Hlavní obsah

Volkswagen manuální převodovky přes palubu nehází

Foto: Volkswagen

Přímo řazených převodovek se koncern VW (naštěstí) nechce vzdát

Stále více řidičů si raději připlatí za automatickou převodovku, a tak přímo řazené převodovky z automobilů logicky mizí. Budoucnost ale jenom automatická nejspíš nebude. Třeba šéf technického vývoje koncernu Volkswagen Matthias Rabe uvedl, že přímo řazené převodovky chce koncern zachovat.

Článek

Moderní automatické převodovky řadí hladce a neznatelně, takže je jízda s nimi pohodlnější a více bezstarostná. Zároveň ve sportovních autech řadí bleskurychle a třeba při jízdě na okruhu jste s automatem jednoduše rychlejší. Jenže samotná jízda pak není tak zábavná. Cítíte se obraní o kus zážitku z řízení, jednoduše chybí potěšení z toho, když vám s manuálem přesně zapadne kvalt nebo když přesně trefíte meziplyn. Nejspíš to máte dost podobně, vždyť v naší anketě, kde hlasovalo 4 221 čtenářů Garáže, byla manuální převodovka jasnou volbou pro zhruba 80 procent řidičů.

Foto: Hagerty

Řadit si manuálně, šlapat na spojku, hlídat otáčky motoru... to vše vás vtáhne do procesu řízení, takže se za volantem víc bavíte. Čím dál víc řidičů však ruční řazení obtěžuje a raději se svěří do moci automatu

Jenže současný trend na trhu nových aut je jiný. Čím dál častěji se prodávají modely s automatickými převodovkami (ať už jde o dvouspojkové, nebo klasické měničové automaty), které postupně vytlačují přežitý manuál z centra zájmu. Výrobci jdou přáním zákazníků naproti a mnohé vozy (především ty dražší, do jejichž cenovky se dražší automatická převodovka snadno schová) si už s manuální převodovkou vůbec nekoupíte.

Koncern Volkswagen však víru v klasický manuál ještě neztratil. Potvrdil to Matthias Rabe, šéf vývoje osobních automobilů koncernu. „Někteří lidé stále rádi řadí manuálně, a pokud bude poptávka, budeme přímo řazenou převodovku nabízet i nadále,“ řekl v rozhovoru pro britský magazín Autocar.

Dokazuje to i nejnovější generace sportovního Golfu GTI. Tento model totiž nabízí obě volby řazení, tedy manuál pro fajnšmekry i dvouspojkovou převodovku DSG pro pohodlné řidiče. Totéž platí i pro čtvrtou generaci Octavie RS  – u benzinové i naftové verze si budete moci zvolit manuální převodovku (výjimkou je hybridní varianta, která bude spojená vždy jen s automatem).

Podobná slova jako Rabe, tedy že pokud bude poptávka po „manuálech“, budou je prodávat, pronesl loni i šéf divize BMW M Markus Flasch (nová M3 tak má být k dispozici i v puristické verzi s pohonem zadních kol a manuálem) a také v Porsche nehodlají nabízet jenom samočinné převodovky.

Načítám