Článek
Upřímně, trend předělávat veterány na elektromobily nám nepřijde jako úplně nejlepší nápad. Tohle auto se nám ale z bůhvíjakého důvodu líbí. Volkswagen se k tomu postavil čelem a tomuhle roztomilému vozítku to zkrátka sluší i ve 21. století a s elektromotorem pod kapotou. Je to něco úplně jiného, než když se snažíte nacpat elektrický pohon do sportovního roadsteru z poloviny minulého století.
Zdá se to až neuvěřitelné, ale první Transporter od Volkswagenu spatřil světlo světa už před 70 lety. Snad právě díky tomuto výročí se rozhodla automobilka z německého Wolfsburgu připravit něco opravdu speciálního. Premiéru si tenhle e-Bulli, jak mu říkají, měl odbýt v Essenu na akci s názvem Techno Classica 2020, kvůli celosvětové koronavirové krizi k tomu ale nakonec došlo jen online.
Jedná se o verzi Volkswagen Type 1 Samba Bus z roku 1966, která měla pod kapotou původně benzinový motor o výkonu 32 kW (44 koní) a točivém momentu 102 Nm. Ten nově nahradil elektromotor o výkonu 61 kW (83 koní) a točivém momentu 212 Nm. Poháněna jsou, stejně jako u původního vozu z šedesátých let, zadní kola. Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, originální Bulli jezdil o 25 kilometrů za hodinu pomaleji. Baterie jsou uložené v podlaze vozu, mají kapacitu 45 kWh a mají nabízet až 200 kilometrů dojezdu.
V tomhle případě ovšem nejde ani tolik o technické údaje jako spíše o to, jak nový elektrický Bulli vypadá a jak si ho řada lidí zcela jistě zamiluje. Zvenčí vlastně vůbec nic nepoznáte, elektrická T1 vypadá jako precizně zrenovovaný kus z šedesátých let. Co ukrývá pod kapotou, odhalí až ve chvíli, kdy chcete auto nabít a odklopíte zadní registrační značku, pod kterou se nachází konektor pro nabíjení.
Na co je pak radost pohledět, je interiér vozu. Ten zůstal zachován stylově šedesátkový, přibylo jen několik moderních prvků, bez kterých se dnešní elektromobil neobejde. Palubní deska je minimalistická s malým retro budíkem před očima řidiče, původní zůstal i volant s velkou obručí a krásná je také dřevěná podlaha vozu.
Jediné dvě věci, které připomínají, že sedíte v moderním autě, jsou řadicí páka (tu snad konstruktéři vzali ze sériového koncernového vozu) a displej, či lépe řečeno tablet infotainmentu, který je schovaný u stropu vozu. Sledování navigace u stropu není asi nejpohodlnější a nejbezpečnější, chápeme ale snahu designérů nenarušit displejem retro vzhled palubní desky.
A kolik takových kusů celkem vznikne? To záleží na zájmu zákazníků. Přestavbu provádí společnost eClassics, která je partnerem divize užitkových vozů Volkswagenu. Stačí jim dodat původní Volkswagen T1 a oni vám ho za 64 900 eur (v přepočtu asi 1,8 milionu korun) přestaví na tuto elektrickou verzi. Firma chce do budoucna nabízet také elektro-přestavby mladších bratříčků v podobě Transporterů T2 a T3.