Článek
Zjednodušeně řečeno, stejně jako Škodovka nedávno vytasila svůj Enyaq, Volkswagen tasí ID.4 – elektrické SUV postavené na modulární podvozkové platformě MEB. A stejně jako u Škodovky se jedná o historicky první čistě elektrické SUV značky. A to je jen začátek, Volkswagen chce do roku 2029 uvést na trh až 75 výhradně elektricky poháněných modelů a prodat do té doby 26 milionů elektromobilů. Ambiciózní plány, že?
Nový Volkswagen ID.4 nezapře svou ID-rodinu, ze které pochází. Už na první pohled je jasně viditelná podobnost s menším sourozencem ID.3, nové SUV je však samozřejmě větší a robustnější. Co mají ale oba modely společné, je čistý a elegantní design, ladné tvary, aerodynamiku a zajímavé barevné kombinace. Stejně jako u ID.3 pak zcela chybí také maska chladiče, elektrické vozy ji totiž nepotřebují.
Novinka ponese také zcela nové interaktivní světlomety IQ.Light LED Matrix, které řidiče při odemykání vozu přátelsky pozdraví natočením svých optických modulů. Světla nabízejí funkci inteligentně řízených, trvale zapnutých dálkových světel, která osvětlují vozovku, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Zadní světla pak disponují 3D efektem a dynamickými blinkry.
Použití modulární platformy MEB, určené pouze pro elektromobily, a také krátké převisy karoserie zajišťují dostatek prostoru v interiéru vozu. Volkswagen tvrdí, že uvnitř „í-dé-čtyřky” je stejně prostoru jako v o třídu větších konvenčních SUV. Vzdušnost interiéru pak podtrhuje obrovské panoramatické střešní okno nebo absence napojení středové konzole na palubní desku. A jak volí trendy, veškeré čalounění v interiéru je z veganských materiálů.
Přístrojová deska je moderní a jednoduchá, tlačítek zde najdeme jen poskrovnu. Nejdůležitější jízdní data může řidič sledovat na malém displeji přímo před očima, většina funkcí se pak ovládá přes velký displej v centrální části palubní desky (úhlopříčka 10 nebo 12 palců). Nechybí samozřejmě ani hlasové ovládání, které by mělo zvládat i češtinu.
Jako u každého současného moderního vozu najdeme i u ID.4 celou řadu konektivních a bezpečnostně-asistenčních funkcí. Přes aplikaci v mobilu tak můžete například sledovat a ovládat nabíjení vozu nebo zapínat nezávislou klimatizaci. Z jízdních asistentů pak nechybí například Front Assist s funkcí nouzového brzdění a asistentem pro odbočování, asistent jízdních pruhů, adaptivní tempomat s funkcí Stop nebo Eco Assistent, který řidiče upozorňuje na okamžiky, v nichž by bylo smysluplné, aby uvolnil pedál plynu.
O pohon se u ID.4 stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem uložený těsně před zadní nápravou vozu. Disponuje výkonem 150 kW (204 koní), točivým momentem 310 Nm a pohání zadní kola prostřednictvím jednostupňového převodového ústrojí. Zrychlení z nuly na 100 km/h trvá 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h. V průběhu příštího roku by pak měl dorazit ještě vrcholný model s vyšším výkonem a pohonem všech kol.
Aby mělo nové SUV dostatek šťávy, zajišťuje sada akumulátorů s využitelnou kapacitou 77 kWh. Konkrétně se jedná o dvanáct akumulátorových modulů, v každém z nich je 24 článků v tenkém fóliovém pouzdru. Celková hmotnost baterií je 493 kilogramů a v reálném provozu umožňuje automobilu dle výrobce dojezd až 520 km. Rychlost nabíjení přitom dosahuje až 125 kW, což by mělo znamenat, že za 30 minut na rychlonabíječce (např. Ionity) dobijete až 320 km dojezdu. Volkswagen zaručuje, že akumulátory budou mít po osmi letech nebo 160 000 ujetých kilometrech ještě minimálně 70 procent původní kapacity.
Volkswagen ID.4 bude uveden na trh ve vybraných 10 zemích na přelomu listopadu a prosince tohoto roku. Čeští zákazníci a zbytek světa si pak budou muset počkat až do ledna 2021. Wolfsburgská automobilka slibuje u příležitosti uvedení na trh také dvě limitované edice – ID.4 1ST a ID.4 1ST Max. Jejich ceny by měly na německém trhu startovat na 49 950 eurech (1 350 000 Kč), resp. 59 950 eurech (1 600 000 Kč).