Článek
Švédská automobilka Volvo je známá tím, že se nehoní za vysokými zisky, ale myslí také na ochranu životního prostředí a udržitelnou mobilitu. Pro její budoucnost je tak úspěch elektromobilů zcela klíčový, vždyť do roku 2025 jich chce prodávat až polovinu z celkového objemu. V příštích pěti letech tak k flotile plug-in hybridních verzí přidá hned pět kompletně elektrických modelů.
Prvním z nich je XC40 P8 AWD Recharge (označení Recharge bude Volvo používat nejen pro elektromobily, ale nově i pro plug-in hybridy), elektrická verze oblíbeného městského SUV, které ke klasickým hodnotám značky Volvo přidalo i trochu funky stylu. Moderní elektrický pohon se tak k němu perfektně hodí.
Jeho základem jsou dva elektromotory (po jednom na každé nápravě), které dohromady produkují 408 koní – čímž se mimochodem stává s velkým náskokem nejvýkonnější verzí modelu XC40. Bateriový balík, který jim dodává energii, má kapacitu 78 kWh, což by mělo stačit na dojezd přes 400 km (WLTP). Nabití na 80 % kapacity by pak na 150 kW rychlonabíječce mělo trvat pouhých 40 minut.
Pokud vám to zní povědomě, vězte, že jde o stejnou techniku, kterou má již dříve představený model Polestar 2. Cenovka XC40 Recharge by tak měla být dost podobná – tedy kolem 1,5 milionu korun. Volvo si uvědomuje, že je to dost peněz, proto svým zákazníkům nabídne pokrytí ročních nákladů na nabíjení. V podstatě budou tedy majitelé modelů Volvo Recharge jezdit rok zdarma, což je dost zajímavý nákupní argument.
Další novinkou představenou v XC40 Recharge je nový infotainment na bázi Android OS od Googlu, takže nabídne přehlednější prostředí se snazším ovládáním, které bude ještě víc připomínat váš smartphone (s ním se také bude snáz integrovat). Tato inovace se již brzy rozšíří i do ostatních modelových řad značky. Pokud však jde o první elektromobil automobilky Volvo, ještě chvilku si na něj počkáme – na trh totiž dorazí až zhruba v polovině roku 2020.
Volvo také oznámilo, že se do roku 2040 chce stát klimaticky neutrální, což v první řadě znamená snížit uhlíkovou stopu o 40 % na 31,8 tuny CO2 na vůz v roce 2025 ze současných 53 tun. V tom jim pomůže nejen elektrické XC40 a další modely řady Recharge, ale také přechod výroby na napájení z obnovitelných zdrojů a větší využívání recyklovaných materiálů. Volvo to s ochranou životního prostě myslí naprosto vážně.