Článek
Mé automobilové chutě a doporučení se s časem povážlivě mění. Bývávaly doby, kdy bych přísahal jen na japonské automobilky. Pak jsem měl „bavorské“ období a mou odpovědí na rodinné kombi bylo bez rozmýšlení staré pětkové BMW typu E39. A až nyní si víc a víc připouštím, že běžný motorista potřebuje ve výsledku něco jiného. Volkswagen Passat zapadá přesně do skládanky typu rodinného či firemního auta, které se do našeho evropského prostoru hodí.
Vznětový motor je úsporný, vnitřní prostor vyhoví i vyšším postavám, kvalita zpracování je dobrá. Tvůrci Passatu navíc vždy dokázali vozu vnuknout jednoznačnou image trvanlivého výrobku, takže působil vždy na oko kvalitněji a precizněji než ve skutečnosti. Také se vždy velmi dobře prodával.
Passat B8 za cenu Octavie III
Na českém trhu panuje velmi zajímavá situace. Passat totiž není mezi pětiletými ojetinami tak drahý, jak byste možná i čekali. Příkladem testovaného auta je Passat Variant ročníku 2015 s obecně nepopulární dieselovou motorizací 1.6 TDI s common rail vstřikováním, ještě bez systému Adblue. Má výkon 88 kilowattů a v reálném provozu funguje i ve velkém Passatu lépe, než bych býval čekal. Je úsporný, velmi tichý a dynamika pro běžnou jízdu v zásadě bohatě stačí. Kdo touží po razantnějším zátahu využitelném pro bezpečné předjíždění, pochopitelně spíše připlatí za dvoulitr. Tuto motorizaci pro vás již loni rozebral kolega Dalibor.
Dnes se tedy budu věnovat Passatu s nejmenším vznětovým motorem. Vznětová jedna šestka se nabízí napříč spektrem koncernových vozů v několika výkonových variantách a ve spojení s manuální, nebo samočinnou dvouspojkovou převodovkou.
Konkrétní vůz z nabídky AAA Auto stál v době prodeje rovných 270 000 korun a zařadil se zhruba doprostřed cenových nabídek Passatů Variant B8 s motorem 1.6 TDI a ročníku 2015 na českém trhu. Takových aut bylo na serveru Sauto rovných 57 kousků, zatímco „trojkovou“ Octavii Combi 1.6 TDI jste mohli vybírat rovnou z 201 exemplářů. Octavia je menší, typicky hůře vybavená než srovnatelný Passat a motor 1.6 TDI CR má v aplikaci pro Škodu nejen nižší maximální výkon, ale také jen pětistupňovou převodovku. Šestistupňovou naleznete pouze ve verzi 4x4 a ta je na trhu s touto motorizací poměrně vzácná.
Když bych porovnal nabídky Octavií ze stejného roku výroby 2015, zjistím, že kombíky v chudé výbavě Ambition s pětistupňovou manuální převodovkou seženu už od nějakých 190 000 korun. Střední cena za solidnější kusy je spíše někde u hranice 220 tisíc korun. Lépe vybavené varianty vyjdou bez obtíží na 240 tisíc i víc.
Konkrétní Passat je najednou jen marginálně dražší než bestseller českého trhu ojetin, přičemž v nákupní ceně nového vozu se Passat i Octavia lišily poměrně výrazně. Vždyť také každé z nich patří do jiné automobilové třídy. Passat s nejslabší dieselovou motorizací se tedy v tuto chvíli zdá být poměrně zajímavým tipem na výhodný obchod.
Pochopitelně, že mezi kombíky střední třídy můžete kromě něj za podobné ceny zvážit i ještě prostornější Škodu Superb Combi. Jenže právě v roce 2015 najdeme generační předěl mezi modely. Za cenu kolem 260-270 tisíc spíše potkáme ještě vycházející „dvojkovou“ generaci, která je technicky spíše srovnatelná se starším Passatem B7, který končil o rok dříve, tedy v roce 2014. A za nový „trojkový“ Superb si oproti Passatu B8 dokonce pár desítek tisíc připlatíte.
Celou situaci můžete elegantně řešit i „odchodem“ od koncernové nabídky a zde je poměrně slušný výběr alternativ. Osobně bych sázel na Ford Mondeo 1.5 TDCi anebo Opel Insignia 1.6 CDTi, které naleznete za velmi podobné ceny našeho testovaného Passatu. Nabídka je však poměrně malá.
Není 1.6 TDI na Passat příliš slabý?
Na sílu motoru 1.6 TDI se ptá na diskuzních fórech mnoho tazatelů. Sám mam rád rychlá a dynamicky velkorysá auta, ale k tomuto Passatu jsem byl vyloženě shovívavý. Motor je zejména tichý a kultivovaný. S šestistupňovou převodovkou se dobře řadí a poslední dvě rychlosti jsou ideálně zpřevodované pro jízdu po dálnici. Do čtyřky je převodovka naopak příjemně krátká, zkrátka k charakteru a skromnějšího maxima točivého momentu 250 newtonmetrů se hodí.
V našem českém prostředí působí motor tak nějak akorát. Při předjíždění je potřeba opravdu neotálet s podřazením a to samé i při jízdě s naloženým autem do táhlého dálničního stoupání, pokud chcete udržet obvyklou tachometrovou sto třicítku. Ne, Passat 1.6 TDI lenoch opravdu není, ale bude vyhovovat spíš klidnějšímu řidiči, který málokdy spěchá.
Zaměřeno na pohodlí
Automobil byl vybavený zejména komfortně, a i díky tomu mne nelákalo s ním jakkoli spěchat. Světle modrá metalíza spolu s nezvyklým krémovým provedením čalounění a příplatkovými sedadly ergocomfort, které vřele doporučuji, podněcovaly klid a pohodu na palubě. Na šestnáctipalcových kolech s poměrně vysokým profilovým číslem Passat vážně příjemně a pohodlně plynul krajinou.
Nájezd takřka 180 tisíc kilometrů byl na opotřebení interiéru jen velmi málo znát. Možná je celý charakter Passatu geometricky chladný, pro leckoho přímo bez nápadu, ale na mne působí až luxusním dojmem. Detail s protáhlou mřížkou výdechů klimatizace přes celou přístrojovou desku mi přijde snad takřka geniálně navržen. Na Passatu je zkrátka vidět, jaké hierarchické rozdíly existují mezi jednotlivými značkami koncernu VW.
Paradoxně se mi v Passatu navíc jezdilo lépe než ve srovnatelně staré Audi A4 Avant, kterou také důvěrně znám. Passatem generace B8 jsem poprvé cestoval právě v roce 2015, kdy byl trhu představen. Jel jsem na víkend do Rakouska a už tehdy se mi jeho zpracování a celková příjemná jízdní nátura moc líbila. A ani po pěti letech se na tomto dojmu nic nezměnilo.
Na co si dát po pěti letech provozu pozor
Vůz jsem pro mnohé z vás možná až nemístně vychválil. Je však spolehlivý? Mnozí můžete argumentovat dlouhou zárukou korejských výrobců anebo neprůstřelnou pověstí japonské Toyoty. Jízdními vlastnostmi zaměřenými na řidiče Passat také příliš neoplývá, v tomhle ohledu budete na správné adrese u Mazdy 6. Atraktivita Passatu spočívá jinde. Technika je široce rozšířená, servisní síť rozsáhlá a velmi dobrý je i výběr náhradních dílů, ať již z prvovýroby, nebo dokonce repasovaných.
Motor 1.6 TDI CR s kódovým označením EA288 se začal vyrábět v roce 2012 a ani jemu se nevyhnul skandál s emisemi. Konstrukčně nemá se starými „jednadevítkami“ nic společného. Základ tvoří ocelový blok s hliníkovou šestnáctiventilovou hlavou. Vstřikování obstarává systém common rail od Siemensu. V případě nutnosti výměny (nejčastěji jako důsledek nekvalitního paliva) můžete nyní již zvolit i repasovaný díl za cenu kolem pěti tisíc za kus. Vstřikování však obecně příliš problémové není.
Spíš se dá počítat se zaneseným a nefunkčním EGR ventilem, který se u tohoto motoru dá koupit jen jako celý systém za nezanedbatelných devět tisíc korun. Filtry pevných částic vydrží v závislosti na režimu provozu alespoň 200 tisíc kilometrů, zpravidla však víc.
Opět není nutné shánět v případě výměny velmi drahý originál, ale existují varianty v cenách již od nějakých dvanácti tisíc korun. Je to zkrátka daň za relativní složitost moderních naftových motorů a jejich emisních systémů. Automobil už zkrátka není nový a první nutné opravy se po čtyř nebo pětiletém provozu typicky ozvou. Nutno však dodat, že pětiletý Passat pořizujete za třetinu jeho původní ceny.
Když si to shrneme
Volkswagen Passat B8 je ve verzi Variant i s nejslabším motorem velmi atraktivní ojetina. Za velmi malý příplatek oproti Octavii získáte daleko víc pohodlí, podstatně lepší sedadla (zejména příplatková ergocomfort).
Nabízí se otázka, zda bych si připlácel pár desítek tisíc za trojkový Superb oproti ojetému Passatu B8. Odpověď zní rozhodně ne. Sice bych měl znít víc jako patriot domácí značky, ale když jsem zmapoval situaci na trhu a zjistil, že Passat lze koupit v dobrém stavu s atraktivnější cenovkou, volil bych tentokrát logo německé značky na kapotě.
Ani s nejslabší motorizací nebudu brzdou provozu, ale současně si při předjíždějících manévrech nemůžu troufnout na to, co by jiný bezpečně zvládl v třílitrové Audi A6 BI-TDI. Taková auta jsou zkrátka jiný svět a za ten se, jak jinak, než připlácí. Je potřeba si s klidnou hlavou rozmyslet, jaké auto skutečně vašim potřebám vyhovuje, kolik jste ochotni za něj a jeho následný provoz utratit, a uvidíte, co vám vyleze. Myslím si, že Passat Variant se může po zralé úvaze na žebříčku tipů vašeho nákupního košíku dostat překvapivě vysoko.
VW Passat Variant 1.6 TDI (2015) | |
---|---|
motor | řadový vznětový čtyřválec, DOHC 16V |
objem válců | 1 598 cm3 |
maximální výkon | 88 kW (120 koní) / 3 600 - 4 000 otáčkách |
točivý moment | 250 Nm / 1 750 - 3 500 otáčkách |
pohotovostní hmotnost | 1 485 kg |
zrychlení 0-100 km/h | 10,9 sekundy |
maximální rychlost | 204 km/h |
spotřeba paliva | 5,6 litru (dlouhodobá naměřená) |