Článek
Kdo říkal, že dodávky nemohou být cool? Rozhodně ne Volkswagen, jehož legendární Transporter letos slaví 70. narozeniny a ve své první generaci se (mimo svých obvyklých pracovních povinností) stal oblíbeným vyjádřením volnomyšlenkářského životního přístupu hippies.
Nový Transporter (šestá generace po faceliftu označená pro pořádek T6.1, my ho tu máme v „osobní“ verzi Multivan) se bere víc vážně, ale na svého vousatého předchůdce svým dvoubarevným lakem výrazně pomrkává. Ve správné specifikaci s ním tak dokáže nadělat víc parády než kdejaké osobní auto.
Zvlášť proto, že si ho jako osobní auto můžete naspecifikovat. Dodávky totiž už dávno nejsou jen spartánskými pracovními nástroji, modernizovaný Multivan vám tak nabídne cestování v plném komfortu s 10“ digitální přístrojovým panelem a 9,2“ dotykovým infotainmentem s širokou mobilní (včetně bezdrátového nabíjení) i online konektivitou, boční posuvné dveře i zadní víko kufru se otevírají elektricky, sedadla mohou být čalouněná kůží (to řidičovo může mít navíc elektrické nastavování i s pamětí), to vše může zalévat decentní ambientní osvětlení.
Komfort na palubě dále vylepšuje adaptivní podvozek s plavným komfortním, ale také tužším sportovním režimem. O řazení se stará automatická dvouspojková převodovka, s řízením pomáhá adaptivní tempomat a asistent udržování jízdy v pruhu, parkování ulehčí parkovací kamera a senzory, nebo to rovnou můžete nechat v rukách parkovacího asistenta. Automatika za vás taky zacouvá s přívěsem, pomůže kompenzovat boční vítr, bude za vás zapínat stěrače nebo přepínat dálková LED světla… zkrátka rozmazlování na úrovní luxusní limuzíny.
K pohonu si můžete vybírat ze tří variant oblíbeného turbodieselu 2,0 TDI – nejslabší má výkon 110 koní a 250 Nm, prostřední nabídne 150 koní a 340 Nm a nejsilnější přihodí jedno turbodmychadlo navíc a výkon 199 koní a 450 Nm – které můžete kombinovat s manuální, nebo automatickou převodovkou, s pohonem pouze předních, nebo všech čtyř kol. Je jasné, že rozumní lidé si vystačí se 150koňovou verzí v předokolce s manuálem, ale protože my jsme rozmařilí, sáhli jsme po vrcholné variantě.
A pochopitelně si s ní Multivan T6.1 užijete nejvíc – motor má spoustu zátahu, takže s přehledem zvládá předjížděcí manévry nebo svižné dálniční přelety dokonce i v plném obsazení, a přitom (na dodávku) solidní kultivovanost a pružnost. S ohledem na jeho velikost a čelní plochu je průměrná spotřeba kolem osmi litrů (s naloženým autem to bude spíš blízko deseti litrům) slušným úspěchem. Pohon všech kol je při jeho úctyhodném rozvoru s masivním točivém momentu hodně vítaný, žádný problém s nedostatkem trakce při rozjezdech určitě nezaznamenáte ani na mokru.
Modernizovaný Multivan se tak zařadil ke špičce v segmentu dodávek – svým rozsahem nabídky výbavy a konfigurací hravě překonává konkurenci. Ale na královský trůn mu přeci jen něco chybí – sametovější motor, hladší podvozek a trojcípá hvězda na kapotě. Být druhý nejlepší za Mercedesem (zvlášť za podstatně menší peníze) ale rozhodně není žádná ostuda, právě naopak!
Ceny modernizovaného VW Multivan T6.1 začínají na částce 895 704 Kč (2,0 TDI 110 k, manuální převodovka, pohon předních kol) a rostou až k testovanému špičkovému modelu za 1 558 703 Kč (cenu můžete dál vyšroubovat příplatky klidně až ke dvěma milionům). Vedle osobního Multivanu nabízí VW také čistě užitkový Transporter, autobusovou Caravelle a obytnou Californii.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, bi-turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 146 kW (199 k) při 3 800 - 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 400 - 2 400 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 265 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,3 s |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 904/1 904/1 950 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadlového prostoru | až 4 300 l |