Článek
Řada „T” oslaví příští rok již 70. narozeniny a Volkswagen ji chce na toto výročí mít v plné formě. Představil tak omlazené modely v podobě Transporteru T6.1, Multivanu T6.1, Caravelly T6.1 a Californie T6.1. Jedná se o nejprodávanější vozy segmentu a za celou dobu, co jsou na trhu, jich bylo celosvětově prodáno na 12,5 milionu kusů.
Aktuální šestá generace je v prodeji od roku 2015 a nyní doznala na první pohled jen drobných změn. Větší změny, ke kterým ale také došlo, nejsou na první pohled patrné, jedná se totiž o technologická vylepšení. Ale hezky popořádku.
Kdo by čekal při faceliftu zavedené dodávky nějaké velké designové změny, byl by naivní. Není třeba měnit něco, co je ozkoušené a lidé jsou na to zvyklí. Navíc šestá generace „Téčka“ vypadá zkrátka dobře. V rámci omlazení tak došlo jen ke kosmetickým změnám. U předních světel nově již nenajdeme žárovky H4, už v základu disponují dodávky žárovkami H7, v případě vyšších výbavových stupňů LED světly. Drobnou proměnou prošly i zadní světlomety, které jsou v nejvyšší výbavě také LEDkové. Nové jsou i ráfky kol, označení modelu na boku vozu nebo barvy. U oblíbených dvoubarevných variant jsou dokonce všechny barevné kombinace nové.
O mnoho víc se toho ale změnilo uvnitř, interiér je prakticky zcela nový. Nový je volant, bezdrátové nabíjení telefonu, vylepšená konektivita i tzv. virtuální kokpit před očima řidiče. Přibyly také nové odkládací prostory.
Další novinku najdeme na poli řízení. Dosavadní hydraulický posilovač řízení nahradil posilovač elektromechanický. Ten má hned dvě velké výhody – zaprvé pracuje jen v případě potřeby, čímž snižuje spotřebu, a zadruhé mu možnost automatického ovládání otevírá přístup k řadě asistenčních systémů. A to je další prvek výbavy, který prošel velkým vylepšením. V modelech řady „T” nově najdeme pěknou řádku asistentů, kromě těch běžných, jako je asistent jízdních pruhů, adaptivní tempomat, nouzové brzdění nebo rozpoznávání dopravních značek, nechybí například asistent pro kompenzaci bočního větru, asistent couvání s přívěsem nebo aktivní ochrana boků.
Výhodou pro zákazníky pak je, že se oproti dosavadní generaci rozšířila základní výbava. V případě Transporteru nebo Caravelly tak v základu najdete například klimatizaci, rádio s bluetooth, vnitřní LED osvětlení nebo právě i zmiňovaný asistent pro kompenzaci bočního větru.
Pod kapotou modelů řady T6.1 najdeme výhradně turbodieselové dvoulitry, ten nejslabší nabízí 66 kW výkonu (90 koní) a 220 Nm točivého momentu, naopak nejsilnější motor v nabídce disponuje hned dvěma turbodmychadly a nabízí 146 kW (199 koní) a 450 Nm točivého momentu. K dispozici budou jak manuální, tak automatické převodovky DSG, na výběr bude i mezi pohonem předních kol a čtyřkolkou. Nejslabší motorizace bude ale k dispozici výhradně s manuálem a pohonem předních kol, nejsilnější biturbo naopak pořídíte jen v automatu. O elektrických variantách modelů téčkové řady automobilka Volkswagen zatím jedná se společností ABT, bližší podrobnosti nejsou v současnosti oficiálně známy. A o moc víc nechtějí zástupci automobilky prozradit ani o případné plug-in hybridní variantě; dle jejich slov se jí ale v nejbližších dvou letech určitě nedočkáme.
My jsme se v Praze a jejím blízkém okolí krátce svezli s novým Multivanem a žádné velké překvapení se, světe div se, nekonalo. Jízdní vlastnosti zůstaly zachovány z předešlé generace, auto je prostorné, pohodlné a slušně odhlučněné, i když na úroveň véčkového Mercedesu v tomto ohledu stále nedosahuje. Nově vás navíc bude hýčkat všemi těmi chytrými vychytávkami, o kterých jsme psali výše. Co víc v tomto segmentu chtít? Snad už jen tu vlastní rockovou kapelu, s níž budete moct brázdit každý víkend republiku křížem krážem…
Jak už tomu tak bývá, s faceliftem obvykle přichází i drobná korekce cen, samozřejmě směrem nahoru. Nový Transporter T6.1 tak pořídíte od 804 756 Kč, Caravellu od 854 151 Kč, Multivan T6.1 od 871 032 Kč a obytnou Californii T6.1 od 1 900 543 Kč (všechny ceny jsou včetně DPH).