Hlavní obsah

Volkswagen připomíná čtyři dekády úspěchu dodávky Caddy

Foto: Volkswagen

Volkswagen Caddy patří mezi nejúspěšnější malé užitkové automobily na evropském trhu. Automobilka se nyní rozhodla připomenout všechny předchozí generace, aby zákazníky namlsala na tu nedávno představenou novou, která dorazí brzy na trh

Článek

Volkswagen nám před dvěma měsíci dal ochutnávku na novou generaci malého užitkového automobilu Caddy a pilně se připravuje na jeho uvedení na trh. Jde už o pátou (podle jiné metodiky dokonce šestou) generaci, která má velmi dobré jméno mezi cílovou skupinou zákazníků. Než se ale naplno dostane na silnice, ohlíží se divize komerčních aut Volkswagen za celou více než čtyřicetiletou historií populárního modelu.

První generaci Volkswagen představil už v roce 1978 a jednalo se tehdy o klasický pick-up postavený na základech první generace populárního hatchbacku Golf. Není divu, že se začal vyrábět a prodávat nejprve ve Spojených státech amerických (ovšem pod tamním jménem Rabbit Pick-up, protože Rabbit bylo americké označení Golfu), kde je tento typ karoserie nejpopulárnější. Od roku 1982 pak běžela i výroba v Sarajevu a auto dostalo evropské jméno Caddy. Golfisté jej znají jako označení pro nosiče holí, což je vlastně vtipné, když se základní hatchback jmenuje Golf.

Nákladový prostor měl na délku slušných 1,83 metru a mohl být zakrytý laminátovou nástavbou. Objevily se ovšem i firmy nabízející přestavbu užitkového auta na malý obytný automobil. První Caddy se odporoučel v roce 1992 z evropského trhu, ale výroba běžela dál v Jihoafrické republice až do roku 2007. Celkem bylo za tu dobu vyrobeno 207 tisíc aut.

Foto: Volkswagen

Tvarová příbuznost prvního Caddy a prvního Golfu je neoddiskutovatelná

Nástupce v podobě druhé generace se objevil až v roce 1995 a místo Golfu použil techniku menšího Volkswagenu Polo třetí generace. A jelikož Polo sdílelo spoustu dílů se Seatem Ibiza, objevilo se dvojče druhého Caddy i pod španělskou značkou jako Seat Inca. Právě Seat vývoj užitkové verze inicioval a výroba tentokrát běžela v továrně Martorell poblíž Barcelony, kde vzniklo přes půl milionu exemplářů. Auto bylo celoplechové se zvýšenou zadní částí nákladového prostoru, který pojal skoro 3 metry krychlové nákladu. Přístup do něj byl pouze přes zadní dvoukřídlé dveře. Později se do nabídky dostala i osobní verze se zadními sedadly a prosklenou nástavbou.

Foto: Volkswagen

Druhá generace a její dvě verze. Otevřený Pickup byl přeznačenou Škodovkou a vyráběl se u nás

Poptávka po otevřeném klasickém Pickupu ale stále existovala a zákazníci se jej dožadovali. Přepracovat Caddy a Incu na takovou verzi by ovšem stálo nemalé finanční prostředky, které se Volkswagen rozhodl ušetřit. On už totiž takové auto v nabídce měl – Škodu Pickup, druhou generaci s technikou českého hatchbacku Felicie, která navázala na první Škodu Pick-up (ano, první generace s pomlčkou, druhá bez) odvozenou od Favoritu.

Volkswagen dal mezi přední světla novou masku připomínající designem tehdejší Polo, na ni dal znak VW a auto postavil na svá plechová kola a další Volkswagen Caddy byl na světě. Celé auto se ale vyrábělo v Kvasinách a masky byly jednu dobu hodně sháněné mezi majiteli Felicií, co si chtěli své auto odlišit.

Foto: Volkswagen

Třetí generace představila praktickou a prostornou karoserii

Teprve v roce 2003 se představilo první na pohled samostatné Caddy, které Volkswagen oficiálně označuje za třetí generaci. Výroba se opět stěhovala, tentokrát do polské Poznaně, kde se Caddy vyrábí dodnes. Použitá technika opět patřila většímu Golfu, ale tvarově se mu Caddy na první pohled nepodobal. Dostal aerodynamickou karoserii s krabicovitou zadní částí, ve které nákladový prostor pojal už 3,2 metru krychlových. Kromě užitkových verzí se ovšem také nabízela osobní varianta včetně sedmimístné verze.

Od roku 2007 se pak v nabídce objevuje Caddy Maxi s delším rozvorem a zadním převisem. Tři roky poté prodělalo Caddy facelift ve stylu tehdejších Volkswagenů, objevila se i čtyřkolka 4Motion a po dalších třech letech i stylovka CrossCaddy. Třetí generace vznikla v 1,6 milionu kopiích.

Současná generace je na trhu od roku 2015 a pozornému oku neujde, že jde spíš o důkladný facelift předcházejícího modelu. Ale proč ne, ten je povedený a i první Caddy vydrželo na výrobních linkách velmi dlouho, když nebylo třeba nic zásadního měnit. V nabídce zůstaly i všechny verze, jen CrossCaddy se jmenovalo nově Caddy Alltrack. Aut této generace se prodalo přes 720 tisíc.

Od února už známe podobu nového pátého Caddy na platformě MQB, které má opět o fous větší nákladový prostor (3,3 metru krychlových) a také spoustu moderních prvků výbavy a bezpečnostních vychytávek. Úspěšný příběh malé dodávky Volkswagen tak bude jistě pokračovat i dál.

Načítám