Článek
Cynika při prvním pohledu na C40 Recharge napadne: „Hm, XC40 se splývavou zádí. A co jako?“ Jenže za vznikem C40 se skrývá mnohem víc precizní návrhářské práce, než že někdo jen vzal rozbrusku a uříznul XC40 zadní sloupky…
Víc než jen hezčí zadek
Zadní část je pochopitelně tou největší odlišností od XC40, z níž nový model vychází. Design modelu C40 vznikl na základě spontánní skici Yuryho Zamkavenka, jednoho z týmových návrhářů, který se svou skicou trefil přesně do černého. „Něco takového se nestává příliš často. Když se něco takového podaří, rozvíjí se vždy ty nejosobitější nápady, protože se již od prvního náčrtu jedná o čisté vyjádření designu,“ vysvětluje T. Jon Mayer, ředitel pro design exteriéru.
Nový tvar zádi přidává vozu na osobitosti a dynamičnosti (také díky kontrastnímu lakování střechy), zároveň také zlepšuje aerodynamiku, což je v dnešní době neméně důležité. Dojem kupé podporuje také zakomponování spojleru a především zadních světel, která se změnila nejen v horizontálním směru (jsou hranatější a širší, aby záď opticky rozšířila), ale protáhla se i podél klesající linie střechy, což byla z technického hlediska výzva. Čistotou pojetí se návrháři inspirovali u legendárního P1800, a záď C40 tak skutečně připomíná kupé.
Vnější design se však měnil v mnoha dalších detailech, kterých byste si možná ani nevšimli. Vezměte si třeba příď: „Pokud jde o symboliku elektrického vozu, příď hraje velmi důležitou roli,“ vysvětluje Robin Page, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars. „Součástí našeho designového jazyka je upřímnost a faktem je, že elektrický motor nevyžaduje pro ochlazování mohutné sání vzduchu. Zároveň však tento vůz vychází z modelu XC40, který byl opatřen maskou chladiče. Tu jsme prostě nemohli ignorovat a udělat místo ní supernízkou, plně krytou příď.“ Řešením nakonec bylo částečné zaslepení, které respektuje původní tvář XC40, ale přitom působí čistě a promyšleně.
Masku doplňují světla s Thorovým kladivem, typicky tvarovaným podpisem LED denního svícení – při bližším pohledu si můžete všimnout, že přešla na moderní pixelovou techniku (poprvé u Volva). Změnil se také tvar předního nárazníku s výrazně horizontální orientací, který vyvolává dojem síly a auto opticky rozšiřuje.
Výsledný dojem je skutečně skvělý, celý vůz působí monoliticky, a přitom zcela kompaktně. Svým novým pojetím zdůrazňuje dynamičnost, aniž by sklouzával k agresivitě. „Má stejně osobitý základ jako model XC40, který se již prosadil coby atraktivní volba pro celou řadu zákazníků, ale současně nabízí dynamický vzhled a elegantní profil,“ pochvaluje si výsledek práce týmu designérů jejich šéf Robin Page.
Interiér propojený s přírodou
Také v kabině se odehrála řada na prvních pohled drobných, ale ve skutečnosti poměrně zásadních změn, které pomáhají C40 k větší osobitosti. Hlavní téma je samozřejmě zrušení varianty s klasickým koženým čalouněním živočišného původu – primárně kvůli etickým otázkám, ale také z ryze praktických důvodů. „Náš tým se snažil najít chytré, inovativní a lehké materiály, které jsou současně udržitelné a odpovídají designu i druhu pohonu modelu C40,“ uvádí Rekha Meena, designová ředitelka pro barvy a materiály. „Vzhledem ke všem novým technologiím, které se kolem nás vyvíjejí, mají designéři mnohem větší svobodu si hrát. Ekologické zdroje jsou mnohem atraktivnější a inovativnější než kůže a podtrhují udržitelný charakter vozu.“
Výsledkem je široké uplatnění přírodních a recyklovaných materiálů – k dispozici je čalounění vyrobené s použitím přírodních vlněných vláken, zatímco druhá varianta čalounění nabízí kombinaci semišového textilu (materiál vyrobený z recyklovaného plastu) a materiálu Microtech. Koberečky, které sahají od podlahy až po boky středového tunelu a panely předních dveří, jsou 100% vyrobeny z recyklovaných PET lahví, barevně jsou navíc sladěné s lakem exteriéru v modrém odstínu Fjord Blue inspirovaném hlubokými fjordy na západním pobřeží Skandinávie.
Inspiraci ze skandinávské přírody si bere také dekorativní obložení palubní desky a horních panelů předních dveří – pojmenované Topography –, které bylo zčásti také vytvořené z recyklovaného plastu, v němž se zrcadlí dramatické, přesto uklidňující horské scenerie švédského národního parku Abisko. „Sledovali jsme topografii parku a prostřednictvím získaných kontur jsme vytvořili abstraktní digitalizovaný design s vrstveným vzorem,“ objasňuje Rekha Meena. „Když tímto povrchem pronikne světlo z LED diod, dojde k vytvoření osobitého vzdušného trojrozměrného efektu.“
Světlo je ostatně důležitým prvkem v designu interiéru C40, proto do kabiny může pronikat i velkou panoramatickou střechou, a dodává tak větší jas barvám a hloubku použitým materiálům. „Ve Švédsku je po většinu roku temno a pošmourno, ale jakmile zazáří slunce, barvy ožijí mnohem intenzivněji, než je tomu kdekoli jinde,“ vysvětluje Lisa Reeves, ředitelka pro design interiéru. „Tráva vypadá zeleněji a moře působí modřeji. To vše se odráží také v místní architektuře: domy jsou z velké části prosklené, aby do nich mohlo procházet co nejvíce světla, které se v prostoru mnohem lépe šíří díky otevřeným půdorysům. Světlo a příroda představují zásadní součást zdejší kultury a hrají důležitou roli také v interiéru modelu C40.“
Technologie, které nám slouží
Klíčový pro C40 Recharge je jeho elektrický pohon – klasickou spalovací jednotku už pod jeho kapotou nenajdete. Specifikace odpovídá již dříve představeným modelům XC40 P8 Recharge a Polestar 2, tedy dva elektromotory (po jednom na každé nápravě), které dohromady produkují 408 koní, a bateriový balík s kapacitou 78 kWh, což by mělo stačit na dojezd přes 400 km (WLTP). Nabití na 80 % kapacity by pak na 150 kW rychlonabíječce mělo trvat pouhých 40 minut.
Na palubě C40 se nezapomnělo ani na moderní technologie v oblasti digitalizace a konektivity. Infotainment je postavený na základech operačního systému Google Android, což mu má přinést vysokou stabilitu, přehledné prostředí a širokou použitelnost – především kvůli propojení s aplikacemi, které jsme si oblíbili u svých telefonů, a integraci hlasového asistenta Google pro ovládání funkcí vozu. Vylepšené má být i napojení na online svět v rámci služeb Google, ale také pro over-the-air update přímo od automobilky a služby vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace.
Ostatně model C40 Recharge bude prvním modelem Volva, který si budete moci koupit přímo online (zatím v první čtyřech evropských zemích – Švédsku, Norsku, Nizozemí a Velké Británii). Vůz si detailně prozkoumáte ve webové prezentci, jeho podobu si podle svého vkusu jednoduše naklikáte v konfigurátoru a objednáte do výroby, případně si vyberete z nabídky skladových vozů, to vše v klidu a pohodlí domova.
Na výběr bude varianta přímého nákupu nebo pronájmu prostřednictvím programu Care by Volvo, v obou případech s možností si auto pořádně vyzkoušet a v případě nespokojenosti od smlouvy odstoupit. Samozřejmě vám nikdo nebrání zajít si osobně k prodejci a auto si osahat a otestovat přímo u něj, ale už dnes v západních zemích téměř 70 % zákazníků nakupuje nová auta online (z nichž 80 % volí předkonfigurované auto s rychlým doručením) a tento podíl bude v uspěchané budoucnosti ještě dále růst.
V ČR si na tuto službu ještě počkáme, ale už brzy nabídne Volvo zjednodušení nákupního procesu díky internetu. S příchodem elektrické XC40 Recharge P8 bude možnost navolit si vůz přes internet s dodáním k nejbližšímu nebo vybranému dealerovi, u nějž si auto vyzkoušíte a fyzicky koupíte nebo využijete operativní leasing.
Další krok do budoucnosti
Možná se vám může zdát absurdní, jak moc Volvo lpí na pojmech jako udržitelnost a ochrana životního prostředí, ale když se zajedete podívat na daleký sever, prohlédnete si jeho majestátní přírodu a seznámíte se s tamním způsobem života, který je s okolním prostředím úzce propojený, začnete se na svět dívat zase trochu jinak. Začnete přemýšlet, kam všichni tolik spěchají, proč věnují tolik energie zbytečnostem a tak málo pečují o to, co je opravdu důležité – čisté ovzduší a příroda, naše zdraví fyzické i duševní.
Volvo C40 Recharge náš svět sice nezachrání, ale je jedním z kroků k tomu, aby se tu žilo o něco lépe. Jeho elektrický pohon je efektivnější a usnadňuje řízení, jeho výroba je šetrnější, a přitom nabízí příjemné prostředí pro posádku, navíc si ho pořídíte pohodlně z klidu a tepla domova. Pro Volvo skutečně představuje výrazný krok do budoucnosti, která bude udržitelnější, zodpovědnější a zelenější. Doufejme.