá zamaskovat elektrické nakopnutí. Prakticky tak ani nepoznáte, že jste z elektřiny přešli na benzin.
Navíc pořád jezdíte se zvýšenou efektivitou hybridu, čili i bez nabíjení jste v tom cca za šest litrů. Což je výborná hodnota na 1,75 tuny těžké auto (o více než metrák těžší než běžné čtyřválce) poháněné tříválcem, co říkáte? Čím častěji pak budete strkat svou XC40 do zásuvky, tím víc bude průměrná spotřeba klesat až k absolutní nule. Všechno však závisí nejen na vašem jízdním stylu, ale také na profilu trasy – ve městě víc rekuperujete, na dálnici se elektřina rychle vybíjí, nebo se ani nedostane ke slovu. Efektivitě můžete pomoci zadáním cíle cesty do navigace, management pohonu se přizpůsobí trase a využije oba druhy energie, jak nejlépe to jde. Úžasně chytré!
Elektřinu jde ale využít i jinak než k šetření – v Power modu jde na přední kola kombinovaný výkon 262 koní a 425 Nm, což zajišťuje solidní zátah hodný sportovního auta (stovka za 7,3 sekundy), díky sebejistému podvozku (své prsty v tom mají 20palcová kola, která navíc na autě vypadají vážně skvěle, ačkoliv my bychom přeci jen pro větší pohodlí zůstali spíš u menších ráfků) to můžete v zatáčkách rozbalit a užít si dynamičtější jízdy. Ale spíš než o ryzí sport tu jde o bezpečné předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu a v tom se na nejsilnější verzi XC40 T5 Recharge můžete bez obav spolehnout.
Tak to máme krásu, inteligenci, úspornost, dynamičnost, komfort, snadnou obsluhu a uvolňující jízdu, k tomu si přihoďte ještě eleganci, promyšlenost, prostornost a praktičnost interiéru a máte před sebou skutečně atraktivní auto, kterému je těžké odolat (tedy primárně pokud často jezdíte v centru města a máte doma nebo v práci k dispozici zásuvku).
Volvo má navíc aktuálně oproti konkurenci mírný náskok: Audi, Mercedes a Range Rover totiž na své plug-in hybridy v této třídě stále čekají (a Lexus nabízí pouze klasický hybrid v Česku již bez „elektrických“ výhod) a BMW představení svého (menšího a slabšího) BMW X1 xDrive25e s technikou Countrymanu SE (tedy také tříválcem 1,5 l) teprve připravuje. Plug-in hybridní Volvo XC40 T5 Recharge je tedy v tomto segmentu zatím jediná volba. Velmi chytrá a krásná volba!
Základní cena Volva XC40 T5 Recharge je 1 227 000 Kč, a je tak nejen nejsilnější, ale s přehledem taky nejdražší verzí řady XC40 (kompenzuje to však i velmi bohatá standardní výbava). Vedle výrazně nižší spotřeby vám vyšší pořizovací částku dokáží (částečně) vynahradit výhody speciální „elektrické“ SPZ (EL). Volvo vám také přihodí 8letou (nebo 160 000 km) záruku na baterie.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 477 cm3 |
Výkon | 132 kW (180 k) při 5 800 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Elektromotor | 82 k a 160 Nm |
Celkový výkon hybridního ústrojí | 262 k a 425 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 741 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 2,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kapacita baterie | 10,7 kWh |
Elektrický dojezd | 44 km |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 425/1 851/1 652 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l |