Článek
Volva S90 a V90 už tu s námi jsou od roku 2016, na půvabu jim to ale nic neubralo – za nás si naopak zaslouží plusové body za sebevědomý, ale nikoli nutně agresivní výraz, ne jako podle receptu „Vezměte obrovskou přední masku, přidejte zamračené svítilny, nad to někam plácněte logo automobilky a hned podávejte“, jak je tomu v poslední době zvykem.
Volvo se naproti tomu tváří sebevědomě, ale zároveň tak nějak nenuceně. Možná i proto je omlazení v rámci faceliftu opravdu natolik decentní, že by jej málokdo zaregistroval. Ale na tom není nic špatného. Změny se týkají hlavně přední a zadní části, takže jde o záležitosti jako nové mlhovky, nově tvarovaný spoiler a lehce pozměněný design nárazníků jako takových.
U modelů V90 a V90 Cross Country budou nejzásadnějšími změnami rozhodně nové zadní svítilny, které jsou od nynějška kompletně tvořeny LED diodami s funkcí tzv. sekvenčních blinkrů. V celé nabídce se pak rozšiřuje paleta barev a přibude i několik nových designů litých kol, což umožňuje větší individualizaci.
K těm nejzásadnějším změnám tedy logicky dochází uvnitř. Co se týká interiéru, tak tam odteď najdeme vylepšenou audiosoustavu Bowers & Wilkins pro vynikající zvukový zážitek. To znamená, že nesmí chybět vychytávky jako modernizovaný zesilovač nebo automatický systém eliminace hluku pro maximální pohodu na palubě.
Další zajímavou novinkou je zabudovaná čistička vzduchu, která donedávna byla k mání pouze na čínském trhu – vzhledem k tamní snížené kvalitě ovzduší, u nás se snad systém tolik „nezapotí“. Vtip je v tom, že je v interiéru zabudované speciální čidlo, které monitoruje drobné částice ve vzduchu a stav potom promítá na centrální obrazovku. Na povel šoféra může Volvo vyčistit vzduch na palubě od drtivé většiny mikročástic už během několika minut. Tento systém, včetně nového audiosystému, je teď dostupný u všech verzí modelu „90“ i u menších modelů „60“.
V zadní části kabiny je nově dvojitý USB-C port jako zdroj energie na nabíjení mobilních zařízení. Nahradí tak dosavadní 12V alternativu. Systém bezdrátového nabíjení pro smartphony, který se původně představil v SUV XC40, bude nově možné pořídit i do většiny ostatních modelů.
Ohledně designu interiéru jde pořád o klasické Volvo. Takže očekávejte příjemnou a pohodovou atmosféru s čistým, jednoduchým a elegantním designem. Sedadla z vlněné směsi, která se prvně ukázala v XC90, jsou teď dostupná i v ostatních modelech, a ve vrcholných nabídkách je také možnost objednat si interiér kompletně bez kůže, pokud máte rádi zvířátka.
Po technické stránce se tu značně rozmáhá hybridní pohon – konkrétně jde o „mild-hybrid“, který spalovacímu motoru pouze pomáhá v úkonech, kdy má typicky nejvyšší spotřebu. A jak jsme se sami přesvědčili, celé to funguje překvapivě velmi dobře.
Tato „mírná hybridizace“ se prvně představila ve větších SUV modelech XC90 a XC60, teď ale chytrá technologie proniká do všech „šedesátkových“ i „devadesátkových“ modelů, a rovněž také do crossoveru XC40. To znamená, že vůbec poprvé se elektrifikovaný pohon dostane také pod kapotu verzí Cross Country.
Dosud se ukázalo, že mild-hybrid dokáže v reálných podmínkách ušetřit až 15 procent paliva – poměrně zásadní podíl na tom má hlavně systém rekuperace energie při brzdění, takže energie, která by se jinak „vypařila“ ve formě tepla, může spalovacímu motoru pomoci při opětovném rozjezdu.
Volvo už představilo také plně elektrickou XC40, a totéž se chystá pro příští generaci největšího modelu XC90. Ta se ale nepředstaví dříve než v roce 2022.