Článek
Tiguan R si vážně nespletete. Už na první pohled se hrdě hlásí k rodině rychlíků Volkswagenu – drsný bodykit, nafouknuté blatníky vyplněné (příplatkovými) 21palcovými koly na nízkoprofilových šlupkách, vzadu čtyři roury výfuků Akrapovič, a hlavně ten modrý lak Lapiz, typický pro „erkové“ modely. Vypadá vážně parádně.
Ale kdybyste si přeci jen nebyly jistí, jsou tu i viditelné znáčky „R“ po celém autě: na masce chladiče, na předních blatnících, na zádi, na předních brzdových třmenech a na všech čtyřech ráfcích, v interiéru na volantu (jednou na spodku věnce, podruhé jako tlačítko), na opěrkách sedadel, na koberečcích, v infotainmentu, a dokonce i v osvětlení pod dveřmi. Je jich FAKT HODNĚ!
Zaslouží si Tiguan tyto odznaky rychlosti? Parametry říkají rozhodné ano. Vždyť pod kapotou trůní přeplňovaný čtyřválec 2,0 TSI řady EA888, produkující výkon 320 koní a masitý točivý moment 420 Nm, který přes dvouspojkovou automatickou převodovku DSG roztáčí všechna čtyři kola (tedy technika shodná s Golfem R). Z klidu na stovku tak vystřelí Tiguan R za pouhých 4,9 sekundy a peláší až 250 km/h – to bylo ještě nedávno teritorium ostrých sportovních aut, ne splašených SUV.
Za volantem vám okamžitě dojde, že to Tiguan R bere vážně. Vklouznete do anatomické sedačky, palce vašich rukou přesně zapadnou do vybrání na věnci volantu a tlačítkem nastartujete motor, který naskočí s naštvaným odfrknutím a ustálí se na brumlavém volnoběhu. Dalším tlačítkem přepnete vůz do režimu Race, který nabrousí odezvu motoru, přiostří řízení a zatne svaly adaptivních tlumičů. Pak už stačí jen sebrat všechnu odvahu a zadupnout pedál plynu do koberečku…
Dvoulitr pod kapotou zaburácí do čtyř trubek výfuků (spolu se syntetickým bušením z reproduktorů, ale to naštěstí můžete vypnout) a silně zatáhne, všechna čtyři kola se zakousnou do asfaltu a Tiguan R vyrazí vpřed jako splašený – sotva se zvládnete držet volantu a budete rádi za automat, který motoru předhazuje jeden kvalt za druhým a on je s chutí požírá na posezení. Rovinka se zkrátí na půlku a další zatáčka se začne nepříjemně přibližovat, v tu chvíli oceníte výkonné brzdy, které vám zaříznou pásy do těla a efektivně auto zpomalí. Pak odhalíte největší trik Tiguanu R.
Hodíte s ním do zatáčky, jako by šlo o auto o číslo menší, kola jsou přitom stále srdnatě zakousnutá do asfaltu, takže můžete beze strachu jít z brzy do plynu – a Tiguan R prostě nepovolí. Přímo cítíte, jak se všechny čtyři pneumatiky svými pryžovými nehty drží stopy a snaží se přenést maximum točivého momentu na silnici. Všemocná a precizně naladěná čtyřkolka vás vystřelí na výjezdu na další rovinku a vy jen budete kroutit hlavou, jak dokáže takhle efektivně fungovat.
Pak to zopakujete v dalším vinglu v ještě vyšší rychlosti a půjdete ještě dřív do plynu, ale auto ani tak nepovolí. Pak znovu a znovu… a nakonec to budete vy, kdo dřív vysrabí a přestane pokoušet štěstěnu a vysoké hranice přilnavosti na běžné silnici – Tiguan R se totiž pořád tváří, že to hravě zvládá. Motor se neunaví a stále má spoustu síly, se kterou vám drtí vnitřnosti při tvrdé akceleraci, brzdy vám udělají tolik otlačenin od pásů, kolik jich jen snesete, podvozek hbitě proklouzne jakkoliv rychlou nebo utaženou zatáčkou. Tiguan R to má prostě na háku!
Možná až moc. Jeho profesorský přístup je obdivuhodný a jeho rychlost je ohromující, jenže vám nedokáže pořádně roztáhnout koutky úst do tvaru rohlíku – na to není dost hravý a rozšafný. Přesto je Tiguan R vynikající v tom, co dělá. V týdnu funguje jako běžné rodinné SUV: Pohodové a pohodlné (ta 21“ kola jsou ale přeci jen trochu moc, klidně zůstaňte u těch standardních o palec menších), prostorné a praktické (stále má variabilní zadní sedačky a velký kufr). O víkendu se pak změní na trhače asfaltu a samozvaného okreskového bojovníka. Líbí se nám! Akorát jsme se víc bavili za volantem podstatně lacinějšího Golfu R.
Ty koutky úst vám definitivně spadnou dolů ve chvíli, kdy se podíváte do ceníku – Tiguan R začíná na částce 1 615 900 Kč, naše plně vybavené auto atakovalo hranici 1,9 milionu, za což máte pěkný Touareg. O nějakých 380 tisíc levnější Golf R najednou dává ještě větší smysl (a můžete ho mít i v praktičtějším kombíku).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 235 kW (320 k) při 5 350 ot./min. |
Točivý moment | 420 Nm při 2 100 - 5 350 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 746 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Kola a pneumatiky | 255/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 514/1 859/1 638 mm |
Rozvor | 2 678 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 615 l |