Článek
Moderní automatické převodovky řadí hladce a neznatelně, takže je jízda s nimi pohodlnější a více bezstarostná. Zároveň ve sportovních autech řadí bleskurychle a třeba při jízdě na okruhu jste s automatem jednoduše rychlejší. Jenže samotná jízda pak není tak zábavná. Cítíte se obraní o kus zážitku z řízení, jednoduše chybí potěšení z toho, když vám s manuálem přesně zapadne kvalt nebo když přesně trefíte meziplyn. Nejspíš to máte dost podobně, vždyť v naší anketě, kde hlasovalo 4 221 čtenářů Garáže, byla manuální převodovka jasnou volbou pro zhruba 80 procent řidičů.
Jenže současný trend na trhu nových aut je jiný. Čím dál častěji se prodávají modely s automatickými převodovkami (ať už jde o dvouspojkové, nebo klasické měničové automaty), které postupně vytlačují přežitý manuál z centra zájmu. Výrobci jdou přáním zákazníků naproti a mnohé vozy (především ty dražší, do jejichž cenovky se dražší automatická převodovka snadno schová) si už s manuální převodovkou vůbec nekoupíte.
Koncern Volkswagen však víru v klasický manuál ještě neztratil. Potvrdil to Matthias Rabe, šéf vývoje osobních automobilů koncernu. „Někteří lidé stále rádi řadí manuálně, a pokud bude poptávka, budeme přímo řazenou převodovku nabízet i nadále,“ řekl v rozhovoru pro britský magazín Autocar.
Dokazuje to i nejnovější generace sportovního Golfu GTI. Tento model totiž nabízí obě volby řazení, tedy manuál pro fajnšmekry i dvouspojkovou převodovku DSG pro pohodlné řidiče. Totéž platí i pro čtvrtou generaci Octavie RS – u benzinové i naftové verze si budete moci zvolit manuální převodovku (výjimkou je hybridní varianta, která bude spojená vždy jen s automatem).
Podobná slova jako Rabe, tedy že pokud bude poptávka po „manuálech“, budou je prodávat, pronesl loni i šéf divize BMW M Markus Flasch (nová M3 tak má být k dispozici i v puristické verzi s pohonem zadních kol a manuálem) a také v Porsche nehodlají nabízet jenom samočinné převodovky.