Článek
Volkswagen na tuhle party dorazil pozdě. Zoufale pozdě. Uspořádal ji totiž Nissan Juke již v roce 2010 a mezitím řada automobilek, která se velmi ochotně připojila, stihla představit dokonce již druhou generaci svých produktů (Juke, Captur, 2008, Mokka,…). Nyní se konečně připojil i koncernový gigant, jenže koláč prodejů už je rozkrájený a okousaný ze všech stran. Čím by vás tedy T-Cross mohl zlákat?
V první řadě designem, protože ten v tomhle segmentu prodává nejvíc. Všechna konkurenční auta jsou roztomilá, funky, vysoce individualizovatelná… ale T-Cross nám ve srovnání s nimi přijde takový opatrný. Ve výrazné pastelové barvě (jako je třeba tahle tyrkysová metalíza Makena za 15 tisíc korun) oko potěší (zvlášť s příplatkovým R Line paketem), ale celkově je až zoufale předvídatelný. To i u většího T-Roca (tahle dvě auta se vám budou hodně plést, tím si buďte jistí) se designéři odvázali víc.
Rozumný přístup je ještě patrnější v kabině, která je prostě bez nápadu – nudná kombinace šedé a černé na plastech tvrdých a ještě tvrdších (aspoň že loketní opěrka ve dveřích a uprostřed je čalouněná), k tomu spousta nápadných úsporných opatření (žádná stropní madla, žádné make-up zrcátko, žádná loketní opěrka vzadu…).
Jedinou snahou o oživení je decentně vzorovaný dekor na palubní desce (tedy pokud neseberete odvahu a neobjednáte si k oranžové metalíze také oranžový interiérový paket Energetic, který však křičí „Jsem stylovka!“ možná až moc nahlas). Nuda!
Jenže ty nudné věci umí T-Cross prakticky bezchybně – pozice za volantem je povedená (až na plynový pedál vyosený mírně do středu auta), výhled je skvělý, ergonomie příkladná, prostoru je dost na zadních sedadlech (i pro dospělého) i v kufru. Ten má objem solidních 455 litrů (se subwooferem příplatkového audia Beats pouze 375 litrů), ještě o trochu ho můžete nafouknout díky posuvné (o 140 mm) a sklopné zadní lavici.
Další silnou stránkou T-Crosse jsou dostupné technologie z koncernového skladu s díly – digitální přístrojový panel s možností zobrazení navigačních dat, dotykový infotainment s displejem až 8“ (dvojice ovládacích koleček se rozhodně hodí) s širokou mobilní (Apple CarPlay, Android Auto a navíc bezdrátové nabíjení) a online konektivitou (včetně vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci), bezklíčový přístup i startování, 300wattové audio Beats… to vše je pro malý T-Cross k dispozici (ačkoliv si za vše tvrdě připlatíte).
T-Cross taky umí v případě hrozící srážky sám nouzově zabrzdit, adaptivně regulovat rychlost tempomatu, vést vás v jízdním pruhu, a dokonce i sám zaparkuje, automaticky přepíná dálková světla, monitoruje mrtvé úhly a sleduje, jestli nejste za volantem příliš unavení. Jen víko kufru si budete muset otevírat sami ručně, i když technicky spřízněná Škoda Kamiq to umí elektricky…
Většina zákazníků sáhne nejspíš po verzi se zcela dostačujícím přeplňovaným tříválcem 1,0 (95 nebo 115 koní, v kombinaci se 6stupňovým manuálem nebo 7stupňovým dvouspojkovým automatem za příplatek 41 tisíc korun), ale pokud si to můžete dovolit, nejspíš vás zláká čtyřválec 1,5 TSI kombinovaný vždy s automatem (čtyřkolka se nekoná – stejně jako u žádného auta v tomto segmentu).
Ten nabídne vyšší výkon (35 koní a 50 Nm navrch) a k tomu hladší a tišší chod, jeho apetit je pak díky technologii vypínání dvou válců a vyřazování automatické převodovky na neutrál při povolení plynu docela skromný, snadno s ním budete jezdit kolem šesti litrů.
Podvozek T-Crossu je docela tvrdý (zvlášť na příplatkových 18“ kolech) – ne nesnesitelně, ale běžné hrboly a výmoly tak běžné na českých silnicích prostě odfiltrovat nedokáže. Přitom za tuhost nenabízí žádný sportovní zážitek navíc, řídí se totiž docela nanicovatě, motor neprojevuje žádné velké nadšení a v zatáčkách se T-Cross ochotně vrhá do náruče bezpečné nedotáčivosti. Běžné cestování (po kvalitnějších silnicích) ale zvládá s přehledem, a i když se nejlépe cítí ve městě a jeho blízkém okolí, nerozhodí ho ani dálkové přelety po dálnicích. Jen vám u toho neudělá mnoho radosti…
T-Cross je totiž od VW uhraný hodně na jistotu. Designéři dostali jasné notičky, aby nikoho neurazili, kabina nehýří nápady a viditelně se v ní šetřilo. Ani za volantem se žádných překvapení nedočkáte – T-Cross prostě odvádí svou práci, ale nedělá nic navíc.
Je prostorný a praktický, solidně vybavený, jezdí dobře a má pod kapotou prověřené jednotky, jenže nad rámec běžných očekávání neumí ničím výrazně zaujmout, překvapit, potěšit… prostě dobré malé auto, ale jako by ho navrhovali nudní účetní pro zákazníky z řad dalších nudných účetních. Což může být v segmentu plném odvážných, nápaditých a sympatických malých aut celkem problém…
A pak je tu prémiová cenovka – základní T-Cross stojí nemalých 467 900 Kč, ale protože má pod kapotou 95koňový 1,0 TSI kombinovaný s 5stupňovým manuálem, raději bychom si připlatili 20 tisíc za 1,0 TSI se 115 koni a 6stupňovým manuálem. Dalších 40 tisíc určitě rádi dáte za vyšší výbavu Style, protože přinese spoustu krásných prvků (8“ infotainment, nouzové brzdění, parkovací kameru, LED světla, adaptivní tempomat a další). Jestli chcete 1,5 TSI s DSG, pak se bavíme o 566 900 Kč (resp. 606 900 Kč ve vyšší výbavě) a pořád je za co připlácet, nebojte.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 330 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 215/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 108/1 760/1 559 mm |
Rozvor | 2 551 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 455 l |