Článek
Volvo je dlouhé roky považováno za jednu z nejbezpečnějších automobilek světa. Zakládá si na tom, aby posádkám svých modelů nabídla až neuvěřitelné množství inteligentních bezpečnostních asistentů a jakkoliv je ochránila před možnou dopravní nehodou. A když už k ní i přes všechna opatření dojde, jsou modely Volva připravené zasáhnout další armádou dalších bezpečnostních asistentů a prvky pasivní ochrany. Co se bezpečnosti týče, hodně Volvu šlape na paty Subaru, ale doufáme, že Japonci nesáhnou k podobnému radikálnímu kroku, jaký před několika málo hodinami ohlásilo právě Volvo.
To si totiž myslí, že bezpečnost by při automobilové přepravě měla hrát prim, a tak se rozhodlo, že od roku 2020 omezí maximální rychlost u všech svých vozů na 180 km/h. Toto nové omezení je součástí takzvané Vize 2020, na jejímž základě by počínaje rokem 2020 neměl v žádném novém voze Volvo nikdo utrpět smrtelné ani jinak vážné zranění. Až doposud jsme si ale mysleli, že toho Volvo dosáhne pomocí dalších asistentů a ne tím, že prostě zakáže vysokou rychlost. No, spletli jsme se. Podle Volva se totiž jen s pomocí technologií k nulové hodnotě zranění nebo smrtí nedostane. Právě proto rozšiřuje své pole působnosti i na chování řidiče.
Volvo si dokonce nechalo zpracovat výzkum, na jehož základě byly identifikovány tři zbývající problematické oblasti bezpečnosti představující ty mezery bránící automobilce v dosažení jejího cíle naprosto skoncovat s vážnými a smrtelnými zraněními. No a na předním místě stojí právě vysoká rychlost. Kromě tohoto dosti kontroverzního obecného omezení rychlosti automobilka dále hledá možnosti, jak spojit chytrou technologii pro omezení rychlosti s technologií monitorování prostoru, v němž se vůz pohybuje. Pak by auta této značky mohla v budoucnu automaticky omezovat rychlost v blízkosti škol a nemocnic. A nebo kdekoliv jinde, kde si Volvo prostě zamane…
Vysoká rychlost bude v budoucnu nepřípustná
Podle Volva je velkým problém s vysokou rychlostí to, že od její určité hodnoty s ní bezpečnostní systémy prostě neumí pracovat. Zjednodušeně řečeno, čím jedete rychleji, tím spíše nebudou moci asistenty vykonávat svoji práci, protože na to nebudou mít dostatek času. Z toho důvodu je ve většině západních zemí podle Volva takovéto omezení maximální rychlosti na místě, protože ta zůstává všudypřítomným a jedním z nejčastějších důvodů úmrtí na silnicích. Navíc podle Volva každý rok dostávají pokutu za překročení maximální povolené rychlosti miliony lidí a z údajů amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) vyplývá, že 25 % z celkového počtu dopravních nehod s následkem smrtelného zranění bylo v roce 2017 způsobeno právě vysokou rychlostí. Tím vlastně vysvětluje tento svůj velmi diskutovaný krok.
„Lidé moc dobře chápou nebezpečí spojená s hady, pavouky a výškami. Nicméně u rychlosti tomu tak úplně není,“ uvedl Jan Ivarsson, expert na bezpečnost ve značce Volvo. „Často jezdí příliš rychle, přičemž nerespektují danou dopravní situaci a mají problém přizpůsobit rychlost okolnostem a svým vlastním řidičským schopnostem. Proto potřebujeme podporovat lepší jízdní chování a pomoci lidem uvědomit si, jak moc nebezpečná může vysoká rychlost být.“
Vymýtit je potřeba i alkohol a nepozornost za volantem
Ovšem kromě omezení rychlosti musí Volvo vyřešit ještě dva problémy. Jinak se k tomu výsledku, tedy nulovým zraněním a úmrtím, nedostane. Podle značky jsou totiž stejnými problémy, které je také potřeba vymýtit. Jsou jimi opilost a užívání ostatních návykových látek. Přestože je řízení pod vlivem alkoholu nebo drog ve většině zemí nelegální, stále se jedná o jeden z hlavních důvodů, proč dnes dochází ke smrtelným dopravním nehodám. Dalším problémem je nepozornost. Volvo se ale zaměří i na mobilní telefony. Jde o to, že řidič, který je rozptylován mobilním telefonem nebo nějakým jiným způsobem, se plně nesoustředí na řízení, což je další příčina smrtelných dopravních nehod. V mnoha ohledech jsou tito řidiči stejně nebezpeční jako opilci za volantem. Může se tak stát, že za chvíli vám Volvo nedovolí pokračovat v jízdě, pokud budete v ruce držet mobilní telefon.
Rozumíme snaze Volva. Rozumíme také, proč to dělá. Ale abychom byli upřímní, moc se nám takové omezování nelíbí. Jde totiž jen o začátek, který rychle mohou převzít ostatní automobilky nebo dokonce úřady. Když to jde u jedné značky, může to jít i u jiné. Ostatně, samo Volvo se k tomu přiznává. Håkan Samuelsson, prezident a generální ředitel Volva, řekl, že Volvo chce zahájit diskuzi na téma, zda mají výrobci automobilů právo, nebo dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologie, které budou měnit chování jejich řidičů s ohledem na rychlost jízdy, opilost nebo nepozornost.