Článek
Dvě středně velká SUV koncernu Volkswagen, obě s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 190 koní, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, pohonem všech kol a přiostřeným sportovním paketem. Takto na papíře se zdají být téměř stejná, dělí je však dosti zásadní údaj - 8 let! Ano, Audi Q5 se začalo vyrábět v roce 2008, zatímco druhá generace Tiguanu je žhavou novinkou letošního roku.
V průběhu let začala cena Audi klesat a nyní je již na dostřel Tiguanu, přičemž zcela jistě dostanete u prodejce větší slevu, než když půjdete k Volkswagenu, kde jejich novinku prodávají jako housky na krámě. Za Q5 ve specifikaci, kterou zde máme, tedy 2.0 TDI 190 k S Tronic Quattro, dáte dle ceníku 1.191.900 Kč, zatímco Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion stojí v prostřední výbavě Comfortline od 939.900 Kč. My zde však máme téměř plně vybavené kusy, takže Audi je ceníkově za 1.639.000 Kč, zatímco Tiguan za 1.276.000 Kč. I pokud vezmeme v úvahu pravděpodobně výrazně větší slevu u Audi, stále nebude rozdíl zcela zanedbatelný, vyplatí se tedy připlatit si za postarší prémii ve srovnání s novým mainstreamem?
V prvé řadě je třeba říci, že ačkoliv se technika vozů zdá být stejná, tak rozhodně úplně není. První nápovědou je již jen skutečnost, že u Audi je dvoulitr se 400 N.m uložen podélně, zatímco u Tiguanu je to napříč. To znamená, že motory i přes shodné parametry nebudou zcela totožné, stejně jako sedmistupňové dvouspojkové převodovky. A pak zde máme pohon všech kol - u Audi stálý pomocí mezinápravového diferenciálu Torsen, zatímco Tiguan se spoléhá na spojku Haldex páté generace. Z toho plyne rovněž vyšší hmotnost Audi, a to o téměř 200 kg. Pokud si to tedy shrneme, tak Audi sází na poctivější techniku, zatímco Tiguan na platformě MQB se pyšní modernější lehčí konstrukcí.
Podobně je to i s vnějším vzhledem - Audi s paketem S line vyzařuje masivnost a i po letech se stále jedná o pohledný vůz. Tiguan dostal paket R line a v mých očích vypadá ještě lépe - výrazněji, agresivněji, s hezčími detaily. Jenže necítíte z něj onu poctivou konstrukci. Audi je jako vyhazovač z baru, zatímco Tiguan moderní vystajlovaný frajírek, který rád ukazuje své svaly.
V interiéru se projeví věk Audi nejvíce, nemusí to však znamenat debakl. Ve své době to byl špičkový a stylový vnitřek vozu. Dnes je sice malý displej se zastaralou grafikou již za zenitem a pokud jste technologičtí geekové, budou vám zde chybět nejmodernější prvky výbavy, ale z hlediska použitých materiálů a kvality zpracování poráží Q5 Tiguan značným rozdílem. Všude totiž najdete kvalitní měkčené plasty, každá věc, které se dotýkáte, má hezkou strukturu a čudlíky vypilovaný chod. Navíc vše působí, že bude podobně fungovat i za stovky tisíc kilometrů. Tiguan je uvnitř na první pohled výrazně modernější - ostatně má velký displej místo klasických přístrojů a více výbavy. Jenže interiér působí chatrněji, je hůře zpracovaný a z horších materiálů. Zde se naplno projeví rozdíl mezi mainstreamem a prémií, a také 200 kg, o které je Tiguan lehčí.
Další dojmy? Interiér Audi je výrazně lépe odhlučněný, Tiguan však zase vítězí v prostornosti a pohodlnějším posazu na zadních sedadlech, kde je to v Audi trochu utrpení kvůli "kostelní" lavici.
Jak lze vidět, každé auto má své pro a proti. O vítězi se tedy rozhodne zejména na silnici. Usedám nejprve do Audi. Zde potěší hlavně ticho. Podvozek filtruje nerovnosti bez výraznějšího hluku od kol, byť samotné odpružení je pro Q5 již tradičně trochu prkenné. Motor člověk slyší pouze z povzdálí a má jemný chod prostý vibrací. Jízda tak působí na úrovni a právě z celkové kultivovanosti je jasně vidět, za co si připlácíte.
Motor 2.0 TDI se 190 koňmi jsem zkoušel již několikrát a vždy mi vadila neochota sbírat se z nízkých otáček. U Audi se však snažili tenhle neduh potlačit co nejvíce a nutno říci, že se jim to poměrně povedlo. Není to ideální, ale není to tak hrozné jako třeba v Superbu, anebo i Tiguanu. Škoda, že sedmistupňová dvouspojková převodovka nereaguje trochu hbitěji a inteligentněji, občas jí to dost trvá, zejména při rozjezdu. Osobně jsem však vždy byl přesvědčen o tom, že do Q5 to již chce třílitrový diesel. Spotřeba je v podstatě stejná, okolo devíti litrů, avšak dynamika se s dvoulitrem nedá srovnávat, je na úplně jiné úrovni.
Když v Audi přijde na zatáčky, nebudete příliš potěšeni. V tomto ohledu se třída SUV vyvíjí obrovským tempem a zatímco v roce 2008 šlo o jedno z nejovladatelnějších aut třídy, dnes působí těžkopádně a neochotně.
To jízda ve Volkswagenu se odehrává výrazně jinak. Motor má hrubší chod a jeho klapavý zvuk proniká více do kabiny. V nízkých otáčkách působí jednotka méně ochotně, v těch vyšších ale jede lépe než Audi, jak již naznačuje několikrát omílaný hmotnostní rozdíl. Převodovka poslouchá více na slovo a má hbitější reakce.
Nejrozporuplnější část Volkswagenu je podvozek. S paketem R line a na velkých kolech auto sice nefiltruje nerovnosti hůře, než Audi, ale vydává u toho hluk nehodný více než milionové cenovky. Bouchání od kol a zejména zadní nápravy vás bude vážně otravovat. Na druhou stranu je nutno říci, že Tiguanů jsem řídil již několik a tento kus byl první, u kterého mě podobné věci obtěžovaly. Ve srovnání s Audi pak Volkswagen mnohem ochotněji zatáčí, působí hbitě, obratně a dá se s ním jezdit v obloucích rychleji.
Ve výsledku zde tedy máme překvapivě tuhý koncernový boj. Audi je i přes osm křížků na krku kvalitněji postavený stroj, který potěší kultivovaností a luxusnějším pocitem uvnitř. Volkswagen však boduje modernějšími prvky výbavy, prostorností, obratnějším chováním na silnici, lepším sladěním motoru s převodovkou a v neposlední řadě i nižší cenou. Působí sice laciněji, ať už v interiéru či horším odhlučněním a bubnováním od náprav, ale on taky lacinější je. Osobně bych tedy ve výsledku dal přednost Tiguanu, protože se mi líbí jeho obratnost, záživnější jízda i vnější vzhled, naprosto však chápu člověka, který si raději připlatí za hodnotněji působící Audi.
Motor | přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec DOHC |
Objem | 1968 ccm |
Výkon | 140 kW (190 k)/3500-4000 ot. |
Točivý moment | 400 N.m/1900-3300 ot. |
Převodovka | sedmistupňová automatická DSG |
Maximální rychlost | 212 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,5/5,2/5,7 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1723/472-612 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4486 x 1839 x 1673 mm |
Rozvor | 2677 mm |
Objem nádrže | 60 l |
Objem zavazadelníku | 615 l |
Základní cena | 939 900 Kč |
Motor | přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec DOHC |
Objem | 1968 ccm |
Výkon | 140 kW (190 k)/3800 ot. |
Točivý moment | 400 N.m/1750-3000 ot. |
Převodovka | sedmistupňová automatická S tronic |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,4 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,5/5,3/5,7 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1935/505 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4629 x 1898 x 1655 mm |
Rozvor | 2807 mm |
Objem nádrže | 75 l |
Objem zavazadelníku | 540 l |
Základní cena | 1 191 900 Kč |
Audi Q5 druhé generace
Audi Q5 druhé generace má přijít příští rok a bude sdílet techniku s modelem A4. Očekávejte čtyř a šestiválcové motory spalující jak naftu, tak benzin, stejně jako plug-in hybrid a dost možná i čistě elektrickou variantu. Převodovky budou sedmi a osmistupňové automatické, u základních motorů s pohonem předních kol se může objevit šestistupňový manuál.