Hlavní obsah

Volkswagen Polo překonává Ibizu. Už je velký skoro jako Golf

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen představil novou, už šestou generaci modelu Polo, kterého se na celém světě prodalo přes 16 milionů. I přesto, že se design tváří jako facelift, technicky jde o velkou revoluci. A nové Polo se povedlo.

Článek

Na fotkách nové Polo opravdu vypadá, že se jen lehce odchýlilo od předchozí páté generace, ale setkání na živo je jedním velkým překvapením. Proporce jsou úplně jiné, Polo je nižší a podstatně širší. V reálu tedy vypadá úplně jinak a navíc bych jej přestal nazývat malým autem, protože v některých rozměrech překonává dokonce Golf IV. Když se podíváme na čísla, tak na délku je o 8,1 cm delší než předchozí pátá generace, rozvor je delší o 9,2 cm, výška o 2 mm menší a na šířku se zvětšilo o 7 cm. Nárůst rozvoru a délky přinesl také větší prostornost a zvětšení objemu zavazadlového prostoru. Do nového Pola teď naložíte 351 litrů nákladu (předtím 280). Na první pohled tedy samá pozitiva.

Foto: Archiv Garáž.cz

Design exteriéru samozřejmě odpovídá konzervativnímu přístupu automobilky Volkswagen. Takže jiné jsou přední světlomety, byť tvar je víceméně podobný, do nich se dostal LED diodový pásek denních světel navazujících na jedinou chromovanou lamelu masky chladiče. Nad nimi je lišta prodlužující kapotu. Podobná té, kterou jsme poprvé mohli vidět na vlajkové lodi Arteon. Není však součástí kapoty, ale právě masky chladiče.

Polo dostalo také výraznější prolisy kapoty, ostřejší tvarování předního nárazníku a celým bokem prochází prolis vystupující z auta, který navazuje na zadní světlomety. Se zadní částí si mohli designéři pohrát více. Světlomety v tomto případě hodně připomínají sesterský Seat Ibiza, který je postaven na stejné platformě MQB A0. Ve spodní části nárazníku je černý plast s imitací koncovek, ale to nám nijak nevadí. Celkově se design povedl. Nemá zbytečné kudrlinky, neprovokuje, ale je líbivý a zároveň decentní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Uvnitř už to je větší revoluce. Zválště, co se týká přístrojové desky. Naše testované provedení mělo dva velké displeje. Ten v přístrojovém štítu se jmenuje Active Info Display a druhý na středovém panelu. Za obě si Volkswagen zaslouží velikou pochvalu a po době hledání ideálního dotykového digitálu Volkswagen našel správnou cestu. Prostřední obrazovka má dobrou grafiku, extrémně rychlou odezvu a hlavně dva otočné ovladače na hlasitost a zoomování nebo scrolování. Přesně to, co nám chybí u nejnovější Golfu, který je prost všech tlačítek. Naopak display v přístrojové štítu se shoduje s novou Škodou Karoq, je přehledný, graficky povedený a všechny oblasti mají tři druhy zobrazení. Vždy ale máte k dispozici důležité informace. Navíc si můžete vybírat, jestli budete mít navigaci na středovém displeji a ve štítu velké ukazatelé směru nebo si mapu přesunete do přístrojového štítu. V tom případě vám zmizí ze středového displeje. Chytré, jednoduché a funkční.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nové Polo nabízí také dostatečné množství odkládacího prostoru. Před řadící pákou je jedna odkládací přihrádka, za ní držák na karty, pak dva držáky nápojů a další odkládací prostor. Do dveří se vejde velká flaška na nápoje. Zajímavé vykrojení má středový tunel v oblasti kolen. U spolujezdce je vyvýšený, aby se jeho koleno nedostalo k řadící páce, u řidiče naopak vykrojený, abyste měli na svá kolena dostatek prostoru. Posaz je příjemný, prostor na zadních sedačkách dobrý, protože sedáky mají ideální sklon.

Z pohledu techniky bude nabídka motorů a převodovek opravdu rozmanitá. Na výběr bude celkem devět pohonných jednotek. Základ budou tvořit nepřeplňované atmosférické benzínové tříválce o objemu 1,0 litru s výkonem 65 a 75 koní. Nad nimi budou stát dva přeplňované tříválce 1,0 TSI s výkony 95 a 115 koní. Uprostřed bude nový motor 1,5 TSI EVO s výkonem 150 koní a na vrcholu bude stát sportovní varianta GTI s výkonem 200 koní. Volkswagen také poprvé u nového vozu představuje motor na CNG. Litrový tříválec 1,0 TGI bude disponovat výkonem 90 koní. Polo nabídne i dvě vznětové jednotky o objemu 1,6 litru s výkonem 80 a 90 koní. Všechny motory bude možné kombinovat s pěti a šestistupňovou manuální převodovkou nebo 7stupňovou DSG. Pouze model Polo GTI bude vybaven 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na první jízdní dojmy jsme si vybrali nejsilnější tříválec 1,0 TSI 115 koní s manuální šestistupňovou převodovkou a vyšší výbavou Highline. První věc, která mě za jízdy trkla do uší byla kultivovanost a špičkové odhlučnění interiéru, jak od motoru, tak také od podvozku. Pokud jedete ustálenou rychlostí a nevytáčíte motor přes 3500 otáček, jeho charakteristický tříválcový zvuk vůbec neslyšíte. A to platí také od podvozku. V tomto případě se Polo chová jako vůz o třídu větší. Podvozek je celkově velmi dobrý, i když musím brát v potaz, že jsme měli verzi s adaptivním podvozkem, který upravoval charakteristiku tlumičů podle jízdního režimu. Polo bylo spíše měkčí, lehce se houpající a dobře filtrující nerovnosti. V režimu Sport jen lehce ztuhnul volant a přitvrdil se podvozek. Tady už pak bylo od zadní nápravy poznat, když se přejely příčné nerovnosti. Za mě však z pohledu podvozku velký palec nahoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

K motoru bych řekl obligátní, je to prostě tříválec. Pocitově to nejede špatně, i když po každém přeřazení si musíte počkat, než se zase nadechne. Pro dynamičtější jízdu potřebuje více otáček, nejlépe se mu pracuje od 2 500 otáček. Pak se pěkně rozutíká a na dálnici nemá problém ani s rychlostmi přes 130 km/h. Spotřebu jsme na zahraniční prezentaci nestihli vyzkoušet, ale dle mého názoru se bude pohybovat mezi 6 a 7 litry na 100 km. Převodovka a řízení odpovídá kvalitám Volkswagenu a tady jsem žádné problémy nezaznamenal. Jízdně si myslím, že bude nové Polo oproti konkurenci vyčnívat, tohle se vážně povedlo.

Foto: Archiv Garáž.cz

No a musím to zakončit výbavou, která bude stejně široká jako nabídka barev, motorů a dalších částí. Základní nabídka bude obsahovat verze Trendline, Comfortline, Highline nebo Beats. K tomu budete moci přidávat pakety R-Line, Decor, Style, Sport nebo Black a pak také již zmiňované GTI. Nové Polo přichází s velkým množstvím bezpečnostních i komfortních asistentů, které se z větších aut pomalu přesouvají do těch menších. Pro mě je nejdůležitější informace o ceně. Základní model Pola by se měl s cenou dostat pod 300 000 Kč a sportovní verze Polo GTI by se v Čechách měla udržet pod 500 000 Kč. A tím se celý kruh uzavírá.

Malý držák

Polo je stejným držákem nabídky Volkswagenu, jako model Golf. Poprvé se na trhu objevilo v roce 1975 a za tu dobu se jej vyrobilo přes 16 milionu kusů. Na začátku to byl pouze třídveřový hatchback. V roce 77 přišlo na trh dvoudveřové kupé, v roce 85 sedan, teprve až v roce 94 pětidveřový hatchback a o tři roky později jej ještě doplnila praktičtější varianta kombi. Téměř od začátku nechybí v nabídce Pola sportovní verze GT, G40 nebo GTI.

Načítám