Článek
Upřímně přiznávám, že se mi Volvo XC40 líbí, ale nejvíc mě baví jeho kabina – a nejen proto, že i v takhle kompaktním autě nabízí překvapivý prostor a předvádí skutečně prémiovou kvalitu srovnatelnou se svými většími a dražšími sourozenci. Líbí se mi také jeho šikovné nápady v podobě velkých úložných prostor, skrytých přihrádek a háčků na tašky, basový reproduktor 600wattového audia Harman Kardon intergrovaný do palubní desky pod čelním oknem (aby nezabíral místo v kufru) nebo hravé oranžové čalounění středové konzoly, výplně dveří a koberečků.
Všechny tyto oranžové doplňky jsou vyrobené ze směsi z 97 % tvořené recyklovanými PET lahvemi, což nemáte šanci poznat na pohled ani po hmatu, ale mohlo by to hřát vaše zelené svědomí. Z recyklovaných materiálů je u XC40 také obložení stropu, sloupků nebo plato v kufru. Volvo pak slibuje, že od roku 2025 bude čtvrtina všech plastů v jejich autech produktem recyklace. Jasně to ukazuje, že to Volvo s ochranou životního prostředí myslí skutečně vážně.
Právě proto věří do budoucna elektromobilitě a už teď slaví velké úspěchy s plug-in hybridy (loni tvořily 29 % z celkových evropských prodejů Volva), které představují mezistupeň mezi konvenčním pohonem a čistou elektrifikací – majitelé si tak můžou vyzkoušet všechny výhody jízdy na elektřinu v každodenním provozu, přitom se ale nemusí bát žádných omezení při delších cestách.
A nejlevnější vstupní bod do tohoto nového světa představuje testovaný model XC40 T4 Recharge. Technicky se shoduje s již dříve testovanou výkonnější verzí T5 (přeplňovaný tříválec a elektromotor společně přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku pohání přední kola), akorát má o 50 koní a 20 Nm snížený výkon benzinové patnáctistovky (elektromotor je shodný), což při běžné jízdě nemáte prakticky šanci poznat – XC40 T4 je i díky podpoře elektřiny dostatečně hbité a pohotové, aby nepůsobilo jako louda.
Baterie umístěná šikovně ve středovém tunelu (kde nepřekáží pasažérům ani jejich zavazadlům a vylepšuje pozici těžiště vozu) s kapacitou 10,7 kWh zaručuje elektrický dojezd mezi 30 a 40 kilometry a elektromotor má dost síly na bezproblémový pohyb po městě, kde nejlépe využije své přednosti (tichý provoz a okamžitý zátah). Když pak elektřina dojde, sepnutí benzinového motoru si po dosavadním naprostém tichu sice všimnete, ale tříválec nijak neobtěžuje hlukem ani vibracemi, takže i v hybridním režimu je jízda pohodová a kultivovaná – ačkoliv spotřeba kolem 6 l/100 km není nijak oslnivá.
Jako u každého plug-in hybridu tak cesta k úspornosti vede přes pravidelné nabíjení (z běžné zásuvky zabere zhruba necelé čtyři hodinky, z wallboxu to jde ještě o trochu rychleji) a efektivní využívání elektrické energie. K tomu pomáhá i sofistikovaná navigace, která při zadání cílového bodu analyzuje trasu a sama určí, kde je nejlepší jet na elektřinu (ve městě a v nižší rychlosti) a kde na kombinaci s benzinem (typicky dálnice). Pak snížíte spotřebu klidně až k absolutní nule.
Víc než připojit auto po příjezdu domů/do práce k elektrické zásuvce a před jízdou ho vypojit po vás plug-in hybridní XC40 chtít nebude – řídí se stejně snadno, jezdí stejně pohodlně, je stejně prostorné a praktické jako konvenční XC40, akorát umí jezdit ještě úsporněji, pohodlněji, tišeji a zeleněji. Moderní plug-in hybridní pohon se k filozofii Volva prostě skvěle hodí. A proto se nejspíš bude hodně líbit i vám.
Ceník XC40 s plug-in hybridním pohonem začíná na částce 1 197 000 Kč. Klíčová otázka je, jestli zvolit XC40 T4 nebo výkonnější T5 – rozdíl je totiž pouhých 30 tisíc. A upřímně, u auta určeného pro příměstskou dopravu (a nejspíš plnícího roli druhého auta v rodině) je klidně můžete ušetřit, protože výkonový rozdíl stejně nedokážete využít. Radši je investujte do některého z prvků příplatkové výbavy. Zasloužíte si být rozmazlováni…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 477 cm3 |
Výkon | 95 kW (130 k) při 5 800 ot./min. |
Točivý moment | 245 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Elektromotor | 82 k a 160 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 212 k a 405 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 741 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 2,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kapacita baterie | 10,7 kWh |
Elektrický dojezd | až 44 km |
Nabíjení | AC až 3,7 kWh |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 425/1 851/1 652 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 460 l |