Článek
Ať už si o elektrifikaci osobních automobilů myslíte cokoliv, určitě si všichni do jednoho zamilujete, jak potichu umí plug-in hybridní V60 T8 Twin Engine plout po silnici. Hbitě se proplétáte provozem pouze za jemného bzučení elektrického pohonu, který má dost síly i na dálniční tempo. Jeho přímá odezva na plyn je navíc prostě skvělá – snadno se odpíchnete z každé křižovatky, snadno vklouznete do mezery ve vedlejším pruhu. A to celé v naprosté tichosti. Na to se vážně rychle zvyká.
A stačí k tomu jen, to, abyste auto doma nebo v práci připojili na dvě hodinky do zásuvky a rázem máte reálných 45 km čistě elektrického dojezdu (papírově 56 km) – to spoustě lidí pokryje každodenní dojíždění, nebo přinejmenším jeho významnou část. Energii si navíc můžete pošetřit až do města (abyste ji při delším dojíždění neefektivně nevymlátili na dálnici), kde dojezd ještě protáhnete díky regenerativnímu brzdění. Právě tohle přemýšlení o stavu nabití baterie a hra s rekuperací (při šikovném zacházení většinu brzdění obstará elektromotor) může technicky laděnému řidiči přinést nové výzvy.
Možná vám to zatím zní trochu nudně, ale nebojte, s elektřinou se dá zažít i hodně zábavy! Celkový výkon V60 T8 je totiž 390 koní, se kterými si jízdu rozhodně užijete. Většina plug-in hybridů vedle elektřiny spoléhá jen na podměrečný motůrek, který si s těžkým autem sotva poradí (takže dynamika i spotřeba po vyplácání elektrické energie není nijak zázračná). Jenže V60 T8 má k dispozici dvakrát přeplňovaný (kompresor + turbodmychadlo) dvoulitr s výkonem 303 koní (a 400 Nm) pohánějící přední kola, který doplňuje 87koňový (a 240 Nm) elektromotor na zadní nápravě (díky němu má tohle auto pohon všech kol). A vlastně je tu ještě silný startér-generátor (46 k a 150 Nm), který benzinovému motoru kryje záda ve chvílích, kdy převodovka řadí.
Výsledkem je neutuchající zátah, který vás skutečně zatlačí do sedačky – verze T8 není jen nejúspornější v celé motorové nabídce V60, ona je i nejrychlejší. Stovku umí za super rychlých 4,9 sekundy a peláší až 250 km/h. Nebojí se ani zatáček (zvlášť s příplatkovým R-Design paketem a jeho tužším podvozkem a anatomickými sedadly) – zatímco ostatní plug-in hybridy mají těžké baterie u zadní nápravy, což může narušovat vyvážení v zatáčce, u Volva je chytře dali do středového tunelu, čili přesně do centra gravitace celého vozu. Auto se tak pod tlakem chová zcela neutrálně, prostě je zakousnuté do stopy a překvapivě obratně se proplétá zatáčkami.
Samozřejmě to není sportovní auto, na to má pomalé řízení, váží skoro dvě tuny, a hlavně je to Volvo, které si na žádného divočáka prostě nehraje. Ale je vážně velmi překvapivé, že auto, které dokáže být při každodenním cestování tak tichým, uklidňujícím a úsporným společníkem, můžete na prázdné točité okresce pěkně prohnat, až se budete smát – a zbytek posádky vás bude proklínat.
Je vážně paradoxní, že druhá nejsilnější a nejrychlejší varianta Volva V60 (na vrcholu sedí 405koňová PHEV verze Polestar Engineered) je zároveň tou nejúspornější a nejekologičtější. Nezastírejme si však, že tohle auto spasí svět. Pokud ho totiž nebudete správně používat, tolik si ho neužijete (i tak budete mít spotřebu pod osm litrů, což je s ohledem na dostupnou dynamiku skvělý výsledek – čím častěji ale tenhle vůz připojíte do zásuvky, tím budete dostávat zajímavější čísla). Je to auto pro řidiče, kteří nejezdí s cihlou na plynu a rádi o řízení přemýšlejí. Je to auto pro řidiče, kteří chtějí objevovat nové dimenze jízdního zážitku. Je to auto pro novou dobu.
Základní cena Volva V60 T8 Twin Engine je 1 594 900 Kč, o 50 koní slabší verzi T6 Twin Engine pořídíte o 75 tisíc laciněji. To je samozřejmě pořád víc, než kolik stojí běžné diesely nebo benziny, ale plug-in hybridní verze Twin Engine mají díky nízkým emisím nárok na výhody speciální „elektrické“ SPZ (EL). Volvo vám také přihodí 8letou (nebo 160 000 km) záruku na baterie.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, kompresor + turbo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 223 kW (303 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 200 - 4 800 ot./min. |
Elektromotor | 87 k a 240 Nm |
Celkový výkon hybridního ústrojí | 390 k a 640 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 969 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kapacita baterie | 11,6 kWh |
Elektrický dojezd | 56 km |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 761/1 850/1 432 mm |
Rozvor | 2 872 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 529 l |