Článek
„Rodina se dusí,“ zavelí manželka k nákupu většího SUV, i když vám se do jeho pořízení moc nechce. Má přesvědčivé argumenty: bezpečí, přehled, snadnější nastupování a instalace dítěte do sedačky, o možnosti vyjet do terénu (rozumějte „přejet obrubník“) ani nemluvě. Pořád vás nepřesvědčila? Nemusíte se vzdávat, Volvo pro vás má totiž trumf, kterým jí vyrazíte karty z ruky – jmenuje se V60 Cross Country.
Jde o pokračovatele rodiny XC (Cross Country), která se zrodila v roce 1997 v podobě modelu Volvo V70 XC a patří k zakladatelům (spolu se Subaru Outback a Audi Allroad) mikrosegmentu lehce terénních kombíků. Recept je jednoduchý – vezmete velké rodinné kombi, přidáte pohon všech kol, mírně mu zvýšíte podvozek, motor a podvozek ochráníte dodatečnými kryty a k tomu přihodíte drsné oplastování, které nejen chrání karoserii před drobnými oděrkami, ale hlavně pomáhá dotvořit dojem odvážného dobrodruha.
Vlastně to není jen dojem! Podvozek výchozího V60 byl zvýšený o 60 mm, takže výsledná světlá výška 210 mm odpovídá terénním kamzíkům, jako je Suzuki Jimny nebo Dacia Duster a prakticky se neliší od SUV XC60 (216 mm). Oproti XC60 je kombi V60 CC ale nižší (o 164 mm) a delší (o 96 mm), takže má elegantnější profil. Bezpečnost je u obou aut na stejně vysoké úrovni (technicky se ta dvě auta prakticky shodují) a neutrpěla ani praktičnost, v obou autech je pro posádku zhruba stejně místa, kufr má V60 CC o chlup větší (konkrétně 529 litrů místo 505 u XC60). Obě auta jsou tak nečekaně vyrovnaná.
V60 Cross Country má na své straně ale jednu velkou výhodu – extrémně pohodlný podvozek. Už běžná V60 je příjemně houpavá, zvýšené Cross Country je pak nejspíš tím nejkomfortnějším autem, které nemá vzduchový podvozek. Ladně si pluje po silnici a posádku konejší úžasnou pohodou na palubě, kterou zdatně podporuje silný, kultivovaný motor (tedy na čtyřválcový diesel) a hladce řadící automat. Překonávat dlouhé štreky je díky tomu učiněná radost. Vyšší podvozek vám pak dá víc jistoty nejen při zdolávání terénních překážek mimo silnici (doplňuje ho také asistent pro sjíždění kopců), ale hojně ho využijete i při zdolávání asfaltových pastí českých tankodromů.
Pravda, silniční sportování tomuhle autu není blízké, na to se moc naklání a nedává řidiči v zatáčce dost zpětné vazby, o to víc ale vyniká při klidné jízdě – což platí ostatně pro všechna Volva. A stejně jako všechna Volva, i V60 Cross Country je nenáročné na řízení, uživatelsky přívětivé, promyšleně praktické a pochopitelně příkladně bezpečné (kromě klasicky propracované pasivní bezpečnosti je tu také zástup elektronických andělů strážných, kteří vám budou krýt záda).
Kdybychom si tedy měli vybrat Volvo této velikosti, sáhli bychom právě po V60 Cross Country – má eleganci V60 a dobrodružný šmrnc XC60, jako bonus pak přidává úžasně pohodlnou jízdu, která se k Volvu prostě hodí. Teď už jen držíme palce, aby se vám manželku podařilo přesvědčit…
Na Volvu V60 Cross Country visí cenovka 1 286 400 Kč, za které můžete mít benzinový motor T5 s výkonem 250 koní a 350 Nm nebo testovaný diesel D4 produkující 190 koní a 400 Nm. Jestli sáhnete po tišším a točivějším benzinu nebo úspornějším a silněji zatahujícím dieselu, je už čistě na vás.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Řadový čtyřválec, twin-turbodiesel, uložený předu napříč |
Zdvihový objem | 1 969 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) při 4 250 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 729 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,2 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 784/1 850/1 499 mm |
Rozvor | 2 874 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 529 l |