Článek
Pamatujete si tu masivní kampaň o tom, proč má Fabia RS čtrnáctistovku twincharger a automat DSG a jak se do ní nic jiného nevejde? No jistě, lhali nám a důkazem je nové Polo GTI s motorem 1.8 TSI a šestistupňovým manuálem. Nemyslete si ovšem, že hlavním důvodem změny je potěcha řidičů, ale tahle nová kombinace plní limity Euro 6. Tomu dopomohla třeba i nákladná úprava hlavy válců a chlazení výfukových svodů, což snížilo kromě emisí i spotřebu.
Ostrou variantu Pola berou fanoušci většinou jako doplněk Golfu GTI. To je ale trochu škoda, přestože už Polo dorostlo rozměrům čtvrté generace Golfu, pořád má ve verzi GTI blíže k prvnímu Golfu GTI, než současný větší brácha. Je lehčí, obraznější a tak by nemělo být neprávem přehlížené. I když, námi testované Polo opravdu přehlížené nebylo, protože se dovozce rozhodl polepit jej ve stylu WRC. Tedy otázkou zůstává, proč to jsou polepy z WRC z let 2013 a 2014 a ne třeba současné provedení, ale stejně si připadáte trochu jak Jari-Matti Latvala na nějaké předváděčce. Jen kdyby to ještě byl třídvéřák. I s nadbytečným párem dveří ale budil pozornost a já tvrdím, že oprávněnou. Třeba už proto, že GTI je mimořádně technicky vyspělé. Kromě motoru s výkonem 190 koní a točivým momentem 320 Nm (tedy pokud si nepřiplatíte 40 tisíc za DSG, pak vám klesne na 250 Nm) se za příplatek 5700 korun dočkáte i adaptivního odpružení s podvozkem Sport select a paketu Sport performance kit.
Nepředstavujte si ale Polo GTI jako dravce, který cupuje soupeře na cucky. Volkswagen takové auto prostě vyrábět nebude a je to vlastně dobře, nehodilo by se k němu. Když si kupuju Volkswagen, chci precizní, jednoduché ale vytříbené auto bez designových výkřiků a ergonomických přešlapů. A právě takové je i Polo GTI, ač má vyšší výkon a lepší jízdní projev. Stále ovšem dbá na vysokou míru komfortu, která je typická pro běžné modely. A nic na tom nemění ani sedmnáctipalcová kola nebo snížení obou náprav (přední o 10 a zadní o 15 mm). Stabilizátor byl zesílen, aby vyšší výkon nepříznivě neovlivnil ovladatelnost. Za tu se zaručí i diferenciál XDS Plus, který umí nahradit funkci samosvorného diferenciálu i na suchu. Jeho akumulátor je umístěn pod zavazadlovým prostorem, což vede k jeho zmenšení.
Přesto by to nemělo vyznít, že Polo GTI nevzbuzuje emoce. Pomoci si můžeme tlačítkem sport, se kterým se změní odezva pedálu plynu, účinnost posilovače, charakteristika tlumičů a bohužel reproduktor, který generuje sportovní zvuk. Ano, bez té poslední věci bych se obešel, i když reproduktor zní výrazně lépe, než vibrátor v Octavii RS. Tužší podvozek více kopíruje povrch silnice a potlačuje náklony auta v zatáčkách a posilovač klade větší odpor v řízení. Možná na někoho zvyklého na komfort běžných verzí může být odpor až příliš velký. Zájemci o ještě purističtější zážitek mohou tlačítkem stabilizace vypnout ASR a tak zapnout režim ESC Sport. Jde pouze o vypnutí protiprokluzové složky ASR, auto vás i nadále trochu chrání, ale jen v nezbytné míře. Do zatáček už si v tomhle nastavení ubráním plynu a zhoupnutím zadní části pomoct můžete.
Ještě jednou bych se rád vrátil k motoru. Tabulkové číslo výkonu je sice hezký údaj, ale měl bych vám lépe popsat jeho projev. To totiž za zmínku stojí. Díky systému VVL (Variable Valve Lift) s rozdílným zdvihem ventilů dle vačkového profilu z motorů Audi se výrazně zrychlila odezva turbodmychadla. Není tedy potřeba hlídat zařazený rychlostní stupeň nebo otáčky, motor táhne ve většině spektra dobře. A pokud nezapnete režim Sport, tak i docela tiše. Jen se spotřebou moc nekoketujte. Pokud vám jde o úspornou jízdu, nemáte za volantem co dělat. Ano, třeba se dostanete i na 7 litrů ale pak je zbytečné mít GTI. Já s ním měl dlouhodoý průměr 9,8 l/100 km, ale při ostřejší jízdě se pohybujete někde okolo 12 litrů. Při takové jízdě ovšem doporučuji podívat se do palubního systému na teplotu oleje a rozjet se na plno až po jeho ohřátí. Když už tu ten ukazatel jednou je, je fajn netrápit schopné auto zbytečně.
Nové Polo GTI bych tedy hodnotil kladně. Ale je nutné jej hodnotit správnou optikou. Má jích o nejrychlejší verzi malého městského hatchbacku se sofistikovanou konstrukcí a velkou mírou jízdního komfortu, který má navíc nabídnout i trochu stylu a pěknou výbavu. Všechno tohle jsem u Pola GTI našel. Navíc najít dnes takhle malé auto s přeplňovanou osmnáctistovkou je pomalu zázrak. K tomu povedený manuál, to už je dobrá kombinace. A všechny ty drobné GTI doplňky jako jsou červené linky a károvaná látka, to už jen ta pověstná třešnička na dortu.
Technické údaje: Volkswagen Polo GTI 1.8 TSI
Motor | zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 1798 ccm |
Výkon | 141 kW/5400 |
Toč. moment | 320 N.m/1450 - 4200 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Max. rychlost | 236 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,7 s |
Spotřeba paliva (kombinace) | 6 l/100 km |
Celková hmotnost | 1272 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 3972 x 1682 x 1453 mm |
Rozvor | 2 470 mm |
Objem nádrže | 45 l |
Objem zavazadelníku | 204 l |
Základní cena | 460 900 Kč |
Historie
Prvn sportovn verze Pola se objevila už u druh generace. Tehdy šlo o verzi G40. Teprve od t třet z roku 1995 je tu plnohodnotn GTI. Ta pt se nesla v duchu čtrnctistovky TSI s převodovkou DSG, teprve teď, po faceliftu, přišel ke slovu motor 1,8 TSI a manul. Pro Fabii RS už ovšem tahle změna přišla pozdě.