Hlavní obsah

Volta Zero – Elektrický náklaďák od neznámé švédské firmy

Foto: Volta Trucks

Volta Zero

O firmě Volta Truck jste patrně nikdy neslyšeli. Není divu, tento mladičký start-up, který založil Carl-Magnus Norden, teprve nyní přichází se svým prvním produktem – šestnáctitunovým nákladním vozidlem, které zaujme nejenom centrálně umístěnou řidičovou sedačkou.

Článek

Scania nebo třeba Volvo. Je jasné, že švédské firmy umí dělat parádní nákladní auta. Přibude k nim ještě jedna? To ukáže až čas. Volta Zero je dlouhý 9 460 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 470 mm. Nákladní automobil o celkové hmotnosti 16 tun má užitečnou hmotnost 8,6 tuny. Ano, baterie do elektromobilů váží opravdu hodně. Výrobce udává, že dovnitř se vejde šestnáct europalet. Dojezd při plně naloženém zavazadlovém prostoru je v rozmezí 150 až 200 kilometrů, a předurčuje tak Zero pro zásobování měst nebo nejbližšího okolí.

Volta Zero má moderní a dost netypický design. Přední kabina je ze všech stran bohatě prosklená a co je rovněž zajímavé - řidič sedí níže než v běžném náklaďáku a uprostřed. Trochu jako v McLarenu F1. Kolem řidiče jsou pak dvě sedačky pro další pasažéry.

Další zajímavostí jsou použité baterie. Nejsou lithium-iontové, jak je dnes v autech (mobilech, laptopech atd.) běžné, ale jsou lithium-železo-fosfátové. Podle Wikipedie jde o poměrně nový objev (z roku 1996) a mezi jeho výhody patří tepelná stabilita, bezpečnost a dobrý elektrochemický výkon.

Švédský výrobce své akumulátory bude nabízet ve dvou verzích - 160 a 200 kWh.

Nejvyšší rychlost je omezena při 90 km/h. Švédský výrobce zatím neoznámil prodejní cenu. Jisté je, že by model Zero rád začal prodávat za dva roky. Cílem je prodávat 500 automobilů ročně.

Zatím existuje jediný prototyp, který vidíte na přiložených fotografiích. Vytvořil jej věhlasný Prodrive a není bez zajímavosti, že právě ve Velké Británii by se mělo Zero začít příští rok sériově vyrábět.

Načítám